Nackdel med dubbla kokare för hemmabruk?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, är han inte riktigt klok tänker Ni?
Nä, det är jag inte. ;)

Men det ÄR en sak som gnager lite smått i skallen på mig. Färskt vatten.
Om vi för en sekund skippar det där med alla fördelar med dubbla kokare (som stabil temperatur osv), och istället koncentrerar oss på ett faktum som en servering aldrig har problem med, och det är färskt vatten.

Alltså i kokaren. För de kör ju så många espresson om dagen att vattnet byts ut med jämna mellanrum oavsett, så det är ett icke-problem för kommersiellt bruk.

Men för hemmabruk då?

Ångan känns inte så oerhört jätteviktigt att ha "friskt vatten" till (ja, det ska inte vara sjukt vatten... men Ni förstår kanske hur jag menar....) men till sin espresso kanske man inte vill ha 15 dagar gammalt vatten till.

Eller vill man det? (kanske man vill om man får en fiiin maskin till det gamla vattnet då) ;)

Säg att man kör med 5st dubbla espresson om dagen i snitt (några dagar färre och ibland massor om man har besök).

Och att man har en tja, ska vi säga slumpmässigt gissad kokarvolym på kokaren för espresso som rymmer kanske... 1.6 liter i rostfritt? Kokaren för ångan kan kanske vara typ 3.5 liter, vad vet jag... :roll: ;)

Aja, det jag funderar över är hur många dagar tar det innan allt vatten i kokaren har blivit utbytt "och är nytt vatten" om man nu kan säga så (det byts ut och blandas allteftersom förstås). För till 6st dubbla espresson går det inte åt så mycket vatten till, det går inte åt något från kokaren till ånga (för den har egen kokare) och det går inte åt något till några flushanden, för det ska ju inte behövas.

Slutsatsen är att det borde gå åt väldigt lite vatten i kokaren för espresso. ska man behöva börja flusha sin apparat för att byta ut vattnet? Eller är det ett "icke-problem" som bara råkar gnaga i skallen på mig?

Det kanske inte spelar någon roll om det så tar en månad innan allt vatten byts ut i kokaren, för man kommer aldrig att märka det, inga sattyg till otäckheter bör överleva eftersom vattnet är så varmt. Men kan vattnet bli "unket" i kokaren av att det tar för lång tid innan man bryggt tillräckligt många espresson i rent hemmabruk?

Ack, dessa i-landsproblem... :roll:

Hmmm, fast en del går ju förstås åt till backflush, och portawigglanden... Det är nog trots allt ett icke-problem... Äh, nu när jag ändå har skrivit ihop skiten så postar jag det hursomhelst. :?
 

Form

Well-known member
Har också funderat på detta. Då det är så noga med färskt vatten när man gör både te och bryggkaffe.

Någon som har testat först en espresso med gammalt vatten och sen en med färskt vatten?
 

Lars

Well-known member
1.6 liter för en bryggkokare låter väldigt stort. Om man tittar på en La Spaziale S1 Vivaldi (nu tjatar han om den igen...) så har jag för mig att bryggkokare är 0.45 liter och ångkokaren 2.5 liter. En så pass liten bryggkokare borde vara lagom för hemmabruk.
 

MrBean

Well-known member
Eller så slabbar man ordentligt med vattnet så det omsätts, tar vatten från kokaren för att diska filterhållaren, koppar, glas etc efter användning.
 

arto

Well-known member
Gammalt vatten blir nog ett problem då när det börjar smaka illa, och det är nog olika från plats till plats och förhållandena just där. Om det finns mycket näringsämnen för mikroorganismer i vattnet och bra omgivningstemperaturer och sånt, vad vet jag. Alltså att vattnet förstörs redan i tanken.

I kokaren som du pratar om så kan nog inte många bakterier leva (det kom ju upp i nån annan tråd). Så att vattenförsämringen skulle ske där kanske är mindre riskabelt. Om inte enbart värmen kan orsaka smakförändringar (neee?)?. Andra faktorer kanske kan vara att metallerna gör bismaker vid längre kontakter med vattnet?

Att slafsa med lite vatten är nog en realitet för mig. Går åt minst en Gaggia Classic-tank för mig per dag när jag använder maskinen normalt, då gör jag runt 5-6-7 extraktioner per dag. Det skulle säkert bara bli värre med en sån där finmaskin (-:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
arto sa:
Att slafsa med lite vatten är nog en realitet för mig. Går åt minst en Gaggia Classic-tank för mig per dag när jag använder maskinen normalt...

Jag vet, det går åt massor med vatten för mig med. 8)
Men skillnaden är att du använder samma vatten till både ånga, espresso och eventuella flushanden (som ju inte ska behövas med en dubbelkokare), därför borde förbrukningen av espressovattnet vara ganska litet i jämförelse med den vattenförbrukning du har idag.

Tror jag...
 

Marv

Well-known member
Lars sa:
1.6 liter för en bryggkokare låter väldigt stort. Om man tittar på en La Spaziale S1 Vivaldi (nu tjatar han om den igen...) så har jag för mig att bryggkokare är 0.45 liter och ångkokaren 2.5 liter. En så pass liten bryggkokare borde vara lagom för hemmabruk.

Expobar Brewtus har två kokare på 1.4L vardera.
Jag är ruskigt sugen på denna maskin då det går att köpa den från storbritanien för en rimlig penning.
Jag har också funderat på om den stora kokaren har negativ påverkan på smaken. Det enda fenomen som jag kan tänka mig skulle påverka smaken är att vattnet tappar syret. Det borde dock då ganska fort vid den temperatur som man har i kokaren.
Har ni några bra teorier eller undersökningar som visar på smakpåverkan av att vattnet stått för länge i kokaren så mottages de tacksamt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ytterligare en intressant fundering med syre i vattnet osv är: Om nu kokaren är helt fylld med vatten, vart tar då syret vägen? Kan det ens smita någonstans?

Tydligen finns det Caféer som spolar ur och byter ut vattnet i kokaren varje morgon, är det något som Ni som arbetar som baristor gör som morgonrutin?
 

MrBean

Well-known member
Kokaren är aldrig helt fylld med vatten, skulle leda till katastrof när vattnet expanderar av temperatur höjningen ;)

Skulle gissa att de fylls till 70-80% med vatten, resten är en ångficka i vattenkokaren (även om man har dubbelkokare)

Så det är bara att flusha, spola, diska och se till att konsumera vattnet!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Lustigt, återkommer med vad jag får för svar på det... :?
(diskuterar lite via email med en viss Magnus Adamsson, enligt honom är kokaren helt vätskefylld...).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
MrBean sa:
Skulle gissa att de fylls till 70-80% med vatten, resten är en ångficka i vattenkokaren (även om man har dubbelkokare)

Nepp, i alla fall inte alla med dubbelkokare. ;)

Den är helt vattenfylld, den luftas av med en skruv på toppen av bryggruppen. Maskinen är försedd med en övertrycksventil för att ta hand om tryck över 12 bar i tanken.

Och nu när vi ändå är innne på maskinspecifika detaljer så är det en GS3 det här svaret gäller.

En kokare med 80% vatten i och 20% som en luftficka blir nog snabbare syrefattigt skulle jag tro... Vet du att det är såhär det faktiskt ser ut på en del dubbelkokare eller är det en ren gissning att kokaren inte är helt vätskefylld?
 

mikaels

Active member
Kokaren är aldrig helt fylld med vatten, skulle leda till katastrof när vattnet expanderar av temperatur höjningen
Vattnet expanderar inte märkbart av temperaturhöjningen förrän det blir ånga...
Vatten har (i stort sett) samma densitet oavsett temperatur så länge det är i flytande form.
 

Marv

Well-known member
försökte hitta mer info på home-barista. Hittade tyvärr inget mer än åsikter.
Tänkte försöka göra förljande experiment.
1. Låt maskinen stå länge (för att få gammalt vatten i kokaren, frågan är hur länge behöver det stå ?) fyll sedan en kopp med vatten.
2. Spola genom kokaren med nytt vatten och låt det komma upp i temperatur. Därefter fylls en ny kopp.
3.Blindtest mellan de två kopparna vatten.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Helst ska väl maskinen vara varm typ halva dygnet (eller hela...) för att likna en espressomaskin som står på och väntar. Helst en som inte är HX, så att vattnet i kokaren är det som man sedan brygger med.

Stå i ett par dygn kanske? Det trista är att sitta och vänta utan kaffe i flera dygn för ett test... Det ska vara någon som har en extramaskin som kan stå och vara testslav i så fall. :)
 

Marv

Well-known member
Mr Isomac sa:
Helst ska väl maskinen vara varm typ halva dygnet (eller hela...) för att likna en espressomaskin som står på och väntar. Helst en som inte är HX, så att vattnet i kokaren är det som man sedan brygger med.

Stå i ett par dygn kanske? Det trista är att sitta och vänta utan kaffe i flera dygn för ett test... Det ska vara någon som har en extramaskin som kan stå och vara testslav i så fall. :)

Det får bli min Gaggia Classic Bastard....

Jag får se hur länge den får stå....jag vill inte vara utan kaffe för länge :(
Till att börja med måste jag nog bli av med min förkylning för att överhuvudtaget kunna känns några smaker....
 

mikaels

Active member
Mja, vet inte om vi talar förbi varandra i fysiken här eller...
En liter vatten vid 20 grader tar i stort sett lika stor plats som en liter vatten vid 99 grader. Går du över 100 grader, dvs kokar vattnet, tar det dock stor plats :).
Det går lika illa att koka vatten i en fylld kokare som i en med 20% luft, när vattnet väl kokar tar det betydligt mer plats än så, det är övertrycksventilen som släpper ut den bildade ångan, precis som i en tryckkokare, inte den eventuella lilla luftmängden som kan finnas där.
Att det sprutar vatten ur övertrycksventilen beror på att ångan tar stor plats när vattnet väl kokar, dvs förgasas, innan det kokar är det (i stort sett) lika stort hela tiden, nivån i en kastrull stiger ju inte vartefter vattnet blir varmare, inte heller i en kokare; ergo vatten expanderar inte (märkbart) vid stigande temperatur, förrän det förgasas.
Detta till skillnad från flera andra material, metall t ex, som expanderar med stigande temperatur (tänk solkurvor på järnvägsräls).
 

MrBean

Well-known member
1l. från 30 grader till 100 gör 4cl skillnad i volym, inte mycket, men sätt det i tryckkärl utan P/V så händer det grejer...
 

mikaels

Active member
1 L från 30 grader till 99 grader klarar sig utmärkt utan P/V, det är först vid 100, när det kokar, som den behövs. Och då spelar det ingen roll om kokaren är fylld till 80% eller 100%, alltså hävdar jag att kokaren mycket väl kan fyllas ända upp, vilket förmodligen sker, det behövs ingen ångficka på 20% volym, utan det behövs en tryckventil :).
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp