Bygga en espresso maskin?

Budha

Well-known member
Hej,
Finns det någon här på forumet eller på internet som har byggt en egen maskin?
Känns ju som att det inte borde vara helt omöjligt att göra själv? eller...
 

integrity

Well-known member
Har tänkt den tanken ofta.
Jag har skissat på en maskin invändigt mest för att se vad som skulle kunna göras. Antingen får köper man alla delar från höger och vänster vilket blir dyrt eller så göra man allt själv.
Tyvärr har jag ingen tillgång till verkstad med materialbehandling, svets och hårdlödning etc så den delen kan jag inte fixa själv även fast jag klarar av det.
 

Budha

Well-known member
Frågan är om det är möjligt att få fram en väldigt bra maskin till ett vettigt pris? Känns inte som att det är någon ide att göra om det kostar en större förmögenhet. =)
En verkstad är ju helt klart bra att ha .
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Det var ju några på Chalmers som skulle bygga en maskin för nåt år sedan (projektarbete). Hörde aldrig hur det hela slutade.
 

marran

Well-known member
Jag har också tänkt den tanken faktiskt!
Jag skulle gärna vilja ha 58mm filter på min Europiccola, det borde ju finnas "trimdelar" att köpa!
 

integrity

Well-known member
Om du har verkstad, kunskap och tillgång till råmaterial så kan kostnaderna bli låga, plåt, kopplingar och rör är ju standard produkter. Men att köpa in vissa delar som grupphuvud och värmeelement för reservdelspriser svider!
Då är det klart bättre att köpa sig en beggad E61-maskin och plocka av den de dyra sakerna.

Så är det någon här som är i branschen tex Cheffalo et al. som sitter på någon maskin som gått i golvet och inte går att sälja så finns jag här, redo att lägga en slant för den! ;)
 

arto

Well-known member
petterf sa:
Om du har verkstad, kunskap och tillgång till råmaterial så kan kostnaderna bli låga, plåt, kopplingar och rör är ju standard produkter. Men att köpa in vissa delar som grupphuvud och värmeelement för reservdelspriser svider!
Då är det klart bättre att köpa sig en beggad E61-maskin och plocka av den de dyra sakerna.

Så är det någon här som är i branschen tex Cheffalo et al. som sitter på någon maskin som gått i golvet och inte går att sälja så finns jag här, redo att lägga en slant för den! ;)

Men att använda ickeegentillverkade delar är ju som att bygga en PC :) (inte för att det är dåligt, men då blir det ju mer som.. en "egenmonterad espressomaskin"). Ifs. Man vill nog inte börja gräva malm själv...

Så strunta i det.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp