Hur använder man en mokabryggare?

Bengan

Well-known member
Tänkte prova på mokabryggning och har ett par funderingar. Hur mycket kaffe ger en 4-koppars? Är det fortfarande Wilfa wscg-2 som gäller om man vill ha en okej kvarn till okej pris och gärna inte för stor? Behöver man kvarn eller funkar det med färdigmalet från Ica? Är det stor risk att bryggaren inte funkar på induktionsspis? Har tänkt köpa en Bialetti Venus (eller borde jag välja nån annan?).
 

Jonken

Well-known member
Hur mycket kaffe ger en 4-koppars? Är det fortfarande Wilfa wscg-2 som gäller om man vill ha en okej kvarn till okej pris och gärna inte för stor?

170ml.

Wilfa är fortfarande mest för pengarna, om du inte är beredd att mala för hand.

Inte måste man mala men godare blir det och helst vill man använda finare malning än det mesta som finns på ICA. Det bästa är att du inte blir begränsad till Lavazza eller Musetti (Hemköp/Willys) på burk.

Beror på din spis om det fungerar eller inte. I värsta fall kan du alltid använda en liten platta under.
 

Bengan

Well-known member
Stort tack! Då får det bli en 6-koppars istället och så kan jag testköra lite för att se om det är nåt för mig innan jag skaffar kvarn.
 

Bengan

Well-known member
Det blev ju perfekt! Jag kunde inte hålla mig så jag köpte en kvarn på en gång. Tänkte att jag kan ha den till presskanna om inte mokan skulle falla mig på läppen. Har bara testat ett par koppar och gillar det skarpt. Det smakar som jag ville att espresso skulle smaka när jag meckade med det. Jag tyckte alltid att det blev för starkt. Och kvarnen verkar ju supersmidig om man vill växla mellan moka, presskanna och brygg.
 

Bengan

Well-known member
Och nu har jag testat mitt första presskaffe från kvarnen och bönorna (kör med Zoega Intenzo). Det blir perfekt! Presskanna när man vill bulkdricka till frukost och fika, moka när man vill snobbdricka, kanske på maten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp