Stockholm Fattoria Italiana

Tamper

Well-known member
Egentligen skulle jag inte nämna denna pärla alls, för ett sånt härt ställe vill man ha för sig själv.

Nästan osynligt på Fleminggatan 91 ligger Fattoria Italiana. Öppna dörren, kliv in i värmen och plötsligt befinner du dig i Italien. Att många gäster är Italienare gör att du känner dig som i en annan värld!

Bakom disken står Antonio, som inte talar svenska och serverar kaffe, smörgåsar, pasta och annat smått och gott. Butiken är fylld med egenimportderade italienska råvaror och lämnar man butiken tomhänt efter att bara druckit en espresso så har man gjort ett stort misstag.

All mat du hittar där är egenimporterad och noga utvald. Flera sorters pecorinoost ligger och väntar på att bli köpta!

Missa inte den gudomliga hemmagjorda tiramisu´n som kanske är den bästa i stan!
Att du kan få en bra espresso här, kanske jag inte behöver förklara!
 
C

cj53x11

Guest
Ah.. Där köpte jag alltid mina böner när jag bodde där uppe! En tvättäkta italienare som alltid höftade lite med priset (till min fördel) när man handlade av honom. På den tiden sålde dom olika blandningar av Caffè Mokambo. Hur det står till nu vet jag inte. Måste nog besöka stället snart igen!
 

treefinger

Well-known member
Härligt inspirerande beskrivning av stället i alla fall. Får flytta upp det högt upp på "att besöka"-listan.

Tackar för tipset!
 

Bjarne

Well-known member
Hehe Tamper. Du ville verkligen ha stället för dig själv. Hittade det nästan inte, men lite knackande på hitta.se gav mig Fattia Italiana :)

Ska ta mig dit nån dag o kittla smaklökarna. Synd att man läste tyska i skolan o inte fattar italienska så bra :oops:
 

Santa

Active member
Jag och en jobbarkompis var där aldeles nyss och det var verkligen som att kliva in i en teleporter och kliva ut i italien. Väldigt förvirrande med beställning/betalningsordning, pricis som det skall vara utomlands :)
En dubbel med rätt hög robustahalt slank ned utan problem... nästa gång blir det även lite mat, men får damma av turistitalienskan tills dess.

/S
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp