Våta puckar

MaSa

New member
Vi köpte en Anfim KS Self idag :D och har nu exprimenterat lite hela eftermiddagen men våra puckar blir blöta på toppen, kvarnen är inställd på 2 (om vi läser av den framifrån, vilket vi tror stämmer, läste det här någonstans) och maskinen ligger snäppet för högt i tryck, ca 11 bar, det tar ca 15 sekunder för en dubbel espresso.

Några tips??
 

treefinger

Well-known member
Välkommen till forumet.

15 sekunder låter i minsta laget. Testa att överdosera lite? Vet att min Gaggia Classic levererar rätt sunkiga puckar om man slarvar med doseringen.
 

Large

Well-known member
Jag känner inte till Anfirmen men inställning 2 låter ju som mycket finmalet och isf borde inte en dubbel ta 15 sekunder om du gjort allt annat rätt.

Har du hål i pucken efter extraktionen så behöver din dosering/fördelning/packningsteknik förbättras.

Jag antar att du använder en riktigt tamper när du packar kaffet och inte den eventuellt påmonterade historien eller en lös i plast. Isf köp en tamper i metall som passar ditt filter.

Kaffet kan också vara orsaken till ditt problem. Har det förvarats fel eller är gammalt så kan det vara hopplöst att få till en bra espresso. Isf köp nytt kvalitetskaffe med ventil på påsen (inget j-dra löskaffe hos någon te/kaffehandlare) och kolla bäst före datumet. Ju mer nyrostat desto bättre.
 

ristretto

Active member
De viktigaste variablerna är mängd kaffe och malningsgrad. Tampning är bara finlir. Vad kvarnen är inställd på säger egentligen ganska lite, det varierar så mycket med kaffesort, maskin, luftfuktighet mm... Helt klart är dock att du bör mala kaffet finare och/eller öka mängden kaffe du använder, 15 sekunders extraktionstid och våta puckar är inget bra alls.
 

Large

Well-known member
Tampning är bara finlir.

Inte om han har kanalisering i pucken vilket lätt uppstår om man maler för fint (vilket den blöta pucken skulle kunna vara ett tecken på) i kombination med ett något högt pumptryck (11 bar enligt uppgift, sk ristretto ;)).

Annars håller jag med, prova med lite olika malningsgrad, både finare och grövre och se om du får någon förbättring/försämring. Prova också att få in en smula mer kaffe i filtret. Det är få som endast använder 14 gram kaffe. Det brukar snarare röra sig om 16-18 gram för en dubbel.

Våta puckar brukar annars vara ganska vanligt i början så koncentrera dig först på att försöka få till en 25-sekundersextraktion. Puckarna brukar dock bli torrare i takt med att man blir skickligare, använder bättre kaffe och ser till att maskinen har rätt grupptemperatur (tempsurfning).
 

ristretto

Active member
Jag kommer fortfarande att häva att tampning bara är finlir...

Det finns andra trådar om hur man kan göra bra kaffe helt utan tampning. Dock är vi väl i övrigt överens.
 

MaSa

New member
Tack för all hjälp, men vi börjar tappa tålamodet och därmed tryter engagemanget. Nästan överallt vi läst i trådarna står det att extrationstiden ska vara runt 25 sek, men hur vi än gör så blir det aldrig över 20, det ligger runt 15 som vi skrev tidigare (enda gången det blev över 20 gick trycket upp i 14bar och det tyckte varken vi eller maskinen om) dessutom så får vi inte i 16-18g i vår dubbla, Vi får i 14, högst 15g å då är det trögt att få dit handtaget.
Smaken är god när maskinen kommer upp i 14bar, men det kan väl ändå inte vara meningen!?
Vi använder en riktig isomactamper i rätt storlek, sen i somras, så vi tror att gör rätt, har även provat att inte tampa, samma resultat.
Bönorna vi använder just nu är Manaresi Arabica som vi fick vid köp av kvarnen hos Kaffemaskinen, inga bra!?

Snälla hjälp oss innan vi börjar ångra vårt köp!
 

arto

Well-known member
Strunta i tryckmätaren. Hos Dunne brukar vi alltid maxa (?) den. Det är då det blir som godast. Packa, mal finare, dosera bra.
 

Large

Well-known member
Tack för all hjälp, men vi börjar tappa tålamodet och därmed tryter engagemanget.
.
.
Snälla hjälp oss innan vi börjar ångra vårt köp!

Utan mer information är det svårt att peka ut något enskilt förfarande som kommer att ge dig en bättre extraktion. Kanalisering (channeling) kan vara boven i dramat och den uppstår isf pga bristande teknik hos baristan.

Att göra espresso med en halvautomat är inte helt elementärt och kräver i regel att man som nybörjare engagerar sig i alla aspekter av hantverket. Detta innebär bla att man måste vara beredd att själv söka information, diagnostisera, experimentera och misslyckas framför maskinen hemma för att få till en god kopp kaffe. Övning ger färdighet och det är på misslyckanden och experiment man lär sig något.

Så se till att kavla upp ärmarna och spendera några timmar och några kilo kaffe framför din fina espressomaskin. Prova alla de förslag du fått i denna tråd och alla andra trådar angående malning, dosering, distribution och tampning som finns på det här forumet.

Återkom och berätta om något du gjorde gav dig längre extraktionstid.
 

MaSa

New member
Nu har vi fått till den ganska bra.
Anfim kvarnen är inställd på läge 1.
13-14 gram kaffe i koppen (fyller man mer i en isomac giada så är det svårt att få på handtaget).
Pumpen ligger på ca: 13-14 bar (för högt jag vet...)
Med dessa förutsättningarna så tar extractionen ca: 22-24 sek, pucken är ganska torr med lite vatten ovanpå.

Under dessa förutsättningarna så smakar espresson bra, absolut inte till 100% men det får duga, det kommer ändå att bli massa justeringar fram och tillbaks under några veckor framöver men som sagt, det duger än så länge.


Gott nytt år!
 

treefinger

Well-known member
Roligt att höra att det börjar hända lite grejer. Den där tiden låter inte alls tokig, sedan kan det variera väldigt mycket beroende på böna, hur lätt kaffet rinner igenom.

En ionia gran crema rinner t.ex. lättare på min maskin än mauro deluxe etc..
 

RepMike

Member
Överdosera så inte handtaget går på har man ju gjort..Isomac verkar lite känsliga där?
Dock undkom jag så gott som helt dessa problem efter jag började överfylla lite och sedan bara dra bort överblivet med fingret så kaffet linjerar med kanten (finns ett ord för denna teknik?) sedan tampa, knacka och polera.
Har kört snart 1 kg mauro de luxe utan en enda dålig shot ;) Extrationstid på runt 20-22 sek oftast för 6-7 cl.
Men var själv nära slänga ut maskinen i början, den tar sin tid att bemästra. :)

Tipset, iaf när det gäller Isomacen, är nog att försöka hitta läget för hur mycket kaffe man kan få i filtret. På min så känner jag vid första tampningen numera om det blir bra. Tamperns överkant hamnar precis under filtrets kant.
Sedan malningsgraden då, som alltid, om det ändå rinner igenom för fort.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,706
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp