Grappatråden - berätta om era favoritgrappa

Minghetti

Active member
Jag såg trådarna om öl och whiskey och blev såklart intresserad av vilka grappafavoriter ni har. Själv samlar jag lite på grappa och brukar alltid ta tillfället i akt vid besök i Italien att snoka upp lite goda varianter. Min egen favorit just nu är en 5-årig Francoli som dessvärre börjar lida mot sitt slut. Hittade just den i Zell am See faktiskt. Har ingen bild med mig till jobbet men kan kanske ladda upp en senare. Titta annars in på www.francoli.it (italienska versionen är bättre). Fantastiskt till en mauro de luxe ;)

Så gott folk, berätta om era favoriter och var ni fick tag på dem (troligen inte systembolaget eller? ;) )

/Grappa
 

andreas

Member
Min personliga favorit (just nu) är en Grappa di Brunello. En Riserva jag köpte i Sienna för några veckor sedan. Fick provsmaka den innan köp och föll pladask. Butiken jag brukar besöka i Sienna har flera hundra sorter. Kan spendera timvis där.

Systemets sortiment stinker... Men grappan de har från Masi är faktiskt mycket bra - en undantag alltså.

Personligen är mina favoriter nästan uteslutande mörka i färgen.

Spännande att få lite fler tips. La Francoli verkar mycket potentiell!
 

Jonaz

Active member
Jag är ingen kännare men poli gör bra grappa, sen det mesta gjort på moscato brukar funka.. eller ornelaja... :)
 

treefinger

Well-known member
Jag tror faktiskt jag aldrig testat grappa. Hur smakar det egentligen? Har för mig att det är gjort på rester av vin-must eller något i den stilen? Någon slags sprit är det väl i alla fall?

.. Men konjak är väl också gjort av vindruvor? Vad är skillnaden?
 

Maharashi

Member
Du har så rätt. Grappa görs på rester från vin pressen kallat pomace.
Ju färre gånger druvorna är pressade till vin ju finare Grappa.

Konjak så tas druvorna direkt till konjak. har jag för mig iaf kan komma ihåg fel. när man frammstället konjak så är pressningen speciell, man använder sig av horisontella pressar som gör att druvorna pressas emot varrandra och att itne druvkärnorna krossas och skalen pressas för hårt då detta kan ge beska smaker. sen destilleras de två gånger där det är de som kommer andra gången (eau-de-vien) som läggs påfat i de flesta fall ekfat av helst ekfat från 2 eller 3 olika områden. (men kommer inte på vad de heter nu.. och orkar inte leta.. för tidigt för de). Sen lagras det i minst 3 år berroende på vad för kvalité som konjaken ska ha. efter det läggs de i glasbehållare för att det inte ska "förändras" mer. Sen blandas de med andra konjaker.

Ungefär så... Konjak är en mycket trevlig dryck.. det är som med Whiskey. Tycker man itne om de så har man bara inte hittat "sin egen" konjak eller whiskey. Men när man gör de så blir man lyrisk. (nu blir det nostalgitripp i stolen...)


/Maharashi
 

Minghetti

Active member
Kan inte mycket om konjak men enligt wikipedia är det ekfat från Limousin eller Tronçais som används tydligen... Grappa är numera skyddat inom EU har jag för mig. Det betyder att ett destilleri i Sverige inte skulle få kalla produkten för grappa även om det tillverkades på samma sätt.

Har en fin vit Poli hemma också som väl motsvarar mina förväntningar, men annars tenderar jag liksom andreas att mest luta åt de mörkare... Jag har provat Brunello i Italien men det var nog ingen riserva. Butiken i Sienna låter som en höjdare... med provsmakning och allt :lol:

Angående smaken så måste man nästan prova det själv eftersom det kan variera väldigt mellan produkterna, men generellt kan man väl säga att det är en fruktig smak som lugnar en mage uppsvälld på alltför mycket vitello tonnato på nolltid. :lol:

Fler favoriter ute i Kaffeland?
 

durand

Member
Nybörjare på grappa, men det finns en del som är riktigt goda. Jag har en flaska tillverkade av "Francoli F.lli S.p.a.". Allt jag egentligen vet är att det är en Francoli och destilleriet ligger i Ghemme.

Den smakar väldigt mycket druva vilket gjorde att både jag och min far fastnade för den på studs :) Inköpt i Livigno.
 

mårris

Well-known member
andreas sa:
Systemets sortiment stinker... Men grappan de har från Masi är faktiskt mycket bra - en undantag alltså.

Personligen är mina favoriter nästan uteslutande mörka i färgen.

Menar du den fatade Masin? All grappa som inte är vatten-klar är fatlagrad (eller smaksatt eller färgad....uuuh horror!!!). Fatlagrad grappa är ett brott mot mänskligheten! Borde förbjudas omedelbart!
 

mårris

Well-known member
För övrigt är Grappa di bossano riktigt trevlig - finns på välsorterade bolag. Dessutom finns det ett 40-tal grappor i beställningssortimentet - tar en vecka att få hem. Så det lär gå att hitta guldkorn där. Att det är dyrt som f-n är en annan historia (fast bra grappa är dyr i italien också - däremot är billg grappa billig där....)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp