Köpa cigarrer på Cuba?

Akoa

Well-known member
En kompis till mig ska till cúba, och jag vill att han fixar cigarrer till mig. Jag gillar cigarrer men kan ingenting om dom; vilka ska man köpa om man vill ha ngt relativt billigt, men ändå hyfsad kvalité?

Är humidorer billiga där?

Hur mycket får man ta med sig till Sverige?

Mvh
 

AA

Skottjägare
Tänk på att tanterna som sitter på gatan och säljer cigarrer billigt (typ mellan 25-50% av priset) som dom fått från fabriken oftast säljer kopior som smakar dåligt.
Köp i riktiga butiker är mitt tips.

Go Jul!

/AA
 

AA

Skottjägare
Jag och en del av mina vänner köpte lite olika märken i både låda och rör men det var "falska" cigarrer allihop.
Ordet falsk skall man kanske igentligen akta sig för. Oftast rullas dessa cigarrer av dom blad som inte passerar kvalitetskontrollen på fabrikerna och rullas dessutom ganska mycket lösare.

Dom som gör dessa cigarrer jobbar nästan alla på fabrikerna och har tillgång till förpackningar så det är ingen garanti.

Är det misstänkt billigt så är det nåt lurt. Precis som vanligt.

/AA
 

Akoa

Well-known member
Jag och en del av mina vänner köpte lite olika märken i både låda och rör men det var "falska" cigarrer allihop.
Ordet falsk skall man kanske igentligen akta sig för. Oftast rullas dessa cigarrer av dom blad som inte passerar kvalitetskontrollen på fabrikerna och rullas dessutom ganska mycket lösare.

Dom som gör dessa cigarrer jobbar nästan alla på fabrikerna och har tillgång till förpackningar så det är ingen garanti.

Är det misstänkt billigt så är det nåt lurt. Precis som vanligt.

/AA


Köpte du dessa i affär, eller på gatan?
 

AA

Skottjägare
På "gatan" dvs i ett litet stånd.
Man kan säkert hitta billiga och äkta på gatan men jag hade köpt i riktiga butiker.

/AA
 

Per

Member
Köpte på mig en hel del när jag var i Mexico och Guatemala, köpte allt i bra butiker(de som vet vad de säljer och har bra utrustning för att kunna hålla kvalite), kom bra undan på diverse riktigt bra rökverk.....
Gissar att det borde vara detsamma på Cuba, förmodligen ännu billigare på de lokala märkena. Vill man komma undan billigt är ju annars "no label" cigarrer som är gjorda med kärlek nåt att frossa i.... Tror att man får ta med sig 200st om jag inte minnns helt galet. Vill man ha schyssta vanliga giftpinnar så är ju Cohibas ett strå vassare än rökat på Ica
 

rainman

Active member
Man får inte plocka med många cigarrer från kuba, gräns på 24st enligt wikitravel.org som jag här citerar "Foreign nationals are allowed to export up to 24 cigars (generally 25 to a box) without special permits or receipts, but the export of 25 or more requires official receipts."
 

wilfried

New member
Kvitto får du i de officiella cigarrbutikerna när du handlar.
Gränsen gäller för dom cigarrer du köper "på gatan"
 

hippokid

Well-known member
"Man kan säkert hitta billiga och äkta på gatan men jag hade köpt i riktiga butiker."

Jag kanske är lite sent ute nu, med tanke på när frågan postades, men ändå: Köper du cigarrer på gatan, eller i en vanlig "icke officiell" butik, så kommer du garanterat hem med förfalskningar. De behöver inte vara dåliga för det, men det är inte äkta vara. Alltför många turister kommer hem med mer eller mindre välgjorda kopior.

Jag har fått cigarrer av kompisar som varit på kuba, samt blivit erbjuden att köpa billiga cigarrer som någon köpt av "min kompis morbror som jobbar på fabriken" osv... samtliga har varit fejk. Inte dåliga alls, men inte i närheten av äkta vara.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp