Koka eget kaffegodis

lupoo

Well-known member
Julen närmar sig och det är ju en tid då man skall göra allt möjligt (och omöjligt). Bland annat skall man koka ihop sitt eget godis. Bjuder här på ett enkelt reccept på något jag har kokat det sista åren.

Espressoknäck
ca 75 st
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 dl sirap
2 msk smör
1-2 msk malt espressokaffe (direkt från kvarnen...)
1 dl skållad hackad mandel

Gör så här:
1. Blanda socker, grädde, sirap och smör i en tjockbottnad kastrull.
2. Koka utan lock tills smeten håller för kulprovet* (vid 120°).
Använd gärna en karamelltermometer. Rör om då och då under kokningen.
3. Blanda ner kaffepulver och mandel i knäcksmeten och rör om ordentligt.
4. Fördela smeten i knäckformar med hjälp av två teskedar. Låt stelna.

*Kulprovet: droppa lite av smeten i ett glas med kallt vatten. Smeten ska då kunna formas till en kula

Själv så överdoserar jag gärna kaffet för att vara säker på att det blir en riktigtkaffe-smak på anrättningen samt att jag hoppar över mandelen.

God Jul på er kaffevänner!!!
 

Molarin

Well-known member
Skulle du bort över julen eller kan jag komma närsomhelst?

Går bra att lämna en påse på Allégatan 13 annars. ;)
 

lupoo

Well-known member
Molarin sa:
Skulle du bort över julen eller kan jag komma närsomhelst?

Går bra att lämna en påse på Allégatan 13 annars. ;)

Blir hemma över julen. Är idag hemma och "VABar"(och julstädar,och sitter framför datorn :oops: )

Första kokningen blev superb med Passalacqua Mehari som smaksättare. Blir nog en sats till 8)

Du vet inte var jag bor, jag vet var Du jobbar... ;)
 

johey

Well-known member
Tack för ett fint recept! Jag brukar själv göra en liknande kola, fast utan sirap och med en massa luft invispad så den blir porös. Tanken att slå i espresso har slagit mig, men jag har inte vågat prova. Jag var dock mer inne på att dänga i en kopp bryggd espresso än att slå i själva pulvret. Är det en dum idé? Bränner man kaffet då må hända? Har du även provat den metoden, lupoo?
 

lupoo

Well-known member
johey sa:
Jag var dock mer inne på att dänga i en kopp bryggd espresso än att slå i själva pulvret. Är det en dum idé? Bränner man kaffet då må hända? Har du även provat den metoden, lupoo?
Nej har inte provat det. Tror att det skulle bli en "blaskig" och svårblandad smet om man "dängde" i mer vätska i slutet på koket.
Men prova gärna och rapportera.
Jag skall nog koka sats #2 i kväll ;)
 

kit_brenner

Well-known member
Har gjort en sats i julklapp, smakade riktigt gott. Jag använde dock inte teskedar utan självfallet mjölkannan när jag hällde upp knäcken. ;)
 

Molarin

Well-known member
Gjorde vad min mor kalla rischoklad i dag. Kunde inte låta bli att mala ner lite kaffe i smeten... Mmm...
 

marran

Well-known member
en klassiker som jag gör om jag har tid är att helt enkelt chokladdoppa hela kaffebönor, gärna i en bra mörk choklad

rätt bönor och rätt choklad blir en underbar kombination!
 

lupoo

Well-known member
Då var årets första sats kokad.

I år blev knäcken "rättvis", J&N FTO fick sätta pricken över i. Gott blev det i alla fall och jag skall nog koka en sats till så att det räcker hela långa julen.
 

lupoo

Well-known member
Rapport från årets kok

Så var årets sats kokad. Blev ett lite annorlunda tänk i år. Stod framför espressokvarnen och var på väg att mala ner lite "Yard Dog" som för tillfället ligger i. Vänta lite nu... Tänk om man tog ett kaffe som är lite ljusare rostat och har mer sötma i sig. In i skåpet och fram med favoriten den senare delen av året, J&N "Etiopien Shakiso Guji Natural", mal ner så att jag får några rågade matskedar finmalt kaffe och ner med det i grytan.


Hela familjen undrar vad jag har gjort med årets kok, "Det smakar ju inte så "spetsigt" som det brukar" var en kommentar som jag fick. Så ett tips till den som vill göra ett försök, gå på de söta kaffet...
 

BloodyMezzo

Well-known member
Tack för det roliga receptet. Provade igår. Förutom att smaken var riktigt bra så var det första gången jag lyckades få till knäckeländet med perfekt konsistens. :) Min syster bjöd på fantastiskt god saffransknäck. Jag tänkte göra egen sån med utgångspunkt i ditt recept. Bara byta de två matskedarna kaffe mot ett paket saffran. :p

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,462
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp