Hjälp att hitta rätt maskin!

Lonsdale

Member
Jag och min sambo är nybörjare på espresso och funderar på att skaffa en espresso maskin. Men vi vill inte lägga flera tusentalskronor på en. Vi skulle uppskatta tips om billiga och hyffsat bra maskiner.

Tack!
 

Lars

Well-known member
Det är svårt att hitta en bra espressomaskin under 3000 kronor. Om man vill ha bra resultat behöver man dessutom en hygglig kvarn.

Jag brukar rekommendera Gaggia Coffe, som jag tycker är en utmärkt maskin för pengarna. Den kostar ca 3000 kr. Den går säkert att få tag i begagnad till bra pris.
 

Lonsdale

Member
Jätte tack för så snabba svar!
Jag har läst lite att man ska tänka på att den ska ha ett visst tryck och brygga i en viss temperatur. Vad är det man ska tänka på?

Några tips på en bra kvarn hade varit bra.
 

Lonsdale

Member
Det är svårt att hitta en bra espressomaskin under 3000 kronor. Om man vill ha bra resultat behöver man dessutom en hygglig kvarn.

Jag brukar rekommendera Gaggia Coffe, som jag tycker är en utmärkt maskin för pengarna. Den kostar ca 3000 kr. Den går säkert att få tag i begagnad till bra pris.

Gaggia Coffe är lite för ful för vår smak.
 

lupoo

Well-known member
Pumparna i dessa maskiner är av vibrationstyp, de ger ett tryck på 15 bar. Sedan gäller det att med dosering, malning, packning få till ett bryggtryck på 9 bar och en extraktionstid på ca 25 sek. Välkommen till klubben!!! ;)
 

RepMike

Member
Grattis!
Finns väl en hel del tips i forumet (du lär ha mycket frågor ganska snart) men det viktigaste är nog att slänga den medföljande tampern så långt du orkar ;) Köp en riktig 53mm.. Det är svårt nog som nybörjare :)
 

Lonsdale

Member
Tack!
Det har tyvärr inte blivit någon kvarn ännu.

Jag har som sagt alldrig använt en sådan maskin innan så nu lär nog all tid gå åt att lära mig att brygga.

Vart hittar jag en tamper?
 

Lars

Well-known member
Grattis! Detta är bara början på en lång, lång resa... Nu har du kommit hysat billigt undan med maskinen, så då finns det mer pengar kvar till en bra kvarn! Det är bra, för kvarnen är inget man skall spara in på. Ett tips är att helt hoppa över steget där du köper färdigmalet så kallat espressokaffe på ICA. Det leder bara till frustration... Och som RepMike påpekade så är det obligatoriskt med en riktig tamper... Mycket nöje!
 

RepMike

Member
Nu har jag ingen koll på Kalmar men nån kaffe/te-affär har ni kanske eller hör om nån kaffe-bar säljer tamper. Jag köpte min rätt över gatan från jobbet 180 pix för en xpressivo eller vad den heter.
Har ju några månaders erfarenhet av Napolissiman och som det påpekas så krävs det en kvarn för att få bra shotar. Jag lyckades kanske ett fåtal gånger med färdigmalet (från riktiga kaffeställen) men sedan jag blev med kvarn har inte en shot blivit kass nästan :)
Ingen rolig utgift när man precis köpt maskin och är tokglad över det kanske men den bistra sanningen. Så ge inte upp baristadrömmarna om det inte går som du vill innan dess ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tack!
Det har tyvärr inte blivit någon kvarn ännu.

Jag har som sagt alldrig använt en sådan maskin innan så nu lär nog all tid gå åt att lära mig att brygga.

Vart hittar jag en tamper?

Njaa, att lära sig brygga är till stor del "att lära sig mala", för det är viktigt att man maler till rätt grovlek på kaffet. Kan man inte justera malningen på kaffet (vilket man inte kan utan en kvarn) så har man en Mount Everest till att bestiga. Utan syrgas. :blush:

Tampers hittar du bla på www.kaffemaskinen.se
 
Topp