Press - hur gör man?

mag

Well-known member
Fått hem lite av JB's extra aroma till päronens bodumpress (tack för hjälpen o kul att se butiken, Cheffalo)
Inser dock att jag känner mig lite rudis på alla de där andra sätten att göra kaffe förutom espresso.... Så vilken malningsgrad ska man ha - millimeterstora korn eller?, hur länge ska det dra, ungefärlig dosering mm .... nån som kan ge lite vägledning? Visst kan jag prova mig fram men skulle kännas bra att kunna ge lite handfasta tips vidare så de vet hur de skall göra.
 

selanderm

Well-known member
Bra guide, men jag skulle vilja tillägga ett tips,
och det är mängden kaffe man skall ha i,
jag tycker det är bökigt med antal kaffemått,
speciellt om man har tre olika stl på bodumpressarna hemma.

Min högst personliga åsikt är att man kastar kaffemåttet,
kollar hur långt man kan pressa ner filtret,
sätter tummen på utsidan glaset vid den nivån,
och sedan häller på kaffe.

Du skall ha såpass mkt kaffe i att filtret precis inte nuddar kaffet,
absolut inte mer, för kaffet sväller lite när det blir blött,
och då kan du spräcka kannan när du pressar och pressar.

Enkelt va?
 

Sir ToS

Well-known member
Så jag har lärt mig när det gäller presskanna är att man skall ha 60 gram kaffe per liter vatten.

malningsgrad något grövre än till "vanlig" kaffebryggare.

Sen gör man så att man lägger i kaffet i botten först, låter vattnet koka upp och låter det svalna nån grad eller 2 och sedan häller man i vattnet och rör om i 2 minuter. Sen låter man det dra i 4 minuter och pressar sedan ner "filtret" och då skall det va klart för att avnjutas.
 

mag

Well-known member
Tack för tipsen!
Körde lite av Zoegas mollbergsblandning som faktiskt blev ganska ok. (Man blir ju rätt snabbt förstörd av att alltid ha tillgång till bra espresso - brygg är inte ett alternativ längre.)
Ser fram emot att få testa lite av JBs extra aroma som päronen fick i julklapp.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp