Bra köksknivar? Förutom Global?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, finns här andra kniv-vettiga medlemmar som vill ha bättre knivar än det där knivsetet för 49:- på Överskottsbolaget?

Jag har funderat på att köpa mig ett set med Global, men de kostar ju en redig slant. Dessutom är handtagen inte de bekvämaste, jag skulle föredra lite mer ergonomiska handtag, lite rejälare handtag. Det viktigaste är att knivarna går att få riktigt vassa och att det är bra stål.

Global ska ju ha ruskigt bra stål och hålla skärpan länge, men jag misstänker att man får betala en hel del för märket "Global" i sig, och inte bara för knivkvaliteten. Vore fint om man hittade en likvärdig lite billigare kniv där man inte behöver betala för namnet på knivarna...

Tips, någon? Vad har Ni för knivar i lådorna? (eller snarare i blocken, för i en låda ska man ju inte ha knivarna liggande!)
 
S

Slane

Guest
Global e dyra men ruggigt bra! Jag har några som jag är mycket nöjd med. Många tycker att vikten är för låg men det tycker jag är till Globals fördel.

Investerar du i ett Globalsett så kommer du bli mycket nöjd.
Det verkar som att du redan tycker om kvalitet i köket så varför inte ? ;)

Annars finns det en massa mycket bättre köksknivar. De flesta är japanska, kolla bara in denna;

Img522.jpg



Antar att du har koll på hur de gör Samuraisvärd!!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, jo jag gillar kvalitet, i allt. Ska det vara så ska det vara. :D
Jag får kika på de där japanska knivarna, jag hittade sådana där "tusenlagersknivar" tidigare men de var till och med dyrare än Global... och det tror jag är att ta i.

Miljonär är jag trots allt inte och någon måtta får det vara. Kanske hittar man vettigare japanska knivar? Lite trist att inte kunna testa... fast man kan ju beställa en kniv först innan man beställer ett helt set såklart... ;)
 

Java

Active member
För att ha arbetat med ett flertalet knivmärken rekommender jag inte Global. Priset är oskäligt högt och man betalar mycket för design och status. Varför inte sats på en eller fler knivar från Victorinox? Prisvärda kvalitetsknivar som finns med både plast och trähandtag. Dock är är brödkniven/sågtandade ett måste då denna är enligt mig en riktig alltiallo kniv. Lycka till!
 

lupoo

Well-known member
Kan bara berätta att vi har en japansk kniv som vi fick i bröllopspresent av en kompis som är kock. "DiamondKnife" heter den och är helt outstanding. Har varit på slipning 1 gång och det är några år sedan. Knivsliparen "varnade" oss för kniven när vi fick tillbaka den, han var så imponerad av stålkvalitén och hur vass den gick att få. Det är nu 5 år sedan vi slipade den kniven och den är den vassaste på magnetlisten (enl. min mening minst destruktiva sättet att förvara en skarp kniv...). Letade nu på nätet men hittade inget om denna kniv. Var ju trots allt några år sedan man slutade att "leva i synd" ;).

Porsche Design knivar har jag fått i julklapp från jobbet och de är inte heller helt fel att jobba med, "go i handen" tycker jag. Har en liten nit som glidskydd för handen, tycker den känns bra, inte samma skärpa som i den japanska kniven men inte så långt efter.
 

mikaels

Active member
Riktigt stål kommer från Solingen, fortfarande. Jag har en WMF och en Wüsthof, tunga och fina, en 15 och en 20 cm. Jag kände på Global, och gillade inte att bladen var mjuka...ville jag ha en filékniv hade jag köpt det, och inte en kockkniv...
Men en riktigt fin japan vore ju kul, kanske efter den nya kaffemaskinen ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Whoaaa.... Det blev visst en beställning på Hattori knivar...:eek:hmy:

Det var de knivarna jag refererade till tidigare som "tusenlagersknivar", de har stål med massor av lager, yadayadya jättebra. Inte blev det billigt direkt men jag kunde inte låta bli, det blev i alla fall relativt billigt.

Om man jämför med vad de kostar i sverige. Japp, det är exakt samma Hattori HD knivar som jag kikat på tidigare på www.knivar.nu ... och från www.japanesechefsknife.com så kostade de inte ens hälften av vad de kostar i sverige!

Holy freakin hell vilken prisskillnad! Vi får hålla tummarna att paketet tar sig fram utan att fastna i tullen, men det är väl för mycket att hoppas på...:blush:

Två av de knivar jag ville ha var slut i lager, så jag får ta de med en andra beställning i framtiden (HD-1 och HD-5). Nu blev det en beställning på HD-2, HD-4, HD-10 och en HD-11. Här ska skäras som aldrig förr!
 
S

Slane

Guest
Jag visste väl det! Du skulle fastna för kvalitet och inte ett billigt knivsett från Duka.....

Grattis, om man kan säga så till ett kniv inköp! (hmm lite avunsjuk blir man....)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tusen tack för tipset om hemsidan, jag hade aldrig betalat priserna som de vill ha för Hattori knivar i sverige, men på japanesechefsknife kändes det "nästan billigt" med tanke på vad de kostar i sverige. Och inte bara i sverige, jag har hittat andra återförsäljare på nätet och någon på Ebay som tar sjukt mycket mer för Hattori HD knivar. Så priserna fån japanesechefsknife är riktigt bra.

Vi får hoppas knivarna är riktigt bra! Jag återkommer till tråden och rapporterar om knivarna kom genom tullen och om knivarna verkligen är så vassa som de får det att låta.
 

Form

Well-known member
Vill inte oroa eller kritisera men när saker är så här billiga kommer alltid tanken - Är dom äkta? Finns massor av kopior på allt ute.
 

archenti

Well-known member
Mr Isomac,

om du hade väntat med beställningen kunde du fått ett grymt bra erbjudande på knivar. För en månad sedan sprang jag på en kille som ville sälja ett sätt global knivar (15 stycken) för 2000 kr.. det är bara att ta en sväng på Götgatan då och så så dyker de upp, erbjudandena alltså ;)

Jag köpte några global knivar för sex år sedan, de funkar fin fint. Stålet är dock något för hårt för att det ska vara lätt att få den där Samuraiskärpan. Men å andra sidan håller de länge, a tool for a life time.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
De billiga Globalknivarna hade jag inte velat köpa... då det finns kopior på global ute och kopiorna håller inte samma kvalitet, att få billiga knivar från någon man stöter på på gatan skriker lite "kopia", men säker kan man ju inte vara...

Tja, en risk finns väl såklart att japanesechefsknife säljer kopior men jag tror inte det. Hoppas inte det. De har massor med knivmärken och en hel del som är dyrare än Hattori HD knivarna ochså. Det "känns" som en seriös site (hoppas känslan stämmer bara...).

Dessutom är priset såklart en hel del billigare om man jämför med tex www.knivar.nu, men tänk på att det tillkommer moms på de priserna, och ett påslag som är saftigt har ju de flesta som säljer saker. Med ett påslag på 40% och sedan moms på allt så klättrar man upp en hel del i pris.

Men lite orolig blir man... håller tummarna håller tummarna...:unsure:

EDIT: Tillägg! Jag kom just på att jag hittade en annan website som faktiskt sålde Hattori HD knivar till några dollar lägre priser per kniv än japanesechefsknife! Men det var en liten site och de flesta knivarna var slut, så därför blev det inget med den siten.

EDIT: Tillägg 2! Jag hittade även en Kanadensiskt site som sålde Hattori knivar (sidan var rätt defekt dock, Paulsfinest...någonting) till runt 25% högre priser än från japanesechefsknife. Så då känns det lite tryggare i alla fall... Tror mer på att det är fetsaftigt påslag på knivar.nu, i kombination med tull och moms som gör den stora prisskillnaden.
 

jb

Well-known member
Även om beställninen redan är gjord kan man skriva lite om detta, då jag i mitt "tidigare liv" dels jobbat rätt mycket med mat (är charkuterist från början) men också sålt kvalitetsknivar i butik några år :)

Att det kostar mer att köpa knivarna i butik, påslag i % etc. behöver vi inte diskutera igen, det har vi ju gjort förr ;-) däremot kan man väl säga att det finns ett antal knivmärken som är mycket bra (t.ex. global, Mac, Henckell Zwilling, Vissa Sabatier m.fl) men man får börja med att skilja på europeiska och Japanska knivar där traditionerna vid tillverkning är olika.

De Japanska knivarna är oftast tunnare i stålet och med helsmitt blad där sedan skaftet satts på efteråt och oftast slipade med mindre slipvinkel (10-12 grader) medan en europeisk kniv ofta tjockare, helsmidda i ett stycke och är slipad i större vinkel (15-20). Den helsmidda kniven har ofta också ett tjockt parerskydd i bakkant av klingan.

Vilket man väljer beror mest på känsla i handen och hur den ska användas.

Köp ett par, max tre knivar istället för ett stort knivset och lägg mer pengar på dessa, är mitt bästa tips.
en 20cm kockkniv, en mindre 12-15cm kniv samt en bra brödkniv räcker för dom allra flesta!

Hemma tycker hustrun att jag inte behöver fler nu när jag ska påbörja mitt tredje knivblock :) men jag hittar ju alltid nya snygga, spännande knivar ju... Senast kom jag hem med en läcker lagersmidd Japansk skönhet för mer pengar än vad som är vettigt att köpa kniv för :) men å andra sidan så köper jag inte whisky för tusenlappar!

Victorinox gör bra knivar men skärpemässigt är dom INTE lika bra som t.ex. global. Desssa knivar är stansade och inte smidda vilket ger tunna (billigare) blad men gör också att man inte kan få exakt lika bra skärpa.

Däremot är Victorinox väldigt prisvärda och många krögare väljer att köpa in dessa då kockarna ofta behandlar krogens knivar mindre snällt än sina egna... (Jag skulle dock subventionera kockarnas knivar istället så dom är mer rädda om sina egna redskap ;-).

Deras brödkniv är helt outstandning i modell och den väljer jag före allt annat!

Cromova stålet i nya Globalknivarna är extremt bra, lätt att slipa och håller skärpan bra. I de tester som knivfabrikanterna gemensamt använder hamnar dessa i toppen!

Fällkniven i Sverige gör också väldigt bra knivar (ja, jag har en :) )

För er som pratar globalkopior så kan jag berätta att jag testat använda och slipa sådana och det är rent skräp, betydligt sämre stål än i varuhusknivarna som finns! Läs Sundqvist's info om knivar nedan:


Citat från J.A. Sundqvist's hemsida:
---------------------------------------------
Hur känner man igen en falsk Globalkniv?
Knivarna från GLOBAL är kända i hela världen och har p.g.a. sin speciella design med rombiskt prickmönster i skaften en mycket hög igenkänningsgrad. De är tillverkade av YOSHIKIN i Japan, till stor del för hand i en mycket hög kvalitet. Stålet är mycket speciellt och benämnt CROMOVA 18. Majoriteten av Sveriges kända kockar använder Globalknivar och försäljningsframgången har varit stor.

Kopiorna har samma märkning, artikelnummer och t o m streckkoder som originalet. Till och med de medföljande broschyrerna är kopierade.

GLOBAL, YOSHIKIN, CROMOVA 18 och prickmönstret är skyddade varumärken i de flesta länder inklusive Norge och EU-länderna. Rättigheterna ägs av YOSHIKIN i Japan.

Kringresande säljare erbjuder ett set knivar, stekgaffel och skärpstål i en knivväska motsvarande GLOBAL G-666/11. De säger att utpriset är 9900kr och erbjuder setet för 4500kr. Även priser på 2000-2900kr förekommer. I större partier har också väsentligt lägre priser förekommit.

Även presentförpackningen motsvarande GLOBAL G-9211 säljs förfalskad. Förpackning liksom tillhörande broschyr/folder är kopierad från originalet.

Så här känner du igen förfalskningarna:

1. Prickmönstret är ojämnt och har dålig finish. Det har svart lack i groparna medan originalknivens svarta färg är kemisk kromdioxid.
2. Ingen sand i skaften som i originalet.
3. Slipningen håller låg klass och bladet har dålig finish.
4. Stålet är betydligt mjukare och uppfyller inte specifikationerna för CROMOVA 18.
5. GS-4 är i original DEBA-slipad d.v.s. bara på den högra sidan där också logotypen sitter. Kopian är symetriskt slipad och har logotypen på vänster sida av bladet.
6. Presentförpackningen har ett hängöra i papp istället för plast som på originalet. Knivarna sitter med svarta buntband från baksidan istället för med vita från framsidan.
7. Skärpstaven är av randigt stål medan originalet är av keramik eller diamantklätt rostfritt stål. Det sitter I skaftet med en gänga medan originalet har svart fästhylsa.
8. Den stora kockkniven är märkt GF-34 (smidd) men är en kopia av G-17 (valsad).
9. Brödkniven saknar tandning närmast skaftet.

Den som försöker sälja dessa till dig i skenet av att vara äkta gör sig skyldig till bedrägeri. Ta namn adress telefon eller åtminstone bilnummer.

Ring J.A. Sundqvist AB eller direkt till polisen.
------------------------------------------
SLUT CITAT

God fortsättning förresten!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Att det kostar mer att köpa knivarna i butik, påslag i % etc. behöver vi inte diskutera igen, det har vi ju gjort förr ;-)

Ja, det är bara logiskt.

Men ologiskt tycker jag att det är när en svensk webbutik vill ha 4950:- för en Hattori Western Deba kniv och en japansk webbutik säljer den för 1716:- med dagens växelkurs... Det var kniven med störst prisskillnad tror jag, visst, man kan få upp till 20% i rabatt från den svenska butiken om man beställer för en hel del pengisar, men det bevisar bara hur mycket i påslag de har på priset... ;)

Jag har i mitt rotande kommit fram till att tullen för knivar bara är typ 2-3%, sedan tillkommer momsen såklart. Men det är en hel del i fett påslag (när den svenska butiken inte ens har kniven i lager, utan den är beställningsvara...).
 

Joakim C

Well-known member
Vill gärna i denna diskussionen också slå ett slag för Sabatier. De har en serie i kolstål som jag tycker är kanon att jobba med, de blir slöa snabbare än rostfritt men är också lättare att få skarpa igen, och jag tycker faktiskt det är kul att slipa knivar.

Liksom JB föreslår har vi fastnat för en kockkniv och en mindre (bägge Sabatier) samt en Global brödkniv (ingen aning hur man slipar brödknivar och Global håller som sagt skärpan mycket bra). Nu går jag dock och suktar efter en bra grönsakskniv då bladet på kockkniven är lite för smalt för att det ska va bekvämt att hacka snabbt. Om jag inte minns helt fel är dock Globals G2a lite högre än Sabatiers så det kanske man slipper om man väljer dem.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp