Apelsin

Asprilla

Well-known member
jag vill bara uppmärksamma mina kaffevänner om att vi nu går in i den tiden på året då apelsiner smakar som bäst. ibland kan man efter att ha ätit en apelsin känna att man lika gärna kunde tagit ett glas vatten, men inte nu!

nackdelen är densamma som alltid; man stångar sig blodig mot skalet. det är och kommer alltid förbli apelsinens problem, ibland kanske dess räddning. drömmen är givetvis att det en dag kommer finnas en bananskalsliknande lösning också för apelsiner. dock är det kanske lite väl mycket begärt att en apelsin ska ha samma egenskaper som går att finna hos en ört.

så i detta GI-hetsens tidevarv vill jag slå ett slag för att dela en apelsin t.ex med flickvännen, istället för muffin eller kanelsnäcka eller vad ni nu har för tilltugg till kaffet.
 

wesaft

Well-known member
Jag pressar en apelsin varje morgon, de är extra goda just nu.

Det spelar ingen roll vilket GI maten har, det viktiga är totala kalorier och se till att få i sig alla näringsämnen.
 

ts

Well-known member
Det spelar ingen roll vilket GI maten har, det viktiga är totala kalorier och se till att få i sig alla näringsämnen.

In-Ut-teorin är död sedan länge hos alla utom möjligtvis svenska livsmedelsverket.

Men för att återgå till ämnet, är det någon som gjort arancello (dvs limoncello fast med apelsiner) och isåfall blir det lika gott som limoncello? Är sugen att testa eftersom den limoncello jag nyligen gjorde blev riktigt lyckad...
 

wesaft

Well-known member
In-Ut-teorin är död sedan länge hos alla utom möjligtvis svenska livsmedelsverket.

Ok, håll i er nu :)
Åt en apelsin idag och kom ihåg den här tråden.

Lite blandade citat från forum.body.se, kan länka vidare till trådarna om någon vill veta mer. Kanske ett lite extremt ställe för vardagspersoner, men finns mycket matnyttig information där kring hälsa. Citerar friskt utan källa, men jag är lat :)

"GI:t är irrelevant vid en blandad kost, varför bakad potatis kan ingå som kolhydratkälla i vilken balanserad måltid och kost som helst."


"Den stora anledningen till att många får resultat när de äter enligt "GI-modellen" är helt enkelt att de samtidigt minskar sitt kaloriintag"


"Vill du gå ner i vikt - ät mindre eller ännu hellre rör på dig mer. Vill du äta bra - se till att få i dig högvärdiga proteiner, nyttiga fetter och näringsrika kolhydrater. GI kan du låta kvällstidningsläsarna bekymra sig över."

"Enda skillnaden som är relevant när man talar om snabba vs långsamma kolhydrater på temat viktnedgång, är att man lättare överäter på snabba kolhydrater. På ett fixerat kaloriintag råder det ingen skillnad i viktförlust mellan en grupp som äter hög GI kost vs en grupp som äter låg GI kost.

Istället för GI bör man fokusera på volym. Morötter exempelvis har ett högt GI, men ingen blir fet av att äta morötter. GI är dessutom inte särskilt relevant när man talar om en blandad måltid, eftersom både fett och protein modifierar GI upp eller ner.

Folk är medialobotomerade och att diskutera GI med gemene man idag, är som att försöka föra en konversation med en hamster. Alla är självutnämnda experter och har inte förstått termodynamikens fundamentala lagar."

Om någon vill läsa vidare eller letar efter mer säkra "bevis":

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/3/3227/LKT0607s471_472.pdf

Förutom ovan nämnda Klinisk evidens saknas för GI mot övervikt och diabetes. Läkartidningen nr 7 2006 volym 103:

J Nutr. 2005 Oct;135(10):2387-91.

Diabetes Care. 2005 Sep;28(9):2123-9.

Diabetes Care 28:2832-2838, 2005.

J Nutr Educ Behav. 2006 May-Jun;38(3):143-50.

Diabetes Care. 2005 Dec;28(12):2978-9.


Fanns ett bra videoklipp med en bantningsdebatt på svt, men jag hittar tyvärr inte den nu.
 

Asprilla

Well-known member
Ok, håll i er nu :)
Åt en apelsin idag och kom ihåg den här tråden.

Lite blandade citat från forum.body.se, kan länka vidare till trådarna om någon vill veta mer. Kanske ett lite extremt ställe för vardagspersoner, men finns mycket matnyttig information där kring hälsa. Citerar friskt utan källa, men jag är lat :)

ok, men hur var apelsinen....?
 

lupoo

Well-known member
Naajzz wesaft :) Bra inlägg och ännu en spik i GI-metodens kista :cool: Jag blir alltid lätt illamående och tar ett extra tag i plånboken när denna Fredrik Paulun (eller vad han nu heter) dyker upp.
Hoppas att apelsinen var god ;)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp