Val av snygg vattenkokare

Björn

Well-known member
Jag har sett andra vattenkokare där det går att reglera sluttemperatur. Den som tror att det går att avväga exakt blir nog besviken, dock. Min uppfattning är att en vattenkokare är för rask: när det är dags att stänga av är temperaturen inte jämn i vattnet. Det är förmodligen därför vattenkokare ofta kokar vattnet litet olika länge beroende på mängden. Jag kan alltså inte se hur en vattenkokare skulle kunna slå av vid någon exakt temeperatur om den inte värmde upp vattnet väldigt långsamt så att värmen hinner fördela sig.
 

Form

Well-known member
Jag vill faktiskt slippa vattenkokaren som står "i mitt hörn", dessutom dricker vi te ganska sällan nuflrtiden (eller frugan gör, jag är inte så te-ig av mig).

Så idag köpte jag en tekanna från Ikea att använda på spisen, det bör ju gå lika snabbt att koka upp som i en vattenkokare eftersom vi har en induktionshäll med bra drag i (om inte snabbare). dessutom tyckte jag att den var lite snygg. rund och bullig som den är.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...11&categoryId=15978&chosenPartNumber=16135243

Hmmpff, lång länk... :?

Den visslar när det kokar. Verkar kul. :D

Hur lång tid tar det för dig att koka upp en liter vatten på din induktionshäll? På vår häll som inte är induktion tar det en evighet!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, jag gjorde "Smartson testet" och kollade hur lång tid det tog att koka upp en liter 15 gradigt vatten.



Kokkärl: en vattenkittel Ikea 365+
Häll: Induktionshäll Gaggenau CI 482, med boostfunktionen aktiverad.

Tid: 3:00

I jämförelse med vattenkokarna i Smartsons test som låg på mellan 2:37 för den snabbaste kokaren och 3:30 för den långsammaste så hamnar induktionshällen bra (i alla fall med ovanstående kombination av vattenkärl och häll).

Det var bara två vattenkokare av tio i smartsons test som var snabbare än induktionshällen.

Personligen känns det som 20 sekunder mer eller mindre inte spelar någon större roll.:)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
... fast om vi ska vara riktigt petiga så är bottenplattan som värmer upp vattnet 17,3 cm. Sedan är det någon bockad plåtkant runtom som lägger till lite på yttermåttet men den ger nog ingen värme tror jag.
 

Form

Well-known member
Eftersom vår vattenkokare gick sönder i lördags är jag ni på jakt efter en ny. Har tittat runt lite på markanden och tycker att alla vattenkokare är så plastiga! Även de som har metallhölje.

Har hittills hittat två stycken som jag gillar designen på. Siemens Porsche TW 911P2 och Russell Hobbs 10789 Glass Lid Kettle...


Det blev en Siemens Porsche. Väntar nu att Tretti ska leverera den.

B0003027.jpg
 

BABBA

Member
Varför vattenkokare när man kan tappa vatten från espressomaskinen. Varför dricka tea när det finns kaffe =)
 

Form

Well-known member
För att jag vill ha färskt vatten med syre i mitt te och varmare än det som espressomaskinen ger.

Varför man dricker te när det finns kaffe? Tycker inte att det ena utesluter det andra men visst använder jag vattenkokaren till annat än koka vatten till te. När kaffe ska tillredas i Eva Solon så kokar jag mitt vatten i vattenkokaren.
 

Melville

Active member
Denna tråd lever vidare, eftersom ingen besvarat den inledande frågan korrekt;) : vilken är den snyggaste vattenkokaren. Det finns bara ett svar (Jasper Morrison's Kettle för Rowenta):
 

Bilagor

  • MorrisonKF93_main.jpg
    MorrisonKF93_main.jpg
    6.7 KB · Visningar: 44

Melville

Active member
Dessutom är den jäkligt praktisk: knappen sitter på sockeln, inte på kannan, locket är pivotupphängt så man kan öppna lätt och fylla på mkt vatten med full sprutt på kranen...
 

zix

Well-known member
att kombinera "vattenkokare" och "snygg" är för mig svårt. Får det bekräftat när jag tittar igenom bilderna igen. I bästa fall kan det bli det en diskret kökspryl, men snygg... nä.

Tycker fortfarande att min modell är bäst. 4 liter, pressostatreglerad, fast vattenanslutning med nivåkontroll, bara att vrida på kranen så kommer vattnet. Inte snygg? Jomenvisst ser den helt OK ut. På utsidan.

Syresättning av vattnet är något som tedrickare brukar prata om. Jag vet inte hur mycket det ligger i det, min fru (som alltid dricker minst en liter te om dagen, gärna två eller tre) tar faktiskt alltsomoftast tevatten ur maskinen. Har inte hört henne klaga än, men jag lovar att fråga nästa gång om hon tycker att det är nån skillnad.
 

zix

Well-known member
Eftersom tråden refereras till igen: har frågat min fru ännu en gång om maskinvatten och fått svaret "i början kunde det vara en metallisk bismak, men den är borta nu". Vad gäller smak på te som är gjort på maskinvatten jämfört med vattenkokarvatten säger hon "den stora skillnaden ligger inte i var vattnet kommer från, utan hur jag brygger det. Te bryggt i kanna är godare än te bryggt med tekula. Det är möjligt att skillnader finns om man skulle jämföra, men jag använder maskinens hetvatten när jag inte har lust, tid eller behov att koka upp en hel kanna. Gör jag en hel kanna så tar jag mig oftast tid att koka upp det i vattenkokaren".
Min fru dricker minst en liter te om dagen, ofta två. För henne är det viktigare att tekannan är snygg än att vattenkokaren är det, så vi har kvar vår Hugin som fick bra kritik på Råd&Rön för cirkus åtta-nio år sen. Ful, men kokar vatten bra och har hållit bra.
 

Molarin

Well-known member
Finns det nån vattenkokare som inte kokar vatten. Oftast vill man väl ha vattnet 92-96°c ?
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,694
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp