För "mycket" skum till cappuchino?

Stompan

Well-known member
Hej alla kaffeälskare!

Jag undrar lite över vad som kan ligga till grunden till följande problem; När jag skummar mjölk på min giada de luxe så gör jag enligt guiden som DC skrivit om skummning, fungerar utmärkt. Dock när jag ska hälla upp mjölken till den första cappun så blir det ett vitt skumberg. När jag skall hälla upp i den andra cappun så blir det ett fint, jämnt och lagom tunnt lager med skum.

Kan man få för mycket microskum? Jag har inga stora bubblor i mjölken, så jag förutsätter att det är microskum jag har=) Jag håller på ca 90 sekunder med att jobba upp mikroskum (nära ytan, pipen följer höjdförändringen), sedan för jag ner pipen i kannan för att få rätt temperatur. Bör jag sluta med microskummandet tidigare?

Kan detta faktum också ligga till grund för att jag har haft svårt för att göra detaljerad latteart? När jag ska göra rosettas så blir det feta måsvingar istället för kolibrivingar...kan detta vara för att jag har för tjockt skum? Jag använder baristamjölk.

Tack för all hjälp!

mvh

/David

--------------------------
Giada de luxe
Minimoka M-203
Mauro dL, Molinari espresso
 

wesaft

Well-known member
Jag tycker du analyserar dig själv och ditt skum rätt bra.
Försök att inte skumma lika länge, lägg istället en längre tid på att skapa virvel i kannan med ångpipen lite längre ner under ytan.

Låter mycket riktigt som du får för tjockt skum för att få till kolibrivingar i konsten.

Ett annat knep är att hälla över toppen av det maffiga skummet i en annan behållare, häll upp första cappun, häll tillbaka skummet i kannan, veva runt för att få ner skummet i mjölken, sen häller du upp din andra. Nödlösning kanske men testa.
 

MagnusHbg

Active member
Jag har precis samma problem. Troligtvis för mycket skum alltså? Lyckas inte på något sätt veva ner skummet i mjölken för att få en "lagom" konsistens utan får bara ett skumberg på kaffet när jag häller. Kan man skumma för länge??
Använder idag en 600ml kanna (kommer inte ihåg vad det rätta namnet är)som jag fyller med 250ml mjölk och skummar sedan upp till kanten.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har precis samma problem. Troligtvis för mycket skum alltså? Lyckas inte på något sätt veva ner skummet i mjölken för att få en "lagom" konsistens utan får bara ett skumberg på kaffet när jag häller. Kan man skumma för länge??
Använder idag en 600ml kanna (kommer inte ihåg vad det rätta namnet är)som jag fyller med 250ml mjölk och skummar sedan upp till kanten.

Whoa, du skummar lätt för upp för mycket skum. :)
Skummar man för länge får man hårt skum, som inte går att "veva ihop" i kannan till en jämn "mjölkmassa".

Du kan fundera lite på hur mycket mjölken ökar i volym, från 250ml mjölk till 600ml mjölkskum... då har du skummar på tok för länge. När mjölken har ökat i volym med tex 1/3 så kan du sänka ner ångröret djupare i mjölken så att ingen luft kan dras ner längre, utan du fortsätter bara att värma och blanda ihop mjölkskummet.

Det skulle kanske kunna vara att du börjar med 300ml mjölk och har 400ml färdigskummad mjölk (eller något sådant).

Prova dig fram, är mjölken för rinnig och lös = skumma mer/längre innan du sänker ner ångröret. Är mjölken för hård och som ett skumberg = skumma mindre/kortare och sänk ner ångröret i mjölken tidigare i skumningen.
 

Asprilla

Well-known member
jag har lite samma problem som beskrivs i denna tråd; en topp med microskum som är för "torr".

Isomacs förslag låter rimligt. eller kanske man måste säga mr Isomac? isf är det Mr Asprilla from now on.... ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp