Brasilia.....

Massiv

Massivo utan o
Hej mina medmissbrukare....undrar om någon har erfarenhet av Brasilia maskiner?Fick chansen att prova en och den kändes jäkligt bra och mysig att jobba med.....men,vad vet jag? tacksam för svar...
 

mårris

Well-known member
jag har två Brasilia Lady (numera en PIDad) och en Club...är det nån sån du testat eller nån större? jag gillar Ladyn som fan (förutom namnet) - fast jag har skaffat HX nu (men inte gjort mig av med nån gammal än).
 

Massiv

Massivo utan o
...det var en 3 grupps iförsig.....men hörde lite rykten idag från en djupt insatt att det fanns bättre kort att lägga pengar på men det är väl som allt,en smaksak!!?Tänkte på någon större maskin om man kan växa i.Men ska fördjupa mig lite mer men tack för svaret.....Peace
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Har kört ganska mycket med Brasilia, och det är helt ok att köra på. Men som du säkert vet är La Marzocco något bättre att växa upp med...enligt mitt sätt att se det!
 

Massiv

Massivo utan o
....det är nakna sanningen misstänker jag....har provat en LM och kändes som jag skulle försöka tämja ett monster,fick gåshud.... tror det var en FB 80....Presciuos...får väl dra in alla julklappar till andra och kolla hur långt man kommer på det...
 

zix

Well-known member
Massivo, pratar vi kaffebar-maskin nu, inte hemmamaskin?
LM GS3 lär väl säkert vara jättebra som hemmamaskin annars, men den kostar ju både skjortan, byxorna, kavajen, skorna, biljetten till julbordet OCH nyårsraketerna och bubblet. Inte finns det några begagnade heller eftersom den är så nytillverkad.
Stenqvist, hur skulle en Brasilia inte räcka till att växa med? Är den för förlåtande eller? Är nyfiken, har aldrig provat Brasilia trots att det väl lär vara Sveriges vanligaste restaurangmaskin.
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Brasilia gör grymma maskiner som mycket väl går att växa med. Vi ska hålla i åtanke att jag verkligen inte är någon expert här, men jag snackar på så gott jag kan. Det jag tycker är det fina med LM är att man inte behöver oroa sig det minsta för temperaturen. Vissa Brasiliamaskiner som jag jobbat med har varit ganska så rejält flukturerande i tempen. Och är inte maskinen konsekvent i tempen så blir det genast svårare att härleda sina dåliga respektiva smaskiga shots. Men visst, det går ju att flusha och triva på en Brasilia eller en Faema också så att man har hyfsat kontroll på vad tempen ligger på, men som sagt, det blir så mycket enklare att jobba med en LM ;)
 

MrBean

Well-known member
Jag har en Brasilia Cappuccino Del som är beg.-91a.(http://www.romaespresso.com/BrasiliaCapDel-1.htm)
Har inte hunnit köra den så mycket då Lucifer-backventilen är lite defekt(kostar 400pix).
Men första intrycken är dock en gedigen maskin, trots att det är snål-versionen.
Saknar dock svivlande pipar på ånga och vatten, de går bara att röra i en axel.
Skall se till att få iväg en beställning på delar efter jul.
 

Leffan

Member
brasilia century

Har skälv en men jävligt missnöjd med den gör dåliga espressos är stor och klumpig nä jag ska satsa på någon annan maskin istället .
 

zix

Well-known member
Re: brasilia century

Vad är "dåliga espressos"?

Ingen, eller liten crema? Om maskinen är använd kan den vara rejält igenkalkad nånstans. Isärplockning och rengöring är receptet. Läcker maskinen så behöver antagligen packningar inuti bytas. Spridarfiltret och gummipackningen i gruppen också.

Temperatur och tryck hör ihop. Förslagen och tankarna här nedanför utgår ifrån att det är en H/X-maskin.

Dålig temperaturstabilitet? Om den har en Sirai-pressostat (vilket verkar vara väldigt vanligt på de större maskinerna) så kan antingen hela pressostaten eller bara membranet behöva bytas. Membranet åldras tydligen, och får ett för brett "noll-område", så trycket hinner halka ner för lågt innan pressostaten slår på.

Surt kaffe? Tja, då är det för dåligt tryck i kokaren.

Bittert kaffe och dåligt med crema? Då är det för varmt/för högt tryck i kokaren.

Finns det tryckmätare (och den stämmer någorlunda) så bör man förvänta sig att ha ungefär 1-1.5 bar när värmeelementet i kokaren slår av. Mer = för varmt, mindre = för kallt.

Så: vad är en "dålig espresso"? Tar du reda på vad som är fel kanske du inte alls behöver byta maskin.
 

Leffan

Member
brasilia century

Jag hör att du vet vad du snackar om men jag skulle vilja ha en manual till maskinen vet någon vart man kan finna en sådan . Kan du laga maskinen mån tro? MVH Leffan
 

zix

Well-known member
nä, jag vet inget ;)
Det är bara grejer som du kan fixa för att få maskinen bättre. Om det är något av de felen har jag ingen aning om.
Man vill inte gärna tro att en sån pass stor maskin är dålig, men det kan ju finnas grejer som är notoriskt dåliga på den modellen. Om detta vet jag inget. Det finns maskinreparatörer i landet, men min kunskap om ställen värda en omväg i Åtvi inskränker sig till den gamle skiteka. Nån i sthlm kanske?
 

zix

Well-known member
Just det, där ser man pressostaten skymta bakom och nedanför kokaren på bild 2, och till vänster på bild 3, bakom slangen. Den enda delen jag har lärt mig att identifiera hittills... det är den ganska stora fyrkantiga saken med gråblått lock och mässingslåda. Ser väl fint ut inuti Brasilian! Rejäla grejer.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp