Hur använder man en mokabryggare?

D

dexton

Guest
Jag bryggde en gång och det får räcka, det där var inget för mig. Inte när jag har en espressomaskin, det var nog mest mitt fumlande som gjorde det till rostolja men jag tänker skylla på glashällen och vattnets beskaffenhet i kombination av mokabryggen.

Så får det bli, tradera nästa.

Tack för snabbt svar iaf Martin.

ja om du har Espresso-maskin så fyller ju inte en Moka någon funktion. Förutom möjligen att du kan brygga 6 eller 9 koppar starkt kaffe i en bryggning.

det viktiga för att inte få äckligt bränt kaffe är ju att brygga så fort det går. Du ställer aldrig Mokan på en KALL platta. Då kan du räkna med kass kaffe.
Du förvärmer plattan, om möjligt häller i varmt vatten i underdelen eller kokar upp vattnet i underdelen innan du sätter på överdelen, ifall du har en rostfri med "snabbkoppling".
Min kompis Raffaele brygger moka på c:a 20-30sek. Dock har han inte fyllt filtret helt då, kaffet blir rätt så svagt. Dock aldrig bränt. Förmodligen underextraherat om jag förstått termerna rätt. Men såklart mycket godare än vanligt svenne-blaskigt kaffe, som man sällan får utan massa bismaker o annat äckligt.

Måste dock säga att det är en merit att kunna hantera Moka, finns trots allt i fler svenska hem än man tror och det går att göra mycket gott och fylligt kaffe utan allt för mycket bränt.
 

Eugene Tooms

Well-known member
Ojoj! Testade att förvärma vattnet och köra med öppet lock. Bortsett från att jag stänkte ner halva spisen fick jag ut ett bättre kaffe ur mokabryggaren än jag någonsin fått tidigare. Hela den där brända smaken som jag associerat med metoden försvann.
Nästa gång skall jag flippa över locket när ugglandet börjar.
 
D

dexton

Guest
hahaha grattis! galenskap brukar löna sig :)

jag lekte friskt med Moka förut, alltid bra att kunna om man råkar hamna nånstans där det bara finns Moka att tillgå. 1000ggr bättre än dom flestas bryggkaffe :) Om man vet vad man gör iaf :)

Ojoj! Testade att förvärma vattnet och köra med öppet lock. Bortsett från att jag stänkte ner halva spisen fick jag ut ett bättre kaffe ur mokabryggaren än jag någonsin fått tidigare. Hela den där brända smaken som jag associerat med metoden försvann.
Nästa gång skall jag flippa över locket när ugglandet börjar.
 

Eugene Tooms

Well-known member
Galenskap är väl grunden till de flesta mänskliga framsteg? Hmm och till en del motgångar också förstås.
Får fortsätta experimentera med Bialettin tills rätt kaffemaskin presenterar sig på blocket!
 

Eugene Tooms

Well-known member
Hmm, tänkte maxa tempen på vattnet innan bryggning. Packade i kaffe i filtret med bottendelen stående på plattan. Det resulterade i att det började bubbla upp kaffe innan jag ens hann skruva ihop bryggaren. Inte så listigt.
 
D

dexton

Guest
Ja det är bara om Moka-bryggaren har snabbkoppling mellan ovan/under-del som man kan köra en sådan "on the fly"-lösning. Annars får man tillfälligt ta av bottendelen för att sätta ihop dem. Eller: 1.hetta upp underdelen på plattan 2.värma vattnet i vattenkokare 3.ta av bottendelen från värmen, hälla i det uppkokade vattnet 4.sätta dit överdelen preparerad med kaffe 5.brygga (helst inte på högsta temp, kaffet blir bättre om du sänker till 3:an/4:an medans du har bottendelen av)

lycka till :)


(höll på och lekte med Moka förut men Aeropress gör livet lite enklare och mindre galet...)

Hmm, tänkte maxa tempen på vattnet innan bryggning. Packade i kaffe i filtret med bottendelen stående på plattan. Det resulterade i att det började bubbla upp kaffe innan jag ens hann skruva ihop bryggaren. Inte så listigt.
 

SS_Martha

Active member
För att väcka liv i en gammal god tråd...

En stor anledning till att jag inte gör mycket moka är att är långsamt och framförallt miljöekonomiskt vansinne att använda elspis. Jag vill ha gas, men det finns naturligtvis inte indraget i huset.

Därför slogs jag av tanken... Kanske det vore idé att skaffa ett litet gasolkök, eller kanske ett litet spritkök, just för att brygga moka? Någon som testat? Är det värt det? Något tips på vettig modell som inte är fulare än att man skulle kunna ha det stående i köket?

Här har du två modeller! Snygga vete fan, men den lilla är iaf lätt att ställa undan...

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=136092

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133239

Har en äldre och ännu fulare variant av den stora, som jag provade igår med en tre koppars Moka Express. Det var precis så att man kunde balansera kannan på "stöttorna", utan att den ramlade ned på brännaren. Riktigt bra fart jämfört med en vanlig elspis. Om man tar hänsyn till att det är mycket vanligt med gasspis i Italien så får Bialettis instruktion om "medelvärme" helt plötsligt en annan innebörd...

/
 
D

dexton

Guest
Här har du två modeller! Snygga vete fan, men den lilla är iaf lätt att ställa undan...

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=136092

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133239

Har en äldre och ännu fulare variant av den stora, som jag provade igår med en tre koppars Moka Express. Det var precis så att man kunde balansera kannan på "stöttorna", utan att den ramlade ned på brännaren. Riktigt bra fart jämfört med en vanlig elspis. Om man tar hänsyn till att det är mycket vanligt med gasspis i Italien så får Bialettis instruktion om "medelvärme" helt plötsligt en annan innebörd...

/

ja vad läst i instruktionen så står det till o med "fiamma bassa" (låg eld). Men jag tycker man får bäst kaffe om man kör på nästan max (utan att bränna plasthandtagen på bryggaren!) och sen drar ner till rätt så snäll låga när det börjar "hända saker". Som det står i instruktionerna så blir kaffet fylligare om det bryggs långsamt. Men i de flesta fall smakar det som regel bränt när Italienarna gör sitt Moka. Dom är trots allt inga tysk-tech-freaks som bryr sig om de minsta petitesserna. De verkar resonera så att ska man ha riktigt bra kaffe så är det BAR som gäller :) Alla Italienare säger att BAR och A CASA är två skilda saker :)
Vilket jag inte vill hålla med om :)
men visst, en proffsig barista med rätta förutsättningarna pippar mig och min Aeropress :)
 

Fahlen

Active member
Testade en ny grej med min mokka bryggare idag, klippte till ett filter som jag la mellan kaffe pulvret och top modulen.
fick ett relativt positivt resultat, kan tänka mig att det liknar sig med aeropress stilen.
 

bino

New member
Jag har en vanlig Bialetti 6-koppars mokabryggare. Köpte nya originalpackningar och en ny sil för någon vecka sen då den gamla packningen inte var så rolig längre. Trots att jag använt bryggaren ett par gånger efter bytet får jag inget bra resultat. Tidigare rann kaffet ut fint i den övre behållaren innan vattnet kokade. Det som nu händer, eller snarare inte händer, är att det inte kommer något kaffe. Det enda som händer är att det kommer ånga ur röret och när kokaren egentligen stått på plattan för länge, så vattnet börjat koka, börjar det skvätta ur röret så jag får stänga locket.

Ovanstående resulterar i ett kaffe som inte är alls lika gott som det jag bryggde tidigare och det tar en väldig tid att brygga. Det är precis som att kaffet inte vill komma ut ur röret. Jag använder samma tillvägagångssätt jag alltid gjort, samma sorts kaffe och bryggaren är ordentligt rengjord. Någon som har något tips eller någon idé om varför den inte fungerar som den ska längre?
 

martink78

Well-known member
Jag hade samma problem sist jag testade min mokka bryggare (som jag sällan använder numera), har inte hittat nån lösning på det men min gissning är att ångan helt enkelt läcker upp nånstans. Läckan gör att trycket inte byggs upp som det skall förrän vattnet stormkokar och bränner kaffet.
Kanske är värt att pröva att dra åt lite hårdare, eller kanske tom smörja packningen med lite matolja.. ?
 

(((

New member
Testade en ny grej med min mokka bryggare idag, klippte till ett filter som jag la mellan kaffe pulvret och top modulen.
fick ett relativt positivt resultat, kan tänka mig att det liknar sig med aeropress stilen.

Aha!?!?
det lät lite roligt och intressant?!?!?
jag har ju en aeropress... och en mokabryggare... kanske måste se om pappersfiltren till aeropressen skulle passa i min mokabryggare????





för övrigt, för att ge mitt svar på hur jag tycker mig få ut bäst kaffe ur min mokabryggare:
X. jag har en sopig moka från Clas Ohlson (ja, jag vet... är väl säkert sämst, men den har funkat ett par år för mig nu och var den första kaffegrej jag nånsin köpte faktiskt, fastnade sent för kaffe här i livet, typ när ja var 28... :D, bättre sent än aldrig! å snålköpte mig den med tanken om att ha hemma+på lägerelden vilket funkat hittills)
1. brukar fylla upp vattenbehållaren med vatten, sätta den på plattan på max (6an)
2. fixa med kaffet i kaffehållaren
3. när vattnet kokar i vattenbehållaren så tar jag av den från plattan, sätter ihop allt som brukligt är och ställer sen tillbaka hela härligheten på plattan (fortfarande på 6an)
4. så fort kaffet börjar tryckas upp ur mokan (går snabbt) så lyfter jag upp mokan, kastar på två st 1kronor (en på vardera sida om "hålet/gropen" på vanliga spisplattan), sätter ner plattan på 2an och ställer mokan på de två enkronorna.
5. väntar tills det är klart

såklart så kanske dessa nivåer av plattornas styrka etc stämmer så väl överens med andra spisar? vet ej, men detta är det sätt jag hittills fått ut bäst kaffe ur min mokabryggare, i mina mening ett väldigt väldigt gott, smakrikt och trevligt kaffe med bra riv i varje gång!!!

vad gäller mina referenser så är jag väl ingen superinsnöad kaffenörd men har en aeropress som jag huvudsakligen använder och experimenterar med i övrigt.

Är det någon här som har ett bra tips på mokabryggare att köpa???
jag är lite sugen på att skaffa mig en ny och tänker mig att jag nog vill ha en i stål för att slippa aluminiumet? men, är det en dum idé? och/eller om det är en god idé, vilken föredrar ni???

Mvh
/peter
 

pojoel

Well-known member
Här har du två modeller! Snygga vete fan, men den lilla är iaf lätt att ställa undan...

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=136092

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133239

Har en äldre och ännu fulare variant av den stora, som jag provade igår med en tre koppars Moka Express. Det var precis så att man kunde balansera kannan på "stöttorna", utan att den ramlade ned på brännaren. Riktigt bra fart jämfört med en vanlig elspis. Om man tar hänsyn till att det är mycket vanligt med gasspis i Italien så får Bialettis instruktion om "medelvärme" helt plötsligt en annan innebörd...

/

Jag har dels ett riktigt snikkök med engångspatron hemma, från Harald Nyborg, dels ett äkta Primus från tidigt 60-tal ute i stugan när det är moka-time.
Tjitbra!
 

kaffedavid

Active member
gammal tråd, men tänkte ändå slänga in egna erfarenheter... jag lärde mig gilla kaffe genom mockabryggare nämligen :)

absolut godaste ha jag fått på glödande kol utomhus, ingen tampning, endast "dunkning", espressomalet, kanske nåt snäpp grövre eller så.

försöker emulera det hemma på platta, alltså inte på 6an, utan typ 4an snarare. jag kör locket öppet så jag ser när det kommer ut, när det börjar liksom "flämta ur sig" så häller jag upp kaffet så jag skiter i den där sista vattniga sumpiga slatten.

Blir jävligt gott, men har kommit fram till detta på egen hand, främst efter att ha varit utomhus och bryggt kaffe över just eld, tills jag ba vägrade eld av bränna-handtaget skäl... Då fick det bli på en bädd av kol, som jag blåste på då och då underifrån. Det kunde ibland ta ganska lång tid för kaffet att börja komma upp, men ja, det var himla gott, och aldrig har jag fått någon bränd smak på det viset... men då har det varit lägerelds kol, inte nån fet jävla nu ska vi bränna glas bädd... ;) Annars är nog mocka på en gasolspis med liten låga näst bästa resultatet jag fått me jus tmocka...

Jag får crema kaffe på det här viset... faktiskt. ingen centimeter crema sådär, men nog för att jag ska vilja kalla det för det! oljiga kvalitér i det.

edit2: ja sen håller bryggaren... läääääänge när man inte maxar med värmen o håller på. Kan ju också vara en anledning att inte köra på "tuta o kör" metoden gällande värme.
 
Senast ändrad:

Light Head

Well-known member
Jag var en sväng i Italien, kom hem igår. Stugan var väldigt Italiensk och det fanns två alternativ, pulverkaffe eller Moka. 3-koppars...

Hade aldrig testat Moka, och visste inte alls hur man skulle göra, så jag chansade. Grymt resultat första gången! Gasspisen fick gå på högsta lågan, men tror att den brännaren jag använde var lite "dämpad".

Fyllde på med vatten ända upp till filtret, och kaffe till 80% i filtret! jämnade till men packade ingenting!

Sedan fick det stå tills allt vatten puttrat genom filtret. Riktigt gott! Fick direkt en liten fan-base och det blev många bryggningar!

Smakade mycket och kraftigt, inget bränt. En viss tendens till crema.
 

påven

New member
Tipset att förkoka vattnet och förvärma plattan ger verkligen en förbättring i kaffet jämfört med standardmetoden (kallt vatten, mellanvärme). Tack för det. Det låter krångligt, men det går mycket snabbare – så fort man ställer bryggaren på plattan kommer kaffet upp. Standardmetoden fungerar säkert på gasspis i Italien, men på elspis (åtminstone min) kan förkokning nog behövas för att inte bränna kaffet.
 

davhei

New member
Väcker upp tråden då jag nyligen bytte min Bialetti Venus 10 koppars som jag använt i över tio år mot en mindre Alessi 9090 6-koppars. Började tänka mer på hur jag behövde göra för att få en balanserad kopp och efter mycket experimenterande kommer här vad jag kom fram till. Kanske hjälper det någon. Jag har en induktionsspis och använde i experimenterandet vanlig bryggmalen Zoegas Skånerost.

1 Häll kallvatten i mokabryggaren till strax nedanför ventilen. Så att vattnet precis rör vid ventilens nederkant.

2 Fyll tratten i princip till bredden med kaffe. 4 strukna skopor. Tratten behöver knackas till med fingret under fyllningen för att jämna till nivån så allt får plats och inte trillar ut. HÅRDPACKA INTE!

3 Ställ bryggaren på spisen med locket öppet.

4 Här är nyckelproceduren:
Kör plattan på max. Stäng av plattan 15 sek efter att övre behållarens botten täckts av kaffe. Låt stå kvar på (avstängda) plattan tills den inte längre flödar.

5 Rör om en aning i övre behållaren med en liten sked innan servering för att få jämn styrka.

Servera!



Otroligt nog (för mig som annars inte är särskilt kaffesnobbig) så märktes skillnader framför allt på steg fyra när man varierade. För lite tid och kaffet blev visserligen inte beskt, men surt (underextraherat?) och dessutom gav det en mindre kopp som inte var så varm.

Om längre tid kom en otrevlig beska (överextraherat och bränt?) i kaffet även om det blev en större kopp med bra värme och mindre syra.

Den här processen jag har nu balanserar allt på för mig ett bra sätt samtidigt som den inte är så komplicerad. Alltså inget förvärmt vatten i kannan, inga ändringar i plattans styrka efterhand, ingen kylning av kannan under rinnande vatten för att bromsa bryggningen.

Tricket är att tajma när man stänger av plattan vilket inte dröjer så länge från att man slår på den. 1-2 minuter ungefär som man behöver vara uppmärksam och ha ett öga på kannan och vara beredd :p

Kan tänka mig att de 15 sekunderna från att botten täckts av kaffe kan variera något beroende på vilken sorts bryggare man har och vilken spis, men om man utgår från 15 och testar +/- 5 sekunder ett par gånger hittar man nog sin specifika sweet spot.

Jag är nöjd med resultatet. Vore kul att höra feedback från andra!
 
Senast ändrad:

GLaDER

Active member
Jag gör min moka enligt följande:

  1. Koka upp vatten i vattenkokare och fyll botten till tryckventilen (232g i min 4-koppars Barletta).
  2. Mal ~18g bönor (beronde på sort) på "nästan espresso-fint". Fyll tratten så väl det går utan att trycka på kaffet. Knacka, omdistribuera med kniv, etc. (Det går i mer än man tror.)
  3. Lägg ett (sköljt) aeropress-filter i botten på bryggaren (hamnar alltså mellan kaffet och filtret).
  4. Försök se till att gängorna på både basen och kannan är torra.
  5. Skruva ihop allting ordentligt.
  6. Brygg på 7an på en 12-gradig elplatta.
  7. Ta bort från spisen när kannan börjar "spotta".

Vitsen med att koka vattnet innan jag häller det i botten är för att minimera tiden kaffet är varmt, utan att det extraheras.

Vitsen med aeropressfiltret är att bygga högre tryck i botten innan bryggningen börjar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp