Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 11 av 11
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Lite som ventilpåsarna, kan ju hålla bönorna i någorlunda skick ganska länge ändå, men efter öppning tappar man väldigt mycket på 2-3 dagar

..så väljer man att frysa in, beräkna mängden efter vad man förbrukar på den tiden. Använd påse av lite tjockare plast och låt den tina innan öppning för att undvika att bilda kondens på bönorna.

Junior Member
    Reg.datum
    apr 2011
    Skippade den där burken efter att ha läst lite recensioner.

Funderade lite på det där med att vakuumpacka kaffebönorna. Vad händer med bönorna när gasen inte kan komma ut?
    Eller avstannar det helt när allt syre försvinner? Eller är det in i frysen som gäller istället för att ha i köksskåpet.
    Går ju som sagt beräkna hur mycket man dricker ( jag dricker bara varannan dag ), portionera i småpåsar och ta fram allt eftersom från frysen.
    Har även en burk som maskinen pumpar ut luften i som jag testat haft bönorna i. Men vakuumet har alltid släppt efter någon dag.
    Har alltid funderat varför då det aldrig hänt med andra råvaror. Kanske behållaren som släpper vakuum pga trycket som uppstår?

Har beställt två påsar från Kafferosteriet Koppar för att testa lite. Rostat i förrgår, fraktfritt och postades samma dag jag beställde.
    Man kanske får försöka vara snabb att plocka in dom från brevlådan då jag antar de inte mår bra av att ligga ute en hel dag i -10.
    Iofs inget problem just idag då det är plusgrader. Men vid ev en till beställning om någon vecka så är det nog kallare ute.
    Senast redigerat av Freppa85 den 1 vecka sedan klockan 11:59.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Så länge du låter påsen utjämna värmen innan du öppnar den så ska det inte vara någon fara. Om det är så färskt skulle inte jag bekymra mig så mycket över förvaringen, första två veckorna efter rostning är generellt lugnt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •