Varför har malmöborna dosator?

brengen

Well-known member
Kanske skulle detta beröras i "hårdvarudelen" av forumet men vi kör här....

Jag har noterat att flera av medlemmarna från Malmö har kvarnar med dosator. Dosatorns vara eller icke vara har berörts i en annan tråd för länge sedan... tror då att den gemensamma slutsatsen var att dosatorn var onödig vid hemmabruk, eller att det till och med var dåligt då den kan stå och "samla" på sig gammalt kaffe.

Med tanke på att malmöiterna verkar vara mycket kunniga inom kaffets värld så undrar jag.... är det en slump att många av dem har dosator eller vet de något som vi andra inte vet..... :?:
 

Harre

Home Barista Champion 2006
För mig handlade det om en kostnadsfråga. Jag vill ha en Mazzer men tyckte det var lite för mkt pengar att köpa en Mazzer Mini E. Jag hade föredragit utan hus men ville ändå ha en riktigt bra kvarn. Dessutom verkar det som om vi i Malmö är duktiga på att anordna träffar och man vill ju ha lite kapacitet ifall nån kommer på besök... ;)
 

brengen

Well-known member
arto sa:
Hur lyder den procentuella fördelningen?

Detta har jag ingen aning om. Efter att ha sett bilderna från tråden "hur ser er workstation ut" och surfande på Mr Stenqvists blogg så var det bara en reflektion jag fick.

Men visst vore det intressant att veta fördelningen.

Harre sa:
Jag hade föredragit utan hus men ville ändå ha en riktigt bra kvarn. Dessutom verkar det som om vi i Malmö är duktiga på att anordna träffar och man vill ju ha lite kapacitet ifall nån kommer på besök... ;)

Finns inte Mazzer Mini utan hus?

Malmös träffa verkar mycket trevliga. Något som vi i Götet borde ta efter.
 

marmander

Well-known member
lite för trångbodd med småbarn för att ta upp den stafettpinnen, men har i och för sig tillgång till en liten samlingslokal i Majorna där vi kunde ha en nördträff med våra stålblanka älsklingar...hmmm...tål att tänkas på.
 

Lars

Well-known member
För min del är det egentligen inte så genomtänkt. Jag ville ha en bra kvarn och då blev det Macap M4 och den råkade ha dosator. Jag gillar dock dosator funktionen. Oslagbart när man har många gäster. I vanliga fall skulle jag klara mig utan dosator, men jag gillar känslan.
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Hallå vänner! Jag tycker det är så himla kul att köra med dosator även hemma! Flipflopljudet är som ljuv musik i mina öron. Gammalt kaffe blir det aldrig tal om i Malmöbornas doseringshus. Vi kör alltid grind on demand. Inte sant? 8) Är för övrigt otroligt nöjd med min Mazzerkvarn. Som alltid när det gäller Mazzer vill den kasta kaffet en aning till vänster om man kör lite hafsigt med dosatorn. Inget som stör mig, men det går att åtgärda med en liten plastbit a`la Brine. Något som hade varit en fördel är att man hade placerat själva "portafilterhållaren" på kvarnen en aning högre upp så att det inte blir så stort avstånd mellan utkastet i doseringshuset och portafiltret. Då hade man nog kommit undan med "vänsterproblemet". På Eurekakvarnarna på Nesta är det extremt tight mellan portafilter och utblåset på doseringshuset.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Stenqvist sa:
Gammalt kaffe blir det aldrig tal om i Malmöbornas doseringshus. Vi kör alltid grind on demand. Inte sant? 8)

Jag har fått för mig att en dosator inte fungerar så bra om det bara finns kaffe för en eller ett par espresson...
Är det inte så?

Hur ska det inte bli gammalt kaffe kvar över natten?
Maler du ut så det räcker till sista espresson exakt?
Eller kastar du det som blir över?

:?

Gammelburksfritt rules! 8)

(note: Gammelburk = Doseringshus...). ;)
 

Kaffemannen

Well-known member
Införskaffade mig en Mazzer Mini Electronic i veckan... Har kört presskaffe hemma ganska länge nu och "E"-modellen passar mig bra när jag ska använda detta bryggsätt förutom espresso... Det var meningen att jag skulle köpa vanliga Mini först, men min leverantör tyckte anorlunda och skickade en annan :D
På tal om espresso... varför ska det vara så svårt att bestämma sig för maskin? För mycket att välja mellan, för kräsen eller är jag bara velig? Ja, nästa vecka smäller det i alla fall. Den nya ska stå under granen på julafton...tillsammans med kvarnen. Beställer på måndag...vad det nu blir...
 

Harre

Home Barista Champion 2006
Stenqvist sa:
Hallå vänner! Jag tycker det är så himla kul att köra med dosator även hemma! Flipflopljudet är som ljuv musik i mina öron. Gammalt kaffe blir det aldrig tal om i Malmöbornas doseringshus. Vi kör alltid grind on demand. Inte sant? 8) Är för övrigt otroligt nöjd med min Mazzerkvarn. Som alltid när det gäller Mazzer vill den kasta kaffet en aning till vänster om man kör lite hafsigt med dosatorn. Inget som stör mig, men det går att åtgärda med en liten plastbit a`la Brine. Något som hade varit en fördel är att man hade placerat själva "portafilterhållaren" på kvarnen en aning högre upp så att det inte blir så stort avstånd mellan utkastet i doseringshuset och portafiltret. Då hade man nog kommit undan med "vänsterproblemet". På Eurekakvarnarna på Nesta är det extremt tight mellan portafilter och utblåset på doseringshuset.

Jo märkte ganska fort att den kastar en hel del. Efter tips av Kaffemannen provade jag med en plastbit och det funkar utmärkt. Jag tror som du att problemet hade lösts med mindre avstånd, men det är inget stort problem...Nu är den bara underbar! Jag var först lite tveksam till hus men jag måste erkänna att jag gillar flop-flap ljudet av dosatorn... :D
 

pojken_pelle

Active member
Har också en Mazzer med dosator. För mig är det oslagbart, doserar alltid samtidigt som jag maler. Kör alltid med en "aktiv" dosering, dvs flyttar portafiltret i ett bestämt mönster för att få en jämnfördelning av kaffet. Har alltid så mycket kaffe i bönhållaren att det inte blir någon popcorneffekt och därav ojämn malning.

/pelle
 

mårris

Well-known member
Håller med om att det inte är nåt problem med dosator. Man flippar lite kontinuerligt om man maler lite kaffe - då blir det inget över i dosatorn. Däremot blir det ju alltid lite kaffe över i gången mellan kvarnen och utkastet....som man bör slänga. Men det blir det även på M203an jag har som saknar dosator. Så lite spill blir det alltid.
 

Lars

Well-known member
Mr Isomac sa:
Jag har fått för mig att en dosator inte fungerar så bra om det bara finns kaffe för en eller ett par espresson...
Är det inte så?

Hur ska det inte bli gammalt kaffe kvar över natten?
Maler du ut så det räcker till sista espresson exakt?
Eller kastar du det som blir över?

:?

Gammelburksfritt rules! 8)

(note: Gammelburk = Doseringshus...). ;)

Jag brukar börja dagen med att köra en "fulshot" om det finns något kaffe kvar i dosatorn (enkel eller dubbel beroende på kaffemängd). Denna shot häller jag ut. Sedan maler nytt till morgonespresson.
 

Lars

Well-known member
Kaffemannen sa:
Införskaffade mig en Mazzer Mini Electronic i veckan... Har kört presskaffe hemma ganska länge nu och "E"-modellen passar mig bra när jag ska använda detta bryggsätt förutom espresso... Det var meningen att jag skulle köpa vanliga Mini först, men min leverantör tyckte anorlunda och skickade en annan :D
På tal om espresso... varför ska det vara så svårt att bestämma sig för maskin? För mycket att välja mellan, för kräsen eller är jag bara velig? Ja, nästa vecka smäller det i alla fall. Den nya ska stå under granen på julafton...tillsammans med kvarnen. Beställer på måndag...vad det nu blir...

Mycket spännande! Jag är för närvarande sugen på en La Spaziale S1 Vivaldi II!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kaffemannen sa:
Införskaffade mig en Mazzer Mini Electronic i veckan... .....

Störs du ochså av att portahållaren är för vass i kanterna?
Lämnar man portafiltret i hållaren medans den maler så glider den gärna omkring... Eller gjorde i alla fall.

Jag tejpade min portahållare med vulktejp, så nu är den "gummerad", fin, inte alls vass och portafiltret ligger still. :D

Jag tog även bort bönbehållaren, den var i vägen. Man får plats med bönor till 3st dubbla espresson i Mazzern utan bönbehållare, det räcker bra. Jag har ett rostfritt litet lock som egentligen är till en sockerskål som passar perfekt som lock där bönbehållaren brukar sitta.

Perfection achieved! 8)
 

Kaffemannen

Well-known member
Jag är med mitt portafilter som vad en soldat är med sitt vapen - jag släpper det aldrig när jag väl har det i handen (när det är loss från espressomaskinen givetvis), så det där med att dansa omkring blir inte ett problem för mig :D. Men smart att "gummera" plåten om man har det problemet!
Bönbehållaren lär jag lämna kvar då jag inte orkar fylla på jämt och ständigt. Kastar jag ut två "blinda" shots på morgonen så finns det ju bara kaffe kvar till en till.... Men har man platsproblem så är ju lock-varianten en god idé!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är perfekt att kunna lämna den där för malning medans man häller upp mjölk i en Cappu, när det är mängdtillverkning som gäller. Som mest tror jag att jag har kört 6st stora Cappun gjorda på dubbla espresson + 3st dubbla espresson till espressofolk. I rad. Puh, lite småstressigt när man ska försöka få till det så alla kan dricka samtidigt! (i alla fall de flesta då...).

Då behöver man de där sekunderna för att pyssla med annat. 8)

Men det är sant som du säger, jag håller ochså i portahållaren "normalt sett", om jag inte har något bättre för mig. Men det känns ändå som om min gummerade portahållare är skonsam och snäll mot mitt blanka fina rostfria filterhandtag... :)

Kasta ut blinda shots? Vad är det för något? :?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp