Bra köksknivar? Förutom Global?

tommy.

Well-known member
Blev glatt överraskad att se att det finns andra på detta forum som beställer Hattori knivar från JCK :) Har en HD-5 och HD-8 i min ägo och fler lär det bli!
Ichiro Hattori gör inte bara kockknivar, han gör också vanlig knivar och jag funderar på att beställa en jaktkniv till svärfar som födelsedags present.
 

jaktlycka

Active member
Vet någon var i sthlm man kan köpa Victorynox knivar med trähandtag?

Vet att de finns på Lagamati på odengatan men när jag var där sist och skulle handla en mokabryggare blev jag så sjukt slappt bemött att jag helst unviker att sponsra dem med några mer av mina pengar.
 

Microtimer

Well-known member
Global är ruskigt bra. Jag är skitnöjd. Har 10 st på hängande på väggen med olika funktion och jag ser ingen nackdel överhuvudtaget med dem förutom kostnaden då. Efter att ha köpt den första 2001 så har det aldrig funnits alternativ. Med tanke på hållbarhet så kan jag nog säga att den är väl värd priset och inte alls speciellt dyr. Handtagen och balansen passar mig som handen i handsken.
 

Microtimer

Well-known member
tja, kan säga att jag skiter ganska fullkomligt i vilket stål det är i mina globalknivar så länge de funkar perfekt, VG-10 eller ej. 10 st inköpta mellan 2002-2004, fungerar fulländat fortfarande. slitstyrkan i dem är nog vad jag är mest imopnerad av.... och skärpan.
några av dem är så mycket diskade, att globaltexten på bladet börjar blekna bort.....men inte skärpan. men det är klart jag varit ödmjuk inför knivarna och behandlat dem väl.
dock inte min sambo som använde en peeling knife för att skrapa bort spackel.
 

mthier

Active member
Oh vad jag älskar detta!! Önskar bara att mina tillgångar hade utvecklats lika snabbt som alla nya intresseområden. Roligt nog så finns det samma tråd på ett tyskt kaffeforum...där har följande kniv korats till knivarnas konung...vacker är den men priset är astronomiskt!

http://www.tp-kochmesser.de/-tp-Eur...er-Klinge-ca-14cm/a-1106-136-232-300-0-0.html

Ska vi inte diskutera gjutjärnsstekpannor också? Ny tråd?

För alla er nördar kan jag även rekommendera www.manufaktum.de varmt, de har en helt underbar katalog som även skickas till sverige. Närmaste butik ligger i Hamburg.

ha en trevlig helg alla!

Mark
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Mjaah, jag vet inte jag... Priset är ju bara löjligt högt. De går ju inte ett dugg efter vad kniven skulle vara värd, eller hur bra den skulle vara, utan bara efter hur "coolt" det skulle vara att ha en sådan kniv. Den har gått från att vara en avskärare till att bli en pittförlängare, helt enkelt.

Det spelar ingen roll hur bra den är, den är inte värd de pengarna. Någonsin. Inte ens om jag så hade 30 miljoner på banken skulle jag köpa en sådan kniv, det känns bara som ett fånigt slöseri på pengar.

De som köper en kökskniv för över 25.000:- , för att använda den som en kökskniv, har verkligen tappat greppet om verkligheten. Oavsett hur knivnördig man är... :nowink:
 

FabianP

Well-known member
Jag som varit sugen ett tag på att köpa en kniv till, blev inte mindre sugen nu direkt. Har fyra Global som nog skulle behöva kompletteras med en kockkniv med ca 15cm-blad och här fanns ju lite tips... :)

Så frågan är: Hattori HD4/HD5, Hiromoto Aogami Super santoku, eller någon annan? Inte så att valmöjligheter inte finns...

/Fabian
 

FabianP

Well-known member
HD-4(D) är att föredra framför HD-4? :)

Fastnade faktiskt för HD-4, men var först ute efter en Santoku, även om det inte tvunget är nödvändigt. Problemet är som vanligt att det finns för mycket att välja på, och man vill ha det bästa inom rimliga prisgränser... ($200 typ, men gärna mindre!)

/Fabian
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ja, eftersom den fanns i lager och den andra modellen var slut. ;)
Jag tror att skillnaden mellan de två är minimal, det är en liten skillnad i slipvinkel. Är du vänsterhänt så är D-modellen att föredra, annars tror jag inte att det spelar någon roll.
 

robbowan

Well-known member
Måste säga att jag har en förkärlek för klassiska knivar.

Har arbetat lite med Sabatier, Victorinox (underskattade) och Zwilling.

Har en gammal Sheffield jag leker med nu som är helt OK och dessutom Fiskars av fransk typ.

De översta tre är ju top notch i min bok men vill man gå ned till en hyfsad prisklass och ändå få bra grejer funkar de understa två.
 

mthier

Active member
Kaffegalningen:
Du har rätt, 25000 för en kniv är oförsvarbart, men det är även en espressokvarn för 20000 och en kaffemaskin för 60000 eller en bil för 1000000 - men det är kul med vackra ting!
 

FabianP

Well-known member
Nja, mthier, där vet jag inte om jag kan hålla med dig. Om du får betala 60k för en espressomaskin vars enda fördel mot de för en tredjedel av priset är utseendet, då kan jag hålla med dig. Men jag tror knappast att den kniven är bättre än de, dyra, japanska på någon punkt utöver utseendet, när de dyra espressomaskinerna har bättre temperaturstabilitet, tryckstabilitet och ångkapacitet, t.ex. Visst finns det designade espressomaskiner också, men så maskiner under 50k med samma prestanda som en LM GS/3. Sedan är marginalnytta ett relativt begrepp när det gäller prylar... :)

Åter till verkligheten: Har haft mailkontakt med Koki på JCK nu, vansinnigt bra kundsupport! Har fått rekommenderat olika knivar för min budget (~$150), men den dyraste rekommendationen kostade ca $90, trodde aldrig man fick rekommenderat något under maxgräns! Som det ser ut nu, kommer det nog bli en Hiromoto Aogami Super, santoku. Det är kolstål, kan bli kul att testa som jämförelse mot Globalknivarna. Det roliga i det hela, är att deras kombinerade 1000/4000-whetstone ryms inom budgeten! :cool:

/Fabian
 

Yirgacheffe

Well-known member
FabianP, jag har två knivar ur den serien och instämmer med Koki. De är riktigt bra! Enda att tänka på är väl att kolstålet är lite känsligare än vanliga rostfria. -Inget man kör i diskmaskinen direkt;)
 

martink78

Well-known member
Kolstål är nice! Har några Sabatier (de enda kolstålsknivar jag hittade i Stockholm) och de är trevliga, man slipar upp dem på momangen, däremot måste man sköta dem noggrant, alltid rengöra så fort man använt dem. Det blir fläckar direkt (vilket iofs inte gör alltför mycket så länge det mest är skönhetsfel, lite patina bara.. )
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp