Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 101
    Citat Ursprungligen postat av ts Visa inlägg
    Det är definitivt inte samma dosering som till espresso, det blir väl dubbelt så mycket moka som espresso, men det märker du ju eftersom det inte går att få i mer i filtret...

Det står i alla instruktioner att man ska köra på medelvärme, men det beror väl på spis osv. Själv är jag lite feg och brukar köra på 5 av 6. Det står även att man inte ska tampa men jag brukar packa det lite lätt.
    Givet. Jag tar tillbaka. Förhållandena är ju inte desamma som för espresso - tankefel när jag utgick från att jag doserade ungefär lika mycket kaffe i mokafiltret som när jag gör en dubbel i maskinen. Men det blir ju desto mer kaffe i mokan. Hel pudel.
    Drink coffee - do stupid things faster with more energy

Tack för alla tips! Wow vilken respons man får här! Nu sitter jag och sörplar på det bästa resultatet hittills. Jag följde främst algoritmen nedan:
    Citat Ursprungligen postat av mrjohan Visa inlägg
    1. Fyll filtret fullt med kaffe, utan att packa alls
    2. Full effekt på plattan
    3. Ha locket öppet
    4. När du ser kaffet strömma upp, ta bort bryggaren från plattan
    5. Ha fortfarande locket öppet, för att förhindra att kondensvatten droppar ner från locket och "förstör" creman
    På så sätt blev det helt jättebra. Jag satte dock tillbaka kannan på eftervärmen när det slutade droppa, för det var ganska mycket vatten kvar som inte kommit upp än. Bara typ 10 sekunder, sen var det klart. Någon crema följde däremot inte med i koppen, men det är kanske svårt att få till det med mokabryggare.
    Leva och veva

Jag brukar packa en del

Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    På så sätt blev det helt jättebra. Jag satte dock tillbaka kannan på eftervärmen när det slutade droppa, för det var ganska mycket vatten kvar som inte kommit upp än. Bara typ 10 sekunder, sen var det klart. Någon crema följde däremot inte med i koppen, men det är kanske svårt att få till det med mokabryggare.
    En stabil metod från Milano!
    Dock vet jag inte om det är rätt eller fel. Tycks funka bra, i alla fall.

Tack för alla tips! Wow vilken respons man får här! Nu sitter jag och sörplar på det bästa resultatet hittills. Jag följde främst algoritmen nedan:

På så sätt blev det helt jättebra. Jag satte dock tillbaka kannan på eftervärmen när det slutade droppa, för det var ganska mycket vatten kvar som inte kommit upp än. Bara typ 10 sekunder, sen var det klart.
    En stabil metod från Rom är att låta den vara tills det pyser...

Någon crema följde däremot inte med i koppen, men det är kanske svårt att få till det med mokabryggare.
    Det blir tillräckligt med crema om man använder en Bialetti Brikka, annars inte...
    Bialetti, Anfim, Rancilio, Elektra

Citat Ursprungligen postat av mrjohan Visa inlägg
    Trevliga italienare har gett mig följande tips för en 6-koppars,

1. Fyll filtret fullt med kaffe, utan att packa alls
    2. Full effekt på plattan
    3. Ha locket öppet
    4. När du ser kaffet strömma upp, ta bort bryggaren från plattan
    5. Ha fortfarande locket öppet, för att förhindra att kondensvatten droppar ner från locket och "förstör" creman

Brukade funka bra för mig när jag körde med mokabryggare.
    Exakt samma sak sade "min" trevliga italienare till mig, när han introducerade mig för Brikkan.

Det blir tillräckligt med crema om man använder en Bialetti Brikka, annars inte...
    Jepp, Brikkan producerar brutal crema i jämförelse med vanlig moka.

Citat Ursprungligen postat av treefinger Visa inlägg
    Exakt samma sak sade "min" trevliga italienare till mig, när han introducerade mig för Brikkan.
    Ja, man ska ju köra med locket öppet på Brikkan, men med en vanlig Moka Express så kommer det att spruta över hela spisen (om man nu inte tar bort den tidigt från plattan).
    Bialetti, Anfim, Rancilio, Elektra

Ja, man ska ju köra med locket öppet på Brikkan, men med en vanlig Moka Express så kommer det att spruta över hela spisen (om man nu inte tar bort den tidigt från plattan).
    Ah.. vid närmare eftertanke så låter det ju som ett livsfarligt råd jag skrev under på. Får backa där helt enkelt.. hehe, tackar för rättelsen. Vi vill ju inte att någon ska skolla sig.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •