Recept

nikke

Well-known member
Tjena,

Vad har ni för favoritrecept när ni rostar?

Vilka bönor, vilka proportioner, vilken temperatur, vilken tid ?

Blandar ni innan ni rostar eller efter ?

/ nikke

behöver inspiration.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
nikke sa:
Tjena,

Vad har ni för favoritrecept när ni rostar?

Vilka bönor, vilka proportioner, vilken temperatur, vilken tid ?

Blandar ni innan ni rostar eller efter ?

/ nikke

behöver inspiration.

Lite inspiration går väl att ordna...

Om du vill ha full koll så ska du alltid rosta olika bönor var för sig eftersom de inte rostas lika snabbt. (En del sorter som rostas ungefär lika kan man, om man är "van" slarva lite med, och rosta blandat, men det är inget man kan rekommendera generellt sett). Jag rostar i princip allt kaffe till "Full City Roast", se http://www.sweetmarias.com/roasted.pict-guide.html

Rostar du för espresso eller inte? Om du gör det så försök rosta långsamt kring 20 min så får du en sötare smak (sockret som finns i bönan bränns inte som vid snabb, het rostning utan karamelliseras istället) och en djupare, mer komplex smak. Det man förlorar vid långsam rostning är de lite syrligare och örtigare tonerna... Helt klart är att du får olika smakspekrum vid långsam resp snabbare rostning. Detta kan man naturligtvis pröva vid vanlig kaffebryggning också förståss.

Det här med temperatur är lite klurigt ifall man kör i ugn eftersom ugnarnas temperaturer varierar för mycket. Se istället på rostningsgraden och och tiden det tar för att hamna på t ex "Full City". Vill du köra långsamt så ställ ugnen på ca 200 grader, då bör du landa bortåt 20 minuter när bönorna är lagom att ta. Du ska då definitivt kommit in i "second crack" vid det laget, annars kanske din ugn är för kall.

Blandningar, oj.
Kenya är ju min personliga favorit, kör den ofta single. Men det blir trevligt ifall du kör i en 10-25% av någon bra Old Java, t ex Old Brown Sulawesi, ifall du är på variationshumör. Den bryter smaken från kenyan med sin lite torra nästan rökiga karaktär.

Så här i juletider kan det ju dessutom sitta extra fint med en ren Old Java + lite Xanté (söt svensk päronkonjak, testa till Old Java, kanoners!) vid sidan av.

En trevlig, rak och enkel "mungod" espresso kan du få ifall du kör en ren Brasiliansk Santos. Du kan dessutom krydda den med lite Monsooned Malabar eller någon afrikansk böna. Du bör dock undvika centralamerikanska sorter, särskilt ifall de rostats för snabbt, i espresso eftersom espresson lätt blir tunn och aldeles på tok för syrlig. Jag gissar det är möjligt att med långsam rostning få till en skaplig espresso även på Costa Rica t ex men det känns fel att "göra om" ett sådant fint kaffe som är naturligt syrligt och friskt för att det ska passa i espresso...

Vill du ha en lite tuffare espresso säger jag:
70% Kamerunsk Robusta
20% Brasiliansk Santos
10% Indian Monsooned Malabar

Men som sagt, det är ju med kaffeblandningar osv som med baken. Såg i tråden om "sätta upp sig på listan för en GS3:a" där bitme kommenterade detta, "Min bak är i såfall stor, blank och cromad" hehe...

I mitt fall så lär väl min bak antagligen vara lätt mattsvettig och ha en mörkbrun färgnyans samt en stor fet tatuering med texten "KENYA"... :lol:

God Jul!
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Känner att jag måste bekänna en sak ang Costa Rican...

Brände på den lite mer än vad jag gjort förut, långsamt förståss, och testade som espresso. Attsingens! Den bidde kanoners! Så jag äter upp påståendet om syrlighet och espresso vad det gäller Costa Rica och hävdar motsatsen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp