Val av snygg vattenkokare

Form

Well-known member
Jo jag menade att allt som man omger sig med som är tillverkat är designat. Sen ibland kan jag fundera på om saker med dålig eller ska vi säga ful design verkligen har blivit designade. Men visst har dom det! Sen är ju frågan vad man har för mål med designen, utseende, funktion, pris eller annat.

Hoppas det klarnar eller nån som förstår kan svamla vidare.
 

Form

Well-known member
[SH sa:
]
Tror förresten att jag har hittat den vattenkokare jag vill ha när nuvarande lägger av. Det blir en från Dualit. Skulle vilja ha den som heter Axis Cordless Kettle men den är märkt med 3kW så det får bli en Axis Cordless Jug Kettle.

Hur stor effekt brukar man räkna med att det går att ha i ett uttag som har en 10A säkring?
 

JvD

Well-known member
Nöjd ägare sedan 5 år (tror jag) tillbaks:
SE51871.jpg
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kanske när alla sitter vid ett bord, ska dricka te, fika, ta en skorpa?
Folk kanske vill själva bestämma hur pass starkt te man vill ha, vilken smak man vill ha osv, så då sitter alla vid bordet och plockar en valfri påse med smaksatta torra löv och stoppar ner i sin mugg, varpå man tager vattenkokaren och fyller mugg efter mugg med vatten?

Bara ett förslag. Någon som har fler?
 

Form

Well-known member
Oftast till vardags när bara jag och sambon ska dricka te. Men även till frukosten när vi har gäster om de vill välja te själv av våra 4 - 6 sorter.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Form sa:
Sen finns det ju för övrigt icke smaksatta löv också.

Se där, det visste jag inte. :)
De smakar alltså inget? ..... 8)


Skojar bara! Dåligt skämt kanske, ta inte illa upp. :)
Hmmm, aldrig tänkt så mycket på det där med te, det kanske rentav är det vanligaste, att bladen själva får ge sin smak? Eller är det vanligare att man "joxar ihop" löven i något så det ska smaka mer?
 

Form

Well-known member
Björn sa:
Min rekommendation är att skaffa ett riktigt snyggt skåp att ställa undan en billig vattenkokare i.

:)

Funderar på att köpa en kaffekvarn och den ska då förvaras inkopplad och klar i ett skåp. Fast det är inte en billig kvarn utan en "standard" för en eller flera tusenlappar.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag vill faktiskt slippa vattenkokaren som står "i mitt hörn", dessutom dricker vi te ganska sällan nuflrtiden (eller frugan gör, jag är inte så te-ig av mig).

Så idag köpte jag en tekanna från Ikea att använda på spisen, det bör ju gå lika snabbt att koka upp som i en vattenkokare eftersom vi har en induktionshäll med bra drag i (om inte snabbare). dessutom tyckte jag att den var lite snygg. rund och bullig som den är.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...11&categoryId=15978&chosenPartNumber=16135243

Hmmpff, lång länk... :?

Den visslar när det kokar. Verkar kul. :D
 

Form

Well-known member
Mr Isomac sa:
Skojar bara! Dåligt skämt kanske, ta inte illa upp. :)
Ingen fara! Kan också ha samma humor ibland.

Mr Isomac sa:
Hmmm, aldrig tänkt så mycket på det där med te, det kanske rentav är det vanligaste, att bladen själva får ge sin smak? Eller är det vanligare att man "joxar ihop" löven i något så det ska smaka mer?
Det vanligaste är väl att de finfördelade löven joxas ihop med någon fruktsmak.
 

JvD

Well-known member
Justerbar temp på kokare :)

Det vore det yterst coolt med en kokare men kunde ställa vilken temp den skall stönga av på. För te så vill man kanske inte ha 100-gradigt kokat vatten. Och vissa vattenkokkare står ju och stormkokar rätt länge innan den stänger av vilket heller inte är önsvärt när man gör kaffe i press eller eva solo. Kan inte tomten fixa det, så man slipper och stå brevid kokaren och invänta ett ungefärligt rätt tillfälle.
 

Form

Well-known member
Visst skulle det vara coolt! Har märkt att det skiljer en hel del när olika modeller stänger av sig.

Hur länge kokar en Porsche? Beror det på glykolhalten? Sorry för ett dålig skämt! :)

Men kan ni inte tala om vilken modell ni har (inte bara Porschar) och om den slår av fort när det börjar koka.

Vår gamla vattenkokare som gick sönder stängde av bara någon sekund efter att det börjat koka. Denna var en noname.
 

Form

Well-known member
Har funderat lite på begreppet med fulkaffe, fulvatten och fulshots. Med tanke på det så borde en vattenkokare som är för ful att ha framme vara en fulkokare?
 

JvD

Well-known member
Det finns från Tefal, de som heter VitesseS. Fast i mina ögon är ingen av dem tillräckligt snygg för att få stå framme...

Tack för tipset men den verkar inte gå att reglera på ett tillräckligt fint sätt. FUL som stryk var den också, men det är ju förståss en högst personlig fråga.

BF612015_screen_little.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp