Techno på väg

doppler

Member
Då har man beställt sig en Reneka Techno då. Klar för leverans från fabrik i Frankrike den 11:e Januari. O hemska väntan. Fått en pdf-manual att ha som kvällslektyr så länge :shock:
 

naga

Active member
doppler sa:
Då har man beställt sig en Reneka Techno då. Klar för leverans från fabrik i Frankrike den 11:e Januari. O hemska väntan. Fått en pdf-manual att ha som kvällslektyr så länge :shock:

den som väntar på något gott.... :) äntligen en märkesfrände i götet, Grattis !
 

doppler

Member
naga sa:
doppler sa:
Då har man beställt sig en Reneka Techno då. Klar för leverans från fabrik i Frankrike den 11:e Januari. O hemska väntan. Fått en pdf-manual att ha som kvällslektyr så länge :shock:

den som väntar på något gott.... :) äntligen en märkesfrände i götet, Grattis !

Tack! Jag kommer väl förmodligen bombardera dig med frågor så småningom. Lika bra att börja omgående :)

Fråga 1: Passar vattenanslutningen på en vanlig diskmaskinsanslutning eller behövs adapter? Samma fråga när det gäller avloppsslangen från dropplådan? Hmm, man får nog göra någon form av grenkontakt på avloppet kanske?
 

naga

Active member
Fråga 1: Passar vattenanslutningen på en vanlig diskmaskinsanslutning eller behövs adapter? Samma fråga när det gäller avloppsslangen från dropplådan? Hmm, man får nog göra någon form av grenkontakt på avloppet kanske?[/quote]

jag satte en egen avstängningsventil till maskinen tror det var 1/2 tum invändig gänga på slangen som följde med maskinen... :oops: har inte kommit så långt när det gäller avloppet....slangen ligger i diskhon
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tips till bägge: Ett filter som Ni kopplar in före maskin vore smart.
Så slipper Ni fundera på hur man ska avkalka en direktansluten apparat senare. ;)

Jag köpte mitt filter genom Cheff på Kaffemaskinen.
 

naga

Active member
Mr Isomac sa:
Tips till bägge: Ett filter som Ni kopplar in före maskin vore smart.
Så slipper Ni fundera på hur man ska avkalka en direktansluten apparat senare. ;)

Jag köpte mitt filter genom Cheff på Kaffemaskinen.

Självklart, bra tips jag har bra ph hos mig men ett 10 tums kol samt ett dito keramiskt partikelfilter sitter på plats
 

doppler

Member
Självklart, bra tips jag har bra ph hos mig men ett 10 tums kol samt ett dito keramiskt partikelfilter sitter på plats

Jag bor ju precis som du i göteborg och blev avrådd från att köpa till brita-filtret som Reneka sålde. Var köper man de filter du har?
 

naga

Active member
doppler sa:
Självklart, bra tips jag har bra ph hos mig men ett 10 tums kol samt ett dito keramiskt partikelfilter sitter på plats

Jag bor ju precis som du i göteborg och blev avrådd från att köpa till brita-filtret som Reneka sålde. Var köper man de filter du har?

när man som vi jagar perfektion måste man vara beredd på att saker kostar.....så två sådana filter med hållare går på ca4500:-
 

naga

Active member
tillräckligt lång paus.... 450:- skall det vara..... någon måtta får det vara finns på det exklusiva varuhuset Jula :lol:

filterhus 149:-
kolpatron 79:-
bomull 69:- el. keramiskt 59:-

Du måste dock tänka på att kopplingarna till filterhusen som är 1 tums kostar en liten slant ...vet inte om jula har, mina sitter i serie med en dubbel utvändigt gängad 1 tumms koppling.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hah! Och jag som först trodde jag fått budgetfilter från Cheff!
Ehrmmm, mitt filter gick väl på 1700:- någonting tror jag... Lite löst gissat från minnet. :oops:
 

naga

Active member
Mr Isomac sa:
Hah! Och jag som trodde jag fått budgetfilter från Cheff!
Ehrmmm, mitt filter gick väl på 1700:- någonting tror jag... Lite löst gissat från minnet. :oops:

ditt filter är säkert bättre....dom på jula är varken smidiga snygga eller ph förändrande enbart för vatten rening och partiklar.
 

naga

Active member
doppler sa:
Självklart, bra tips jag har bra ph hos mig men ett 10 tums kol samt ett dito keramiskt partikelfilter sitter på plats

Jag bor ju precis som du i göteborg och blev avrådd från att köpa till brita-filtret som Reneka sålde. Var köper man de filter du har?

jag har en grävd brunn och järnrikt vatten samt mangan partiklar i vattnet därför nar jag ett separat parikelfilter bor du i lägenhet och bara vill höja renheten på vattnet räcker det med ett kit kolet och bomullen har båda samma partikel genomsläpplighet 0,5 micron
 

Marv

Well-known member
ursäkta en dum fråga, det räcker väll inte med ett partikelfilter eller kolfilter för att få bort kalken ? Det behövs väll en avhärdare av ngt slag ?
 

naga

Active member
Marv sa:
ursäkta en dum fråga, det räcker väll inte med ett partikelfilter eller kolfilter för att få bort kalken ? Det behövs väll en avhärdare av ngt slag ?

Nej det stämmer, mig veterligt påverkar inte kolfilter ph-värdet märkbart, OM man har kalkrikt vatten skall man titta på en annan lösning...kanske tom. en kombination ...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tycker att man bör sätta in ett kalkfilter även om man inte har kalkrikt vatten, för lite beläggningar blir det ändå. Har man extremt mjukt vatten och kalkfritt, ja då kanske man slipper, om man aldrig har behövt kalka av en kaffebryggare i sitt liv så...

För även om det betyder att det behövs väldigt väldigt sällan kalkas av, så blir det besvär om du har direktansluten maskin. Var ska man hälla i avkalkningsmedlet? :?
 

naga

Active member
Mr Isomac sa:
Jag tycker att man bör sätta in ett kalkfilter även om man inte har kalkrikt vatten, för lite beläggningar blir det ändå. Har man extremt mjukt vatten och kalkfritt, ja då kanske man slipper, om man aldrig har behövt kalka av en kaffebryggare i sitt liv så...

För även om det betyder att det behövs väldigt väldigt sällan kalkas av, så blir det besvär om du har direktansluten maskin. Var ska man hälla i avkalkningsmedlet? :?

kan man inte fylla en dunk med "tabortkalklösning" vinsyra eller vad det nu är stoppa ner slangen och köra ?? bara en tanke......
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Behöver inte maskinen tryck i ledningen?

Kanske är olika från maskin till maskin. Kan den suga upp vatten så kan man ju göra så, men behöver den tryck i vattenledningen så går inte det...
 

naga

Active member
Mr Isomac sa:
Behöver inte maskinen tryck i ledningen?

Kanske är olika från maskin till maskin. Kan den suga upp vatten så kan man ju göra så, men behöver den tryck i vattenledningen så går inte det...

om man har rotationspump eg. impeller så behövs inget vatten tryck däremot kanske sughöjden inte är så bra utan man hjälper till lite med att ställa vattenbehållaren högt...
 

Trase

Well-known member
Vi hoppade också på tåget i julhelgen - det var precis vi han med...

5 January - COMPLETELY SOLD OUT.....NO MORE TECHNOS IN STOCK!! Sorry.......

Det verkar som det blev lite hausse här i Sverige efter det att maskininformationen dök upp på detta forum. Enligt René var det 4 beställningar från Sverige och en från finland när det fanns 6 maskiner kvar, säkerligen någon till som gick hit;-)

Vi tänkte passa på att rikta en liten fråga till Naga:
Vet du om standard 58mm filterkorgar passar i Technons portafilter?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp