Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 3111213
Resultat 97 till 101 av 101
    Senior Member
    Reg.datum
    okt 2012
    Jag var en sväng i Italien, kom hem igår. Stugan var väldigt Italiensk och det fanns två alternativ, pulverkaffe eller Moka. 3-koppars...

Hade aldrig testat Moka, och visste inte alls hur man skulle göra, så jag chansade. Grymt resultat första gången! Gasspisen fick gå på högsta lågan, men tror att den brännaren jag använde var lite "dämpad".

Fyllde på med vatten ända upp till filtret, och kaffe till 80% i filtret! jämnade till men packade ingenting!

Sedan fick det stå tills allt vatten puttrat genom filtret. Riktigt gott! Fick direkt en liten fan-base och det blev många bryggningar!

Smakade mycket och kraftigt, inget bränt. En viss tendens till crema.

Junior Member
    Reg.datum
    jul 2015
    Tipset att förkoka vattnet och förvärma plattan ger verkligen en förbättring i kaffet jämfört med standardmetoden (kallt vatten, mellanvärme). Tack för det. Det låter krångligt, men det går mycket snabbare – så fort man ställer bryggaren på plattan kommer kaffet upp. Standardmetoden fungerar säkert på gasspis i Italien, men på elspis (åtminstone min) kan förkokning nog behövas för att inte bränna kaffet.

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2020
    Väcker upp tråden då jag nyligen bytte min Bialetti Venus 10 koppars som jag använt i över tio år mot en mindre Alessi 9090 6-koppars. Började tänka mer på hur jag behövde göra för att få en balanserad kopp och efter mycket experimenterande kommer här vad jag kom fram till. Kanske hjälper det någon. Jag har en induktionsspis och använde i experimenterandet vanlig bryggmalen Zoegas Skånerost.

1 Häll kallvatten i mokabryggaren till strax nedanför ventilen. Så att vattnet precis rör vid ventilens nederkant.

2 Fyll tratten i princip till bredden med kaffe. 4 strukna skopor. Tratten behöver knackas till med fingret under fyllningen för att jämna till nivån så allt får plats och inte trillar ut. HÅRDPACKA INTE!

3 Ställ bryggaren på spisen med locket öppet.

4 Här är nyckelproceduren:
    Kör plattan på max. Stäng av plattan 15 sek efter att övre behållarens botten täckts av kaffe. Låt stå kvar på (avstängda) plattan tills den inte längre flödar.

5 Rör om en aning i övre behållaren med en liten sked innan servering för att få jämn styrka.

Servera!

Otroligt nog (för mig som annars inte är särskilt kaffesnobbig) så märktes skillnader framför allt på steg fyra när man varierade. För lite tid och kaffet blev visserligen inte beskt, men surt (underextraherat?) och dessutom gav det en mindre kopp som inte var så varm.

Om längre tid kom en otrevlig beska (överextraherat och bränt?) i kaffet även om det blev en större kopp med bra värme och mindre syra.

Den här processen jag har nu balanserar allt på för mig ett bra sätt samtidigt som den inte är så komplicerad. Alltså inget förvärmt vatten i kannan, inga ändringar i plattans styrka efterhand, ingen kylning av kannan under rinnande vatten för att bromsa bryggningen.

Tricket är att tajma när man stänger av plattan vilket inte dröjer så länge från att man slår på den. 1-2 minuter ungefär som man behöver vara uppmärksam och ha ett öga på kannan och vara beredd

Kan tänka mig att de 15 sekunderna från att botten täckts av kaffe kan variera något beroende på vilken sorts bryggare man har och vilken spis, men om man utgår från 15 och testar +/- 5 sekunder ett par gånger hittar man nog sin specifika sweet spot.

Jag är nöjd med resultatet. Vore kul att höra feedback från andra!
    Senast redigerat av davhei den 2020-12-31 klockan 08:43.

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2020
    Jag gör min moka enligt följande:

1. Koka upp vatten i vattenkokare och fyll botten till tryckventilen (232g i min 4-koppars Barletta).
    2. Mal ~18g bönor (beronde på sort) på "nästan espresso-fint". Fyll tratten så väl det går utan att trycka på kaffet. Knacka, omdistribuera med kniv, etc. (Det går i mer än man tror.)
    3. Lägg ett (sköljt) aeropress-filter i botten på bryggaren (hamnar alltså mellan kaffet och filtret).
    4. Försök se till att gängorna på både basen och kannan är torra.
    5. Skruva ihop allting ordentligt.
    6. Brygg på 7an på en 12-gradig elplatta.
    7. Ta bort från spisen när kannan börjar "spotta".

Vitsen med att koka vattnet innan jag häller det i botten är för att minimera tiden kaffet är varmt, utan att det extraheras.

Vitsen med aeropressfiltret är att bygga högre tryck i botten innan bryggningen börjar.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av GLaDER Visa inlägg
    Vitsen med att koka vattnet innan jag häller det i botten är för att minimera tiden kaffet är varmt, utan att det extraheras.
    Det är en bra metod, men det du gör ändrar också temperaturen. Se https://www.youtube.com/watch?v=ObkjKlJe68A för mer detaljer. För att öka förvirringen blir resultatet annorlunda med Brikka än andra mokabryggare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •