Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 11

För "mycket" skum till cappuchino?

Hej alla kaffeälskare!

Jag undrar lite över vad som kan ligga till grunden till följande problem; När jag skummar mjölk på min giada de luxe så gör jag enligt guiden som DC skrivit om skummning, fungerar utmärkt. Dock när jag ska hälla upp mjölken till den första cappun så blir det ett vitt skumberg. När jag skall hälla upp i den andra cappun så blir det ett fint, jämnt och lagom tunnt lager med skum.

Kan man få för mycket microskum? Jag har inga stora bubblor i mjölken, så jag förutsätter att det är microskum jag har=) Jag håller på ca 90 sekunder med att jobba upp mikroskum (nära ytan, pipen följer höjdförändringen), sedan för jag ner pipen i kannan för att få rätt temperatur. Bör jag sluta med microskummandet tidigare?

Kan detta faktum också ligga till grund för att jag har haft svårt för att göra detaljerad latteart? När jag ska göra rosettas så blir det feta måsvingar istället för kolibrivingar...kan detta vara för att jag har för tjockt skum? Jag använder baristamjölk.

Tack för all hjälp!

mvh

/David

--------------------------
    Giada de luxe
    Minimoka M-203
    Mauro dL, Molinari espresso

Oj, har stavat fel till cappucino...var inte meningen att häda=)

Administrator Molarins avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Citat Ursprungligen postat av Stompan Visa inlägg
    Oj, har stavat fel till cappucino...var inte meningen att häda=)
    Såå... Varför gör du det igen då?

cappuccino

Kapuchino

(ååhh, var bara tvungen..;-) )

ajdå..nomenklaturen får vänta, skyller på liten monitor=) Så, några råd gällande det faktiska ämnet?

Citat Ursprungligen postat av Stompan Visa inlägg
    Hej alla kaffeälskare!

Jag undrar lite över vad som kan ligga till grunden till följande problem....
    Du ska veva runt mjölken innan du häller upp. Sedan ska du veva runt mjölken i kannan mellan cappuna. Sedan ska du veva mera innan du häller upp nästa cappu. Vevavevaveva.
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

Jag tycker du analyserar dig själv och ditt skum rätt bra.
    Försök att inte skumma lika länge, lägg istället en längre tid på att skapa virvel i kannan med ångpipen lite längre ner under ytan.

Låter mycket riktigt som du får för tjockt skum för att få till kolibrivingar i konsten.

Ett annat knep är att hälla över toppen av det maffiga skummet i en annan behållare, häll upp första cappun, häll tillbaka skummet i kannan, veva runt för att få ner skummet i mjölken, sen häller du upp din andra. Nödlösning kanske men testa.

Junior Member MagnusHbgs avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Jag har precis samma problem. Troligtvis för mycket skum alltså? Lyckas inte på något sätt veva ner skummet i mjölken för att få en "lagom" konsistens utan får bara ett skumberg på kaffet när jag häller. Kan man skumma för länge??
    Använder idag en 600ml kanna (kommer inte ihåg vad det rätta namnet är)som jag fyller med 250ml mjölk och skummar sedan upp till kanten.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •