Hårdvara för kafferostning, vad använder Ni?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, alla hemmarostare. Jag är alltför nyfiken för att vänta på den nya rostningsdelen som skall komme till forumet, tråden får väl eventuellt flyttas dit när det är dags. :)

Var använder ni för utrustning/hårdvara när Ni rostar Era kaffebönor, och vad har Ni för planer? Funderar Ni på att bygga en egen rost, på att upgradera och byta en bättre rost, eller är Ni helt nöjda med den utrustning Ni använder idag?

Vad är det för fördelar och nackdelar med just Er metod/utrustning?

Är Ni nöjda med Era rostningar, blir det så bra som Ni hade hoppats på eller är det svårt att få fram bra bönor?

Nuvarande utrustning:

Själv använder jag en iRoast-2.

Tycker den rostar kaffet alldeles utmärkt, nackdelarna är väl att man bara kan rosta typ 130 gram per gång, att apparaten måste få vila mellan rostningarna och att den är ganska högljudd (som en dammsugare ungefär, eller tom lite högre ljudnivå).

Jag använder alltid program nr.2 och lyssnar efter 2:a crack och avbryter eller förlänger rostningen tills bönorna blivit lagom rostade. Fungerar riktigt smidigt. Och SKULLE man missa att lyssna efter cracket så tar automatiken över och kyler bönorna åt en (ehrmmm, om man tex inte är helt nykter...).

Planerade upgraderingar:

Skulle gärna byta upp mig till en Genecafe http://www.genecafe.co.kr/ som är mycket tystare och kan rosta uppemot 250 till 300 gram, alltså dubbel kapacitet.


Men eftersom min nuvarande rost rostar så bra så drar jag lite i handbromsen fortfarande... Vi får se hur det går när jag kommit igång med mixtrande med egna blandningar. Dessutom påstås det att det är en digital Genecafe på väg, vore kul att se vad det är för något innan man bestämmer sig för den manuella. :)

Nöjd med rostandet:

Ja, jag måste säga att jag är väldigt nöjd med att rosta mina egna bönor. Jag har hittils bara kört färdiga blandningar från Sweetmarias och av de jag provat hittils är Espresso Monkey Blend och Classic Italian Espresso Blend bäst. De blir lätt godare än några färdigrostade bönor jag köpt eller fått hittils.

Färskrostat rules!:cool:
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Mors Mr Isomac!
Känner ju att jag absolut måste ge mig in här eftersom jag också tror på att det behövs en egen forumdel som rör rostning. Ni får ursäkta ifall mitt inlägg är på en för grundlläggande nivå...

Jag kör både i ugn och i en hetluftsrostningsmaskin, CR-100 från IMEX.
Om man är som pojkar är mest, så gillar man ju prylar både på länden och tvären. Skulle gissa att 95% av alla i forumet här är just sådana... :)
Genecafen verkar ju vara riktigt läcker, dessutom är det en långsamrostare vilket skulle fungera skitbra som komplement till CR-100:an.

Men en vanlig ugn är räcker ganska långt egentligen och har sina fördelar. Du ser bönorna bra under rostningen samt kanske det viktigaste, du HÖR hur dom låter. 1:a "crack"en hörs lätt då den poppar och jag hör den t o m i rostaren trots att den blåser och lever om, antagligen låter den lika illa som Mr Isomacs I-Roast II, men säga att man även kan höra det svaga prasslandet av 2:a "crack"en, det är nog att ta i... I ugn är detta dock inga problem att höra.

Jag vet dock inte ifall jag vill säga att bönorna blir "bättre" i ugnen eftersom jag känner min rostare väl och vet hur länge bönorna ska rostas för att passa min smak. Det jag däremot tycker är en nackdel med CR-100:an är att jag inte kan långrosta i den eftersom man inte direkt kan påverka värmen i den. Nu ska man ju kanske inte prata om långrostning då man valt en hetluftsrostare eftersom den rostningsmetoden rostar per definition lite snabbare. Men vill man kunna välja långrostning så är det ju en nackdel...
(Och nu skulle det varit formatterade rubriker här, men det verkar som att jag inte kan få in html tecken här, eller jo, det är just det jag får in... och inte formatteringsstyrningen... gah!*mummel mummel* Ni får tänka er fina rubriker med fördelar och nackdelar...*edit* Hittade inställningarna i profilen som möjliggjorde fetstil osv, borde det inte vara default? Nu så!)

Fördel med ugn:
1. Bönorna syns tydligt
2. Du hör tydligt bönorna (jäkligt viktigt!)
3. Du kan rosta ganska mycket bönor per gång
4. Du kan rosta långsamt ifall du vill
5. Du har antagligen redan en ugn
Nackdel med ugn:
1. Det är inte alls en lika kul "pryl" som en riktig rostare (rätt tung nackdel...)
2. Svårt med oset och röken ifall man inte har jätteköksfläkten ARNE (det ryker dock varken mer eller mindre med ugnsrostningen jämfört med annan rostning)
3. Något grov/okänslig temperaturreglering
4. Kräver passning + omrörning av bönorna
5. Kräver flytt av bönorna för kylningen efter avslutat rostning
6. Bönorna blir lätt något ojämnt rostade (vilket inte nödvändigtvis är negativt för smaken)

Fördel med CR-100:
1. Pryl
2. Helautomatisk
3. Kan rosta i utrymmen som tål röklukt alt på balkong, vid ett fönster
4. När du väl känner rostaren vet du hur länge bönorna behöver rostas
5. Bönorna syns tydligt
6. Jämnt rostade bönor
Nackdel med CR-100:
1. Du hör inte 2:a "crack"en
2. Du kan inte reglera rostningstemperaturen, bara tiden. Ej möjlig att långsamrosta med.
3. Du kan bara rosta en begränsad mängd bönor åt gången, ca 150-180 g
(4. Den väsnas)

Det var väl det jag hade att säga om rostning med ugn och hetluftsrostare.
 

arto

Well-known member
En grej, trumma antar jag. Reglerbar värme. Antar att på max kan den bli 400 - 500 ° C, aldrig vågat prova. Den ska få rotormotor.

Fördelar
Rostar mycket: 800 gram gick bra. Antar man kan öka till över 1 kg
Jättejämn resultat

Nackdelar
Blev dyr
Vet ej hur bra den håller än
Saknar fancy reglerteknik
 

cango

Well-known member
Då ger jag mig in i leken oxå..;-)

Kör genecafe, och valde den direkt, utan att prova mig fram med andra varianter. Så jag kan inte jämföra.

+ enkel, bra repetitiva resultat
- för vissa skulle det i så fall vara kylningen. inget som hindrar dock att man tar ut bönorna och kyler dom med valfri metod. Jag har provat med durkslag och dammsugare, vilket kyls ner på ett par minuter, högst.
Dock känner JAG ingen speciell skillnad mellan genecafes egen kylning och min egen.

kapaciteten är ju bra. rostar 2 ggr per gång, och det räcker ca en vecka för oss. har som max rostat fyra ggr på raken utan problem.

kör under köksfläkten, och har inga problem direkt med röken - rostar dock lite mer än mellanrost, så rökutvecklingen är väl inte så stor direkt.

Tror att jag redan tjänat in den, om man jämför vad bönkostnaden skulle ha varit om man köpt färdigtrostat.
Går min GC sönder köper jag en ny utan att tveka.
 

Giovanni

Active member
Kör 200g bönor i ugnen på en teflonpanna. Har prövat att bygga trumrost och med div popcornmaskiner men alltid återkommit till teflonpannan.
Har rostat i 6-8 år och tycker att rosteffekten är större än kromdito på espresson.//Johan.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Det är ju som det är med prylar, visst klarar man sig med en ugn eller en teflonstekpanna men .... man blir liksom inte riktigt lycklig...

Jag håller nog med Cango, vid en uppgradering av rostare är Genecafe nog en av de bättre att hoppa på. Rostar mer åt gången, hyfsat tyst och möjliggör långsammare rostningar. Har även sett den nya digitala Hottop drumroast, men de är så uppåt väggarna dyra, 1100 € + frakt. Vet dock ingen som provat den ännu, men den gamla var ju uppskattad och dyr. Genecafen känns helt plötsligt lättöverkomlig med tanke på den dyrare Hottopen.

Annars kan du ju höra med Arto, han kan nog så småningom bli farlig i rostningsmaskinsbranchen. Han bygger ju på ett redigt rosteri..
 

MagnusHbg

Active member
Jag har testat ugn men har precis övergått till Popcorn varianten. Har försökt smälta en maskin inhandlad på Teknikmagasinet (och lyckats till viss del). Bortsett från lite deformerad plast så tycker jag att popcorn maskinen har ett par fördelar jämfört med ugnen.
1. Skalen blåser snyggt ut där popcornen normalt ska vandra.
2. Automatiskt jämn rostning utan omrörning
3. Snabbt rostförlopp. Detta kan ju även ses som en nackdel då rosttiden ligger på under halva tiden jämfört med ugn. Jag når normalt sett andra crack vid 8-9 minuter. Problemet som uppstår är att en del bönor kan ta skada (sönderfall). Ett antagande är också att en längre rostning ger bättre smak. Har därför bestämt mig för att bygga värmeregleringen som det nu finns en guide till (tack Marv!).

Nackdelen med popcorn rostning är väl begränsningen på ca 100g per tillfälle.

En fråga till Er som kört både ugn samt popcorn maskin.
Upplever ni stor skillnad i smak mellan dessa alternativ?

En Genecafe ser ju också riktigt trevlig ut. Hur mycket tjingar en sådan (manuella versionen)?

/Magnus
 

MagnusHbg

Active member
Vad tror ni om den här från Teknikmagasinet? Observera texten "Coffee"....
Verkar närmast vara en bönrost som de säljer som popcorn maskin ;-)
Någon som testat?

299 SEK känns lite bättre än £260...

/Magnus
 

Bilagor

  • coffee.jpg
    coffee.jpg
    41.1 KB · Visningar: 130

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hah, fan vad coolt att det verkligen står Coffee på den!

Jag beordrar omedelbums någon som är sugen på rostning att köpa och prova en! Med två effektsälägen kan man fiffla lite med rostningsgraden ochså, kul! :)

Och till det priset så är det ju inte direkt någon stor investering, gratispriser för en kafferost för f-n!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hade jag haft mer av de goda blandningarna från Sweetmarias så...
Det börjar sina i mina SM-påsar, har mest kvar av French Roast av naturliga skäl (har inte rostat en enda gång av den till mig själv än!).

Av de "vanliga" bönorna från Gokaffe känns det lite dumt att skicka något innan jag vet ett dugg av hur de smakar... Måste hitta goda recept först, så man inte skrämmer bort dig från rostandet för all framtid. Förresten har jag inte fått de än heller (kommer väl vilken dag som helst) ;)


Smälta borde väl den här inte göra (eftersom de skrivar coffee på den borde den vara mer "hårdrost-tålande"), men däremot "vanliga" popcornrostar av samma typ skulle jag vara ganska försiktig med...
 

MagnusHbg

Active member
Giovanni: Kan du utveckla lite mer? Bypassade du termoskyddet för att kunna köra längre tider med härdsmälta som följd? Vilken del smälte?

/Magnus
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Giovanni: Kan du utveckla lite mer? Bypassade du termoskyddet för att kunna köra längre tider med härdsmälta som följd? Vilken del smälte?

/Magnus

Kan vara intressant att veta vilket märke/tillverkare det var. Om det var just en av den här modellen eller en OBH NOrdica, Julas variant osv. det skiljer säkert lite mellan de olika modellerna och kanske är någon lite klenare byggd?
 

MagnusHbg

Active member
Kan vara intressant att veta vilket märke/tillverkare det var. Om det var just en av den här modellen eller en OBH NOrdica, Julas variant osv. det skiljer säkert lite mellan de olika modellerna och kanske är någon lite klenare byggd?

Mycket intressant frågeställning. Får väl nästan hoppas på att det var en OBH ;-)

Såg för övrigt att Sweet Maria's har börjat sälja en enklare variant "Fresh Roast Plus" för $73. Är ju ett starkt alternativ som garanterat INTE bör smälta sönder. Någon som sett denna modell i Sverige?

/Magnus
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Fresh Roasten skulle jag inte köpa. Den klarar ju bara av hälften av det iRoasten klarar av! Köp en iRoast-2 om du ska ha en rost "av den modellen".

Att bara rosta typ 60 gram per rostning måste kännas jäkligt jäkligt snålt, tänk på att bönorna tappar lite i vikt vid rostning ochså. Blir ju bara ett par dubbla espresson per rostning... Det blir tjatigt att rosta per automatik varje gång man vill ta en espresso...

Vill man köra med en billig rost så testa en "big popper" av kaffemodell från teknikmagasinet, eller en popcornpoppare som en del här på forumet använder. Jag tycker att Fresh Roasten känns alldeles för liten för att vara värd det den kostar, den borde klara av med bönor för att vara värd sitt pris.
 

MagnusHbg

Active member
Aahh, insåg inte att den bara tog 60g.. Inte intressant för mig. Popcorn modellen jag kör idag tar ca 100g och det är för lite. Det var därför "big popper" modellen på Teknikmagasinet såg intressant ut. Får bara invänta Giovanni's input på om "smält-tendenserna" gällde just den modellen.
 

Giovanni

Active member
OBH och Jula har jag prövat.
Dom är bägge för klent byggda, ömröraren t.ex. är alldeleles för klen - både motorn och själva armen. Det blir bättre om man går ner i rostmängd men jag vill rosta 200g i stöten.
För att snabba upp det hela bypassade jag termoskyddet eftersom det slog till för ofta för min smak. Jag begränsade effekten med en reostat, men inte tillräckligt tydligen.
Just i detta fall har jag bemästrat mitt prylbegär och sitter nöjd med min Teflonpanna.
Man blir ju mer eller mindre hemmablind men det går alltid att skaffa en referens från ngn av GBG´s barer. Jag fortsätter alltså hemmarosten t.v.//Johan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp