Äntligen riktigt kaffe

ujja

Active member
Hejsan!

Ny här på forumet, mycket trevlig läsning faktiskt :) .
Här är vår gamla maskin som vi tvingade ur kaffe under ett par år, då vi saknade kvarn så körde vi med färdigmalet, mest Lavazza (röd burk). För ett år sedan köpte jag färskmalet på V&V och gick hem sugen på att smaka men det slutade med att maskinen stog och pumpade och pumpade men kaffet orkade inte igenom filtret. Till slut gick packningen sönder och det sprutade kaffe över halva köket. Sedan dess har jag inte rört maskinjäkeln.



Efter ett års sneglande på en ny espressomaskin så hade jag bestämt mig för en Gaggia Classic men ändrade mig till en Baby Twin och när jag funderat ytterligare ett par dagar så blev det till slut en Silvia med en Rocky kvarn. Igår kom Fedex med den tidiga julklappen :) .


Så nu sitter man här och kan inte sova pga koffeinet och funderar på vilka bönor som ska köpas och varför det bara blir varm mjölk istället för skum.
 

Molarin

Well-known member
ujja sa:
Hejsan!
...varför det bara blir varm mjölk istället för skum.

Hej å välkommen!

Du går för djupt i mjölken om det inte blir skum. Lägg dig straxunder ytan och lär dig tyda mjölkens läten. Och så... öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva.....
 

lupoo

Well-known member
Välkommen och grattis (eller vad det God Jul ;) )

Detta kan bli en "johey II" :lol: Finner många likheter
-Koffeinstin
-Val av maskin
-Skummningsproblem

Var lugn, här finns mycket hjälp och uppmuntran att hämta bland en hel hög andra "kaffetokar".
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Välkommen!

Hmmm, vad skådar mitt norra öga!? Står ångröret i en mugg med vatten?

Förbjudet! När röret kallnar och det blir undertryck så drar du upp en massa vatten i röret. Står den i det där småmjölkblaskiga vattnet så får du småmjölkblask i röret... :shock:

När du ångat klart ska du torka av röret med en fuktig trasa och sedan ge den en liten fräsning med ånga, för att fräsa ut eventuella mjölkrester ur röret. Sedan kan den stå lugnt och fint hängande i luften i väntan på nästa skumning. :)
 
C

cj53x11

Guest
Benvenuti!

Jag är själv ägare av en Silvia & Rocky sedan två månader tillbaka i tiden, och det är först NU som jag vågar påstå att jag behärskar skumningen så pass bra att det går att fixa till latte-art. Så, som dom säger: öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva!

Här är ett bra lästips annars, DC's skumningsguide: http://www.riktigtkaffe.se/viewtopic.php?t=726
 

mikaels

Active member
ujja sa:
Efter ett års sneglande på en ny espressomaskin så hade jag bestämt mig för en Gaggia Classic men ändrade mig till en Baby Twin och när jag funderat ytterligare ett par dagar så blev det till slut en Silvia med en Rocky kvarn.
Känner igen beslutsångesten ;).
Jag har nått Babystadiet, och närmar mig nu en Twin, men undrar lite om den verkligen är bättre, eller bara mer komplicerad...
Vad fick dig att ta steget till Silvian?
 

ujja

Active member
Hmmm, vad skådar mitt norra öga!? Står ångröret i en mugg med vatten?
Det ska aldrig upprepas :) .

Vad fick dig att ta steget till Silvian?

Först var jag inställd på en Classic den verkar väldigt prisvärd, men sedan så släppte Gaggia sin Twin och priset för den är 'bara' några hundralappar mer på de nätshoppar som jag tittat på och såldes i paket med Gaggias MDF kvarn för ca 5400kr. Sedan läste jag att det fanns dom som tyckte att MDF kvarnen hade för grova steg så då började jag titta på Rancilios Rocky kvarn och då var steget inte långt till ett paket Silivia/Rocky :) .
Det som kändes lite osäkert är att Twin är så ny, nya grejjer brukar ha barnsjukdomar.

mvh /Ulrik
 

Bjarne

Well-known member
Helt otroligt! Tror nästan att ujja och jag levt parallella liv - likadana maskiner - och Silvia/Rocky-bilden i hörnet på bänken är som nästan tagen ur mitt eget kök :)

Coffee_Workstation.jpg


Har inte gått så långt att jag "sprängt" min gamla, utan den står på jobbet och ger mig liiiiiiiite godare kaffe än nertjärade Moccamaster-termosen fixar :blush:

Lycka till med SIlvia/Rocky ujja! Den är sån enorm skillnad, och som föregående talare nämnt. Låt pipen på ångröret "sippa" in lite luft i början, sen ner strax under ytan och spinn runt mjölken till dess handen under kannan känns obehagligt het. sen....öva, öva, öva, öva, öva, ZZZZzzzz....
 

ujja

Active member
Helt otroligt! Tror nästan att ujja och jag levt parallella liv - likadana maskiner - och Silvia/Rocky-bilden i hörnet på bänken är som nästan tagen ur mitt eget kök

Det var faktiskt lite skumt :)
Men det är kämpigt att lyckas med espresson, jag har avverkat ett par sorter och kör nu med Molinari Espresso med halvdant resultat, jag blev tvungen att mala finare (läge 3 på Rockyn) och öka kaffedosen för att få till vettiga tider men det blir lite för beskt.
 

kaleii

Well-known member
Hej och välkommen.

Ser även att du har en måttkopp där på bilden. Om du brygger kaffet i den och sedan häller över det i den färdiga koppen så vill jag uppmana dig att sluta göra det om du kan. Om det är ett höjdproblem skulle jag rekommendera att du kör med lägre koppar. Om det inte går så får du se till att den åtminstone är varm. Temperaturskillnaden när kaffet rinner ned i en kall metallkopp är inte bra för kaffet, så undvik det om det går. Sedan ska man gärna ha så få omhällningar som möjligt. Försök brygga direkt ned i (den förvärmda) koppen.

Hoppas att du ska trivas i vårt galna kaffegäng :D
 
S

Slane

Guest
Hej och välkommen.

Ser även att du har en måttkopp där på bilden. Om du brygger kaffet i den och sedan häller över det i den färdiga koppen så vill jag uppmana dig att sluta göra det om du kan. Om det är ett höjdproblem skulle jag rekommendera att du kör med lägre koppar. Om det inte går så får du se till att den åtminstone är varm. Temperaturskillnaden när kaffet rinner ned i en kall metallkopp är inte bra för kaffet, så undvik det om det går. Sedan ska man gärna ha så få omhällningar som möjligt. Försök brygga direkt ned i (den förvärmda) koppen.

Om jag vill välja att hälla ner kaffet i redan upphälld mjölk anväder jag mig av en liten stålkanna som jag förvärmer med vatten direkt ur espresso maskinen. Fungerar utan problem för mig.
 

lupoo

Well-known member
Kul med film :). Lite feedback på det jag såg.
- Verkar som om kvarnen vill "kasta lite åt höger" vilket gav en grop till vänster i portafiltret. Du försökte jämna till det lite med tampern, men jag tror att Du måste mer med fingret och jämna till så att det blir jämt fördelat, hålet blir då det stället dit vattnet söker sig och Du har "chanelling" och ett underextraherat kaffe.

-Saknade ett "knack". Ett litet knack på portafilterkanten med tamperhandtaget efter den första utjämningen. Detta gör att kaffet på portafiltrets kanter hoppar ner i filterkorgen samt att en del av oss tror att man även då får en försegling av kanterna i filteret och underviker "chanelling".

-Upplever att kaffet kommer mycket fort efter det att pumpen slås på, verkar som om Du inte får upp något riktigt tryck i filtret innan kaffet börjar komma. Normalt brukar det ta någon sek innan kaffet kommer och är man :cool: hinner man stoppa dit koppen efter det att maskinen har gått igång...

-Molinari kaffet är redan "surt" från början, har man fått smak för "the real stuff" så är det svårt att tycka att det blir fullgott kaffe av dessa bönor.

Keep up the good work! Fortsätt läsa ALLT på forumet, surfa runt på nätet och titta på filmsnuttar och sug i Dig, man är aldrig bättre än sin senaste espresso, jag fortsätter bara vidare in i denna underbara men ack så förunderliga kaffevärld. Kul att det är så många som är med på resan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp