Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 28
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Lite som ventilpåsarna, kan ju hålla bönorna i någorlunda skick ganska länge ändå, men efter öppning tappar man väldigt mycket på 2-3 dagar

..så väljer man att frysa in, beräkna mängden efter vad man förbrukar på den tiden. Använd påse av lite tjockare plast och låt den tina innan öppning för att undvika att bilda kondens på bönorna.

Junior Member
    Reg.datum
    apr 2011
    Skippade den där burken efter att ha läst lite recensioner.

Funderade lite på det där med att vakuumpacka kaffebönorna. Vad händer med bönorna när gasen inte kan komma ut?
    Eller avstannar det helt när allt syre försvinner? Eller är det in i frysen som gäller istället för att ha i köksskåpet.
    Går ju som sagt beräkna hur mycket man dricker ( jag dricker bara varannan dag ), portionera i småpåsar och ta fram allt eftersom från frysen.
    Har även en burk som maskinen pumpar ut luften i som jag testat haft bönorna i. Men vakuumet har alltid släppt efter någon dag.
    Har alltid funderat varför då det aldrig hänt med andra råvaror. Kanske behållaren som släpper vakuum pga trycket som uppstår?

Har beställt två påsar från Kafferosteriet Koppar för att testa lite. Rostat i förrgår, fraktfritt och postades samma dag jag beställde.
    Man kanske får försöka vara snabb att plocka in dom från brevlådan då jag antar de inte mår bra av att ligga ute en hel dag i -10.
    Iofs inget problem just idag då det är plusgrader. Men vid ev en till beställning om någon vecka så är det nog kallare ute.
    Senast redigerat av Freppa85 den 2018-11-30 klockan 10:59.

Reg.datum
    apr 2017
    Så länge du låter påsen utjämna värmen innan du öppnar den så ska det inte vara någon fara. Om det är så färskt skulle inte jag bekymra mig så mycket över förvaringen, första två veckorna efter rostning är generellt lugnt.

Senior Member Jacobs avatar
    Reg.datum
    jan 2009

Förvaring av bönor?

Länken till beanit funkar inte längre, så jag vet inte vilken burk det handlade om, men jag har länge använt Vacuvins burkar. Fanns på Ica Maxi ett tag. Tycker jag märker klar skillnad mot bara försluten påse eller vanlig burk, men de tappar trycket (eller snarare suget) efter ett par dagar, så man får använda dagligen eller suga ut med medföljande pump (eller sug... förvirrande det där).

Undviker frysen om det inte ska förvaras länge. Är lite nojig för att frysta bönor ska slita mer på malskivorna, men det kanske inte gör så stor skillnad i realiteten?

(Vacuvins vinkorkar är även oumbärliga för oss mycket måttliga skåpsupare som vill ta ett glas bara nån gång ibland utan att behöva tömma flaskan själv!)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av Jacob den 2019-01-09 klockan 10:43.

Reg.datum
    apr 2017
    Rostade bönor innehåller bara 1-3% fukt, rätt säker på att det är skonsammare med frysta bönor än ljusrost . Enligt https://www.nature.com/articles/srep24483 blir det dessutom jämnare malning med frysta bönor.

Problemet är kondens, har du en behållare som öppnas och exponeras för rumstempererad luft får man in fukt vid varje tillfälle - tänk på hur t.ex. en påse med frysta ärtor ser ut efter ett tag..

Därav rådet att tina bönorna innan man öppnar påsen, går ganska snabbt. Skulle man frysa in små portionsförpackningar kan man istället med fördel hiva i direkt i kvarnen.

Reg.datum
    jan 2009
    Där faller det med frysning för min del i så fall. Det är olika mängd varje malning, och ofta små mängder, så att frysa in i portioner är inte smidigt. Jag brukar planera kaffeinköpen efter vad jag är sugen på, och inte använda för många olika sorter parallellt. Det måste vara omsättning

Reg.datum
    apr 2017
    Det smidigaste är nog att ha 2-3 dagars förbrukning per förpackning - eller rosta själv så slipper man bekymra sig över färskhet

Reg.datum
    jan 2009
    Ja, en behmor eller motsvarande hade inte varit fel

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •