Techno på väg

naga

Active member
Grattis ! jag har en tamp som är 57mm den glappar lite...mäter jag med skjutmått så "borde" 58 mm funka men... jag skall prova en 58 eftersom pckningen tätar invändigt i portafiltret och ju nogrannare passning..desto mindre kafferester på packningen
 

doppler

Member
"Negative product points
If you have a 58mm tamper, it needs to be turned down to 57.5mm to fit in the Reneka baskets"

Fast frågan gällde väl filterkorgarna och inte tampern? Problematiken borde väl dock gälla där med. Enligt René funkar en 58mm:s tamper om man tampar väldigt "löst" som vissa tydligen gillar (undertecknad ej inräknad). Själv har jag skaffat mig en 57mm:s impod-tamper som nu är väldigt sugen på att börja arbeta :) Maskinen skall vara färdigmonterad på torsdag, sedan hoppas vi på en snabb och säker leverans.
 

Trase

Well-known member
Jo frågan gällde filterkorgarna, men gäller egentligen även tampern...

Vad vi har fått fram så är det kanten en bit ner i filterkorgarna som gör att 58mm tampers inte passar till Renekan.

Det intressanta är om de sk. kantlösa/"ridgeless" 58mm filterkorgarna passar i renekans portafilter!?

Om man kan använda dessa kantlösa filterkorgar så lär en 58mm tamper fungera utmärkt... De kantlösa filterkorgar har även rykte om sig att vara bättre än de flesta standardkorgar enligt home-barista och coffeegeek. (dvs mindre kanelning;-)
 

naga

Active member
Fast frågan gällde väl filterkorgarna och inte tampern? Problematiken borde väl dock gälla där med. Enligt René funkar en 58mm:s tamper om man tampar väldigt "löst" som vissa tydligen gillar (undertecknad ej inräknad). Själv har jag skaffat mig en 57mm:s impod-tamper som nu är väldigt sugen på att börja arbeta :) Maskinen skall vara färdigmonterad på torsdag, sedan hoppas vi på en snabb och säker leverans.

Sant, jag läste fel .....gällande korgen så har den en dimension längst upp några mm längre ner finns en pressad ut\inbuktning med mindre diameter som gummipackningen tätar mot..hmmm kanske en tamp med en mjuk skrapring på det övre måttet + en solid kärna med det mindre vore optimalt :) bara för att krångla till det lite extra...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
om man har rotationspump eg. impeller så behövs inget vatten tryck däremot kanske sughöjden inte är så bra utan man hjälper till lite med att ställa vattenbehållaren högt...

OK, men enligt espressoparts.com så...

"[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]The reason most rotary pumps fail is a lack of water. Even if the pump runs dry for only a moment, it may be damaging. You should never let an espresso machine with a rotary vane pump draw water from a water tank or a non-pressurized water source, because it will only increase the chance of damaging the pump. Rotary vane pumps require a pressurized water source to work properly."

[/FONT] Det var det jag hade i bakhuvudet, kul att man sprang på ett citat om det ochså. :)
 

naga

Active member
jasså det finns fler nattugglor än jag....:) Bah espressoparts.com, amerikaner vad vet dom.....;-) skämt åtsido det stämmer nog till stora delar om du kollar här http://anzoo.blogspot.com/ finns en skiss som kanske förklarar bättre vad jag menar.
verkar finnas en bildstorleks begränsning så detta var ett alternativ.
hue har det gått med mondialen ??

sorry http://anzooan.blogspot.com
 

naga

Active member
ooops missade lite, skönt att det verkar lösa sig :) har du kommit något närmare i ditt val ? svårt med sådana hi-end maskiner färre som har egna erfarenheter. hmmmmmm (simpson dräggel ) gällande GS3:an....
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Närmare mitt val? Njaah, skummar nätet men det finns så lite into. Lite mer vet jag om den nu i alla fall:

- Den är inte billigare i Danmark än i Sverige.
- Den kommer med en isolerad ångkokare.
- I den nya modellen så sitter vattenbehållaren "ihop med" PID elektroniken för att kyla den mer antar jag.

Jag tror att jas skulle vilja isolera bägge kokarna om det blir en GS3:a.
Vet inte om man slipper avkalka helt om man har filter, borde man väl?:huh:
 

naga

Active member
oavsett vad det blir...på den nivån som du talar om blir du säkert väldigt nöjd....och gör garanterat, mig inkluderat, alla dödligt avundsjuka ....du kommer inte hinna jobba utan bara svara på frågor från alla suktande kaffenördar:)) nåväl några timmar i bingen för mig...
 

doppler

Member
Då har man kört sin nya fina maskin i en vecka nu då. Måste säga att jag är mer än nöjd. Allt fungerar perfekt, behöver lite mer träning på skumningen bara men det får nog ses som handhavandefel. Har beställt en tvåhålspip som var restad, det bör ge mig lite mer tid för finlir.
 

naga

Active member
Kul att du upplever samma saker som jag, när det gäller tvåhålspipen så gör den livet mycket enklare för en novis som mig, bara att hålla still och ösa på :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp