Att få upp ytan på en rostfri esspressobryggare

Krille 73

Active member
Tjänare.
Jag har ett tips om man har fått mycket fettfläckar och vanlig smuts på din rostfria esspressomaskin..
Man tar en vanlig disktrasa och tar diskmedel på den ,sköljer upp diskmedlet med lite vatten och "skummar upp diskmedlet lite" .
Sedan tvättar man av bryggaren med den fuktiga ( det ska inte rinna om trasan) disktrasan och sedan torkar man av bryggaren med tort papper .

P.S En äklig disktrasa blir som ny om man kör den i diskmaskinen ( lägg ut disktrasan över ettpar glas , bara så att den inte åker ner och fastnar i roterande grunkorna D..S

God Jul
 

Form

Well-known member
Diskmedel är faktiskt oväntat effektivt! Dock ska man tänka på att inte hälla diskmedel direkt på rostfritt som har blivit lite oxiderat som t.ex. en diskbänk. Då kan det blir ljusa ränder efter diskmedelskoncentratet i några dagar.

En äcklig disktrasa rengörs bäst i en tvättmaskin i 60 grader. Blir ordentligt rent och inga armar som den kan fastna i.
 

te02pst

Well-known member
En äcklig disktrasa rengörs bäst i en tvättmaskin i 60 grader. Blir ordentligt rent och inga armar som den kan fastna i.

Genom att micra disktrasan försvinner 99.999 % av bakterierna. Dock bör man nog rengöra trasan innan från diverse matrester och vätskor. :)
 

Bjarne

Well-known member
Vill ni polera kromet utan diskmedel (om det är lättare smuts) så köp hem en eller två microfiberdukar. Finns från 10kr till 60kr beroende på butik/märke. Jag polerar snabbt av maskinen efter en dags pyssel med en sån trasa. Blir tokblankt! :cool:

Hittade också en "golfhanduk" i microfibermaterial (helsvart) som kan torka PF, men den gav jag bort till Ilias på Coco Vaja. Han firade sin 1-årsdag med Coco Vaja igår på nationaldagen :)
 

iZappa

Well-known member
Det finnes også spesial-vaskemiddel for rustfritt børstet stål har jeg hørt. Finnes i kjøkkenbutikker som selger store kjøleskap i børstet utseende. Noen som vet om noen merker?
 

kaleii

Well-known member
Vill ni polera kromet utan diskmedel (om det är lättare smuts) så köp hem en eller två microfiberdukar. Finns från 10kr till 60kr beroende på butik/märke. Jag polerar snabbt av maskinen efter en dags pyssel med en sån trasa. Blir tokblankt! :cool:

Måste man stänga av maskinen först, eller fungerar det på en varm maskin? Stänger i princip aldrig av min Giotto, men den skulle behöva en omgång.
 

Bjarne

Well-known member
Området du vill polera ska nog inte vara tokvarmt, men trasan smälter iallafall inte när jag polerar byggruppens utsida. Trasorna ska kunna tvättas i 60 grader i maskin också.

Min maskin går på timer så den får sova lite. Skulle bli för varmt hemma annars, samt att det sparar på onödig el om vi inte är hemma. Startar en timme innan vi går upp så den är klar när nöden faller på ;)
 

Trident

Well-known member
Jag tycker vanligt hushållspapper funkar bäst. Först kör jag med en lätt fuktad trasa sedan efterpolerar jag med papper.
Spegel spegel på väggen där... :D
 

TheWhip

Well-known member
Ett gammalt hotellstädarknep, fönsterputs och kraftigt hushållspapper... KLOCKRENT

edit: Står faktiskt om fönsterputs i min Isomac Instruktion också...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp