Moccamaster

HeMo

Well-known member
Såg i ett reklamblad att Elgiganten säljer en Moccamaster kaffebryggare för halva priset (599:) i mellandagarna. Jag kan inte speciellt mycket om vanliga bryggare, men har förstått att Moccamaster är bra.
På Elgigantens hemsida ser jag dock att priset gäller för modell K740 som verkar vara lite enklare än övriga modeller. Har inte heller hittat någon annanstans på nätet där de säljer denna modell, vilket gör mig misstänksam. Någon som vet om K740 håller (nästan) samma klass som övriga Moccamaster? Är det ett bra köp för 599:-?
Kan tillägga att jag väldigt sällan gör bryggkaffe hemma, så jag är inte beredd att lägga så mycket mer på en bryggare. Men det vore trevligt att kunna göra riktigt gott bryggkaffe när man har många gäster och inte orkar göra espresso till alla.
 

Robban

Member
Vet ingenting om modellen, men det är (vad jag förstått) inte ovanligt att de stora jättarna säljer en "egen" modell av ett märke. Innebär att deras bästaprisgaranti i praktiken blir värdelös. Det går ju inte att hitta samma modell billigare någon annanstans.

Så det faktum att ingen annan säljer just den modellen kan ha sin normala förklaring.
 

HeMo

Well-known member
Japp, det är nog sant. Frågan är bara om den innehåller samma prylar och därmed har samma/liknande funktion och kvalitet som en vanlig Moccamaster?
 

zix

Well-known member
Om du vill spara pengar och samtidigt göra gott bryggkaffe till flera på en gång så varför inte testa Bodum Santos istället? Vakuumbryggare. Kostar också ungefär 500 och gör bättre bryggkaffe än de flesta elbryggare.
 

HeMo

Well-known member
Tack för tipset Zix, kanske kan vara ett alternativ.
Var på Elgiganten idag och kollade in K740. Verkade vara en hel del som skiljer den från övriga modeller, så den är nog inget alternativ.
 

ts

Well-known member
Enda skillnaden på K740 jämfört med de andra är väl att kaffefiltret sitter direkt i kannan, dvs den har inte särskilt lock eller filterhållare.
 

HeMo

Well-known member
Enda skillnaden på K740 jämfört med de andra är väl att kaffefiltret sitter direkt i kannan, dvs den har inte särskilt lock eller filterhållare.

Nja, det är ju en synbar skillnad, liksom att den saknar "struten" som går ner i kannan och ser till att kaffet blandar sig nerifrån. En annan är att den bara har en strömbrytare, dvs man kan inte reglera värmen på plattan. Dessutom ser den ganska "plastig" ut och basen är annorlunda. Tror dock att den har två element, men det är jag inte helt säker på (killen på Elgiganten påstod det, men jag är inte övertygad om att han visste vad han pratade om).
Observera att K740 inte är samma maskin som Homeline, som kanske är den du tänker på.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp