Extraktionstid

Andy

Active member
Jag håller på att köra in mig på min nya VBM Domobar Super. Håller just nu på att testa olika flushning och "rebound" tider. Riktigt kul! En fråga dock:
Om jag på bryggtrycksmätaren har 9 bar när jag gör en kaffe, men extraktionstiden (6 cl/14 g) blir kort typ 18-20 sek. så måste det vara nått fel eller? Vilket? Jag tampar alltid med samma tryck dvs 15 kg på vågen.

Tacksam för all hjälp!!

Andy
 

mag

Well-known member
Dosering, malningsgrad och tampning påverkar mängden färdig dryck. Om du nu är säker på att du har konstant mängd och packningstryck kanske du ska testa att mala finare.
Annars tycker jag nog själv att den viktigaste faktorn är smaken. Tumreglerna (6cl/14g/20-25s) är just också tumregler. Ibland kan det bli minst lika bra med en lite kortare shot.
 

arto

Well-known member
Prova tampa annorlunda, både hårdare och finslipa tekniken så att det rinner jämnt över hela pucken. Och/eller så får du justera med malningen.

Prova att ändra på alla avriabler tills det blir bra :)
 

lupoo

Well-known member
Dosering, malningsgrad och tampning påverkar mängden färdig dryck. Om du nu är säker på att du har konstant mängd och packningstryck kanske du ska testa att mala finare.
Annars tycker jag nog själv att den viktigaste faktorn är smaken. Tumreglerna (6cl/14g/20-25s) är just också tumregler. Ibland kan det bli minst lika bra med en lite kortare shot.
Tycker också att det blir lättare att leva med tumregler :). Ibland känns det som om jag vill tjepa över tryckmätaren... Här rinner det ner ett "guld-skott" som bara är hur bra som helst och tryckmäterna stog på 13 bar NEJ :mad:.
Då litar jag på smaken av mitt "guld-skott" och njuter av det :D. Sen om man skulle kunna få till dessa "skott" lite oftare så skulle självförtroendet vid maskinen bli bättre.
 

inline

Well-known member
Extraktionstiden

Jag har också lite problem med extraktionstiden på min maskin. Jag har en isomac super giada och en kvarn som heter solis scala 166.

För att få 20-25 sekunders extraktionstid måste jag komma upp i 12-14 bar på tryckmätaren. Jag vet inte hur mycket detta stämmer överens med det verkliga trycket? Det blir i alla fall mycket god espresso när jag gör följande:

Maler på finaste graden på kvarnen (1:an) och trycker ganska hårt med tampern. Minst 15-20 kg skulle jag tro. Sedan doserar jag med så pass mycketkaffe att det blir "lite" svårt att få på filterhållaren på brygghuset. Jag kommer då upp i 12-14 bar på tryckmätaren och det blir riktigt god espresso.

Om jag skall ha ett tryck på 9 bar på min isomac, rinner kaffet igenom på 10-15 sekunder och blir inte alls lika bra som när jag har 12-14 bar.

Någon som har upplevt samma sak? Kan det vara så att tryckmätaren visar fel? Eller hur gör jag för att enbart ha ett tryck på 9 bar och en extraktionstid på 25 sek på min maskin? Det kanske inte går?

Eller så är det så att tryckmätaren visar fel helt enkelt...

/Johan
 

Lars

Well-known member
Hur det rinner känns också viktigt. Rätt mängd på "rätt" tid är bra, men inte allt. Oftast kan man se om det kommer att bli gott eller inte beroende på hur det rinner. Dock händer det att allt ser bra ut, men att det ändå inte smakar bra. I de fallen har jag oftast flushat för mycket eller för lite, dvs har fel temperatur.
 

Andy

Active member
Jag har också funderat på hur tillförlitlig tryckmätaren egentligen är. Det är nog rätt att köra mer på känsla. Smakar det bra så är det bra liksom...
 

Lars

Well-known member
Jag håller på att köra in mig på min nya VBM Domobar Super. Håller just nu på att testa olika flushning och "rebound" tider. Riktigt kul!

Hur länge/mycket brukar du flusha före första bryggning om man utgår från att maskinen har stått på under en bra stund?
 

Andy

Active member
Typ 20 - 30 sekunder. Eller snarare 20 - 25 cl. Det svåra är hur länge man skall vänta sem innan man gör espresson. Vill ha en sån där termometer som är kopplad till portafiltret!! Så hade man kunnat sluta gissa...
 

Lars

Well-known member
Jag funderar på att skaffa mig en sådan s k Scace-device. Antingen det eller en maskin med dubbla kokare... Jag gillar i och för sig den maskin jag har nu, så det får nog bli en Scace.

Jag brukar också flusha efter volym snarare än tid. Brukar utgå ifrån 20 cl som någon sorts nollpunkt. Oftast tar jag ett par cl till om jag känner att kaffet blir bättre då. Jag har ingen som helst aning om vad temperaturen ligger på då, men jag tycker att jag får hyfsat bra repeterbarhet genom att göra så här. Det blir betydligt svårare om man skall köra flera shots med olika tid emellan. Det blir mycket på känsla, vilket för det mesta fungerar men långt ifrån alltid.
 

Andy

Active member
Precis. Jag är inne på en sån Scace grej också. Eller också en maskin med dubbelkokare, men de är ju "lite" dyra. men men man ger sig väl inte förrän det står en 3-grupps Faema i köket :)

Jag gör precis som du med flushningen, men det svåra tycker jag är att veta hur länge man skall vänta sen. Lite gissningslek, men man smakar ju skillnad för det mesta i varje fall.

Undran: Blir vattnet kallare om jag flushar 1 minut istället för låt oss säga 20 sek? Tempen måste ju stabilisera sig efter en viss tid, eller?
 

AA

Skottjägare
Jag funderar på att skaffa mig en sådan s k Scace-device. Antingen det eller en maskin med dubbla kokare... Jag gillar i och för sig den maskin jag har nu, så det får nog bli en Scace.

Skall vi göra en sambeställning? Jag är också sugen på en.
Eller kanske dela på en? Man lär ju inte använda den så värst mycket.
Jag kan eventuellt fixa så att prylarna kommer hit utan frakt, tull & moms.

Vi bor ju båda i Malmö så det hade ju varit hyggligt lättlöst.

/AA
 

Lars

Well-known member
Jag har också tänkt tanken med "delad vårdnad". Skulle kanske kunna vara ett alternativ. Har du någon koll på vad en lämpligt instrument att koppla till kostar? Det kanske är fler som är intresserade?

Var i Malmö (område) bor du förresten?
 

mrjohan

Well-known member
Jag kör med denna hemma tillsammans med min egenbyggda och dugliga Scace-grunka:
Meterman TMD90 (kan även logga temperaturerna i dator om man köper till programvaran)

Detta instrument har jag också tillgång till och fungerar lika bra, bortsett från att det ej går att koppla till dator för loggning:
Testo 925
 

AA

Skottjägare
Jag har också tänkt tanken med "delad vårdnad". Skulle kanske kunna vara ett alternativ. Har du någon koll på vad en lämpligt instrument att koppla till kostar? Det kanske är fler som är intresserade?

Var i Malmö (område) bor du förresten?

Jag bor ca 1km utanför Oxie mot Svedala i en liten gammal by som heter Toarp.
Var i stan bor du själv?

Ju fler ju billigare så är det fler som är intresserade så vore det kanon.

/AA
 

AA

Skottjägare
Jag kör med denna hemma tillsammans med min egenbyggda och dugliga Scace-grunka:
Meterman TMD90 (kan även logga temperaturerna i dator om man köper till programvaran)

Din egenbyggda?
Jag har funderat på att ta ett enkelfiler (som jag aldrig använder ändå) och göra ett lite större hål för en tempprob och mäta på det sättet.
Är det så du gjort?
En vän till mej gjorde så men han (och jag) hade för dålig kunskap om tempprobar så vi lyckades bara få tag i riktigt långsamma och det var värdelöst.

/AA
 

Trase

Well-known member
Vi har en PID-kontroll till salu för 250 kr. Det följer med en termoprob typ K, som ser ut som en skruv/bult. Man kan använda den till att enbart mäta temperatur med.

XMT-7100

Det är nog lämpligt att köpa en liten kopplingslåda från clas ohlson för 50kr och montera den i, samt skruva fast en 220V sladd för drivningen.

Det medföljer inga manualer, men vad vi har förstått så skall någon av de två nedanstående manualerna fungera:
http://users.rcn.com/erics/PID/PID_Manual_1.doc
http://users.rcn.com/erics/PID/PID_Manual_2.doc
 

Lars

Well-known member
Jag bor ca 1km utanför Oxie mot Svedala i en liten gammal by som heter Toarp.
Var i stan bor du själv?

Ju fler ju billigare så är det fler som är intresserade så vore det kanon.

/AA

Jag bor ganska mitt i stan, ett stenkast från "Triangelen". Däremot jobbar jag i närheten av Jägersro, vilket egentligen är ganska nära Oxie.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp