Ekologisk standardmjölk

mrjohan

Well-known member
Äntligen, efter 4 veckors avsaknad, finns Skånemejeriers ekologiska standardmjölk på hyllorna igen. På tiden att man får till de där extra söta och goda cappuccinosarna som jag tycker man får med denna mjölk. Den luktar t.o.m. annorlunda än standard. Mer åt det gräddiga hållet.
 

mikaels

Active member
17389.jpg

Accept no substitute ;)
 

mikaels

Active member
Grejen med den gammaldags mjölken (som i dessa tider har fått tomtekläder av Arla) är två; den är ohomogeniserad, dvs den har inte krossats till småbitar för att fördela fettet i den, utan det flyter på ytan, som på 'riktig' mjölk, och den har naturligt variabel fetthalt, eftersom det beror på säsongen och vad korna äter.

Tyvärr hittar man den inte allltid :(
 

Rated

Active member
På tal om standardmjölk. Hur mkt skiljer sig standardmjölk från mellanmjölk i skumkapacitet? Jag är rätt ny på det här med att skumma mjölk och har en så länge bara testat med mellanmjölk för det är vad som finns hemma.
 

lupoo

Well-known member
Det finns ingen större korrelation mellan skumkapacitet och fetthalt i mjölken. Det går bra att skumma vilken mjölk som helst (nästan..). Den stora skillnade är smaken. Standardmjölken med den högre fetthalten "bär smaken" bättre och kaffet blir godare. Det finns säkert även en längre förklaring med modeller som grundar sig i matkemi. Men det överlåter jag åt någon som har bättre koll på det än vad jag har.
 

Rated

Active member
Det finns ingen större korrelation mellan skumkapacitet och fetthalt i mjölken. Det går bra att skumma vilken mjölk som helst (nästan..). Den stora skillnade är smaken. Standardmjölken med den högre fetthalten "bär smaken" bättre och kaffet blir godare. Det finns säkert även en längre förklaring med modeller som grundar sig i matkemi. Men det överlåter jag åt någon som har bättre koll på det än vad jag har.

Ok, jag har nämligen lite problem med att skummet inte bli homogent. Det övre skumlagret består av mycket större bubblor och det understa lagret blir väldigt blaskigt. Vad är diagnosen för dessa symptom? Har läst runt lite på forumet och försökt följa "Den stor skummningguiden" utan ngn större framgång. Min bästa lösning just nu är att vispa mjölken manuellt efter att ha användt ångröret.
 

Alfredo

Well-known member
Tog en sväng förbi butiken och handlade kaffe och snubblade över Arla "Barista mjölk" Någon som har provat?
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp