Motarbeta spambotar som drabbar Riktigtkaffe

johey

Well-known member
Likt alla forum med hyfsad storlek har, som nog de flesta märkt, Riktigtkaffe drabbats av en hel del skräpinlägg. Dessa skrivs förmodligen av spambotar, alltså program som söker efter forum, registrerar sig och skriver dynga. Inga människor direkt, alltså.

Det finns en del olika typer av skydd man kan ta till mot dylika, för att verifiera att den som registrerar sig verkligen är en människa. CAPTCHA är en populär sådan. Alla här lär ha stött på den vid något tillfälle. Den kännetecknas av en bild med förvrängda bokstäver, vilka man ombedes tolka och skriva i klartext i samband med att man registrerar sig.

Jag själv tycker inte om CAPTCHA, då denna teknik stider mot en av webbens grundfilosofier - tillgänglighet för alla. Blinda surfar också! Dock finns det ju tillfällen det faktiskt är befogat.

I fallet Riktigtkaffe vet jag inte om CAPTCHA är nödvändigt. Forumet är så pass litet att jag tror det skulle räcka med något enklare. Exempelvis kan man skriva i klartext: "Fyll i siffran sju i följande textruta". Detta kräver mänsklig interaktivitet och dessutom behöver man kunna svenska för att fixa det.

Tekniken ovan är lång ifrån vattentät, men det tar nog några år innan spambotarna tränger sig igenom det, och då kan man ju ta till värre hinder, såsom CAPTCHA.

En annan strategi är att vi har det som det är nu - manuell efterkontroll. Administratörerna här (Cheffalo?) är väldigt effektiva och raderar skräp ganska omedelbart. Det är ju såklart första steget, men jag anar att det börjar bli värre och värre. Snart måste det införas någon automatisk kontroll.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jag skjuter ner botar så snart jag ser dom. Tror Molarin har ett nytt vapen i skjortärmen inför den nya versionen av riktigtkaffe.se
 

Molarin

Well-known member
Sååå många bottar har vi ju inte. Inte som gjort inlägg iallafall. En eller ett par om dagen raderar vi men oftast har de inte ens svarat på aktiveringsmailet.

Vi har en klurig fråga redan nu. Du måste erkänna att du är människa, annars åker du ut! (Dock 50% risk att de väljer rätt radio button).
 

johey

Well-known member
Aha. Jag kommer inte ihåg att jag fick kryssa i någon sådan radioknapp, men det stämmer förmodligen. Ja, bara det faktum att en sådan finns gör nog att 95% av botarna misslyckas med att registrera sig.

En om dagen kan man väl hantera manuellt, men det är nog ingen stor chans att det kommer hålla sig på den nivån speciellt länge, tyvärr.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp