Varför har malmöborna dosator?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jojo, det gissade jag. Men varför skulle den tredje espresson automatisk bli bättre? Eller slänger du inte ut ett par "per automatik", utan bara om de blir misslyckade och inte perfekta?

... Hmmm, nog för att jag har lagt ut en massa pengar på maskinen men jag skulle inte få för mig att slösa SÅ på kaffet, och kasta shot efter shot bara för att de inte blivit perfekta... Det är väl en sak om det är en totalt misslyckad shot pga fipplande med en ny sort och kvarninställningsfiffel, men att t.o.m. efter att kvarn och allt är inställt kasta kaffe i jakten på perfektion verkar... dyrt och tidskrävande!

Du behöver nog en såndäringa La Marzocco GS3. 8)
 

Lars

Well-known member
Personligen brukar jag aldrig slänga ut mer än en (dubbel) om den påföljande inte blev misslyckad. Du får ta i beaktande att Kaffemannen faktiskt har en hel butik full av kaffe...

Jag är nog mer inne på en La Spaziale S1 Vivaldi (I eller II), lite som en "fattigmans" LM GS3. Naturligtvis inte lika bra, men till mindre än halva priset.
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Lars, jag kom just på en jättebra idé! Kan du inte köpa en "La Spaze" till Anna i julklapp? Sedan kan jag komma hem och fika hos er.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vad är det för prislapp på en LM GS3 om man får vara nyfiken?
Verkar inte vara det lättaste att hitta ett pris på. :?

Den skulle kunna vara ett alternativ, men jag tycker att Mondialen är snyggare... (EDIT: inte säkert förresten, jag hade visst sett prototyp bilder som inte riktigt stämde till 100%... Den riktiga GS3 var ju snygg.) Fast jämn temperatur vore ju kul ochså. :)

En Spaziale tror jag inte att jag hade trivts med alls! Den ser trång och klaustrofobisk ut. Känns som armen för ånga är kort och liten, trångt för kopparna och man ser kasst in "under taket".

Nu har jag inte sett en Spaziale i verkligheten, men den ser ut att likna en Isomac Relax lite grann, och den känns trång. Jag antar att det är designen med det täckande "taket" istället för en utskjutande bryggrupp som jag inte gillar.

Lite småsynd att man redan har en direktansluten Mondiale, annars hade man kunnat fundera på en GS3... :?
 

Lars

Well-known member
Stenqvist sa:
Lars, jag kom just på en jättebra idé! Kan du inte köpa en "La Spaze" till Anna i julklapp? Sedan kan jag komma hem och fika hos er.

Det blir nog ingen La Spaziale på denna sidan nyår i alla fall. Däremot är du och Amelie välkomna hem till oss på fika ändå! Det har varit alldeles för lite kaffesnack de senaste två veckorna.
 

Kaffemannen

Well-known member
Mr Isomac sa:
Jojo, det gissade jag. Men varför skulle den tredje espresson automatisk bli bättre? Eller slänger du inte ut ett par "per automatik", utan bara om de blir misslyckade och inte perfekta?

... Hmmm, nog för att jag har lagt ut en massa pengar på maskinen men jag skulle inte få för mig att slösa SÅ på kaffet, och kasta shot efter shot bara för att de inte blivit perfekta... Det är väl en sak om det är en totalt misslyckad shot pga fipplande med en ny sort och kvarninställningsfiffel, men att t.o.m. efter att kvarn och allt är inställt kasta kaffe i jakten på perfektion verkar... dyrt och tidskrävande!

Du behöver nog en såndäringa La Marzocco GS3. 8)

Jag har redan en La Marzocco GB5 :D (på jobbet), så det är inte därför jag kastar ut de första shotsen. Samma procedur både hemma och på jobbet.

Jag slänger ut dem för att bli av med metallisk smak som uppstår om maskinen är helt ren. Sen att jag har två grupper gör ju att det blir två som åker.... (hemma kan det bli två som kastas också även om jag bara har en grupp). Även om de ser perfekta ut så kan det finnas metallisk smak i dem, och det gillar inte jag.
Mellan malverk och doseringshus (även om man har en Mazzer Mini "E") så sitter det alltid lite gammalt kaffe kvar sedan tidigare malning och första shoten kastas ut bl.a också för att bli av med detta. Andra för att kolla att malning fortfarande är bra. Men framförallt för att få till perfekt smak. Om man nu dricker si så där 1-2 kaffe på kvällen och har fina maskiner hemma för tiotusentals kronor så kan det väl lika bra vara "den perfekta koppen" man dricker? Kan jag då elimenera smaker jag inte vill ha i kaffet genom att slänga ut en eller två "blinda" så gör jag det, utan att blinka.
Sen förstår jag också att jag har en fördel med att ha tillgång till lite mer kaffe än många andra och har full förståelse för att inte alla vill kasta ut de första shotsen - rent ekonomiskt. Men att inte göra det p.ga att det skulle vara tidskrävande köper jag inte...


Det är perfekt att kunna lämna den där för malning medans man häller upp mjölk i en Cappu, när det är mängdtillverkning som gäller. Som mest tror jag att jag har kört 6st stora Cappun gjorda på dubbla espresson + 3st dubbla espresson till espressofolk. I rad. Puh, lite småstressigt när man ska försöka få till det så alla kan dricka samtidigt! (i alla fall de flesta då...).

Är det inte jobbigt att göra så många i rad om du bara har kaffe för tre dubbla i kvarnen?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kaffemannen sa:
Är det inte jobbigt att göra så många i rad om du bara har kaffe för tre dubbla i kvarnen?

Nä. Dels så kan man ju ställa tillbaka bönbehållaren om man vet att det kommer folk (brukar jag göra) och dels så har jag bönorna i en liten burk med ett lagomt mått som jag skopar upp bönorna med (tror det är ett halvdecilitersmått i rostfritt?). Det går snabbt.

Men jag har nog bara masstillverkat en gång utan bönbehållare (då var det inget rekord som slogs iofs...), men den gången kändes det inte som ett stort tidsmoment i alla fall.

Intressant om de metalliska smakerna. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp