Förvaring av bönor?

Budha

Well-known member
Hej,
Är det någon som har förvarings tips? återförslutningsbara påsar med envägsventil?
kom gärna med förslag som fungerar.
A
 

arto

Well-known member
Sånadär självklara saker som jag kommer på att tänka först:

•Om man dricker lite kaffe så köper man små påsar.
•Förslut påsen med klämma.
•Svalt, inte på maskinen.
 

Jonken

Well-known member
Frågan är om det förlänger färskheten så mycket, men praktiskt såklart att kunna förbereda sina enkeldoser. Använder ibland små kryddburkar från IKEA, men bäst att lägga i en låda så att inte solen skiner på bönorna.
 

Freppa85

Member
Själv använder jag dessa. http://www.beanit.se/kaffetillbehor/forvaring-av-kaffe/
Har nog 9-10 st i olika storlek. Vissa sorters kaffe tycker jag håller riktigt länge. Numera har jag 4-6 olika sorter som jag alltid kan välja mellan i hyllan. Prisvärt om du frågar mig.

Ska nog ta och beställa en sån där. Det enda jag reagerar på är att den på vissa ställen kallas för vacuumburk.
Men det är ju aldrig ett vakuum i den eftersom det finns luft i när du skruvar på locket.
Men det kanske man kan lösa genom att stoppa den nästan stängd i en vakuumpåse ( som jag använder mycket till sous vide ) och försiktigt försluta påsen så man inte spräcker plasten. Sen när det är klart skruvar man åt den sista biten genom påsen :D
Borde ju fungera bra om man skall försvara en "längre" tid. Kanske lite overkill om man skall öppna den ofta.
 

Jonken

Well-known member
Ställer mig ganska tveksam till att det fungerar så bra det där. Har man väl släppt in syret går det snabbt utför om bönorna inte är nyrostade och fortfarande släpper co2. Samma princip gäller för ölbryggning och oxidation - flaskorna är ju täta men fyller man inte syretätt oxiderar det ändå.

Något som fungerar om man gör det rätt är frysning, då får du användning av din vakuumförpackare.
 

onkelA

Well-known member
engångsventilpåsar och några veckors bruk i torrt/mörkt skåp, resten i frysen..
(dagen efter rostning; klämmer gasen ur påsen före begravningen)
..frysningen saktar åldrandet alldeles uppenbart, men sen påsen är ur frysen så åldras den snabbare än "äkta färskt"

ps: har hittills använt köksfrys, men vi skaffade en liten frysbox som jag testar för första gången as we speak, blir att plocka fram en påse endera dagen!
 

Jonken

Well-known member
Lite som ventilpåsarna, kan ju hålla bönorna i någorlunda skick ganska länge ändå, men efter öppning tappar man väldigt mycket på 2-3 dagar :mellow:

..så väljer man att frysa in, beräkna mängden efter vad man förbrukar på den tiden. Använd påse av lite tjockare plast och låt den tina innan öppning för att undvika att bilda kondens på bönorna.
 

Freppa85

Member
Skippade den där burken efter att ha läst lite recensioner.

Funderade lite på det där med att vakuumpacka kaffebönorna. Vad händer med bönorna när gasen inte kan komma ut?
Eller avstannar det helt när allt syre försvinner? Eller är det in i frysen som gäller istället för att ha i köksskåpet.
Går ju som sagt beräkna hur mycket man dricker ( jag dricker bara varannan dag ), portionera i småpåsar och ta fram allt eftersom från frysen.
Har även en burk som maskinen pumpar ut luften i som jag testat haft bönorna i. Men vakuumet har alltid släppt efter någon dag.
Har alltid funderat varför då det aldrig hänt med andra råvaror. Kanske behållaren som släpper vakuum pga trycket som uppstår?

Har beställt två påsar från Kafferosteriet Koppar för att testa lite. Rostat i förrgår, fraktfritt och postades samma dag jag beställde.
Man kanske får försöka vara snabb att plocka in dom från brevlådan då jag antar de inte mår bra av att ligga ute en hel dag i -10.
Iofs inget problem just idag då det är plusgrader. Men vid ev en till beställning om någon vecka så är det nog kallare ute.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Så länge du låter påsen utjämna värmen innan du öppnar den så ska det inte vara någon fara. Om det är så färskt skulle inte jag bekymra mig så mycket över förvaringen, första två veckorna efter rostning är generellt lugnt.
 

Jacob

Well-known member
Länken till beanit funkar inte längre, så jag vet inte vilken burk det handlade om, men jag har länge använt Vacuvins burkar. Fanns på Ica Maxi ett tag. Tycker jag märker klar skillnad mot bara försluten påse eller vanlig burk, men de tappar trycket (eller snarare suget) efter ett par dagar, så man får använda dagligen eller suga ut med medföljande pump (eller sug... förvirrande det där).

Undviker frysen om det inte ska förvaras länge. Är lite nojig för att frysta bönor ska slita mer på malskivorna, men det kanske inte gör så stor skillnad i realiteten?

(Vacuvins vinkorkar är även oumbärliga för oss mycket måttliga skåpsupare som vill ta ett glas bara nån gång ibland utan att behöva tömma flaskan själv!)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Rostade bönor innehåller bara 1-3% fukt, rätt säker på att det är skonsammare med frysta bönor än ljusrost :). Enligt https://www.nature.com/articles/srep24483 blir det dessutom jämnare malning med frysta bönor.

Problemet är kondens, har du en behållare som öppnas och exponeras för rumstempererad luft får man in fukt vid varje tillfälle - tänk på hur t.ex. en påse med frysta ärtor ser ut efter ett tag..

Därav rådet att tina bönorna innan man öppnar påsen, går ganska snabbt. Skulle man frysa in små portionsförpackningar kan man istället med fördel hiva i direkt i kvarnen.
 

Jacob

Well-known member
Där faller det med frysning för min del i så fall. Det är olika mängd varje malning, och ofta små mängder, så att frysa in i portioner är inte smidigt. Jag brukar planera kaffeinköpen efter vad jag är sugen på, och inte använda för många olika sorter parallellt. Det måste vara omsättning :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Det smidigaste är nog att ha 2-3 dagars förbrukning per förpackning - eller rosta själv så slipper man bekymra sig över färskhet :D
 

Coraxos

Well-known member
Då många rostade bönor säljs i påsar med ventiler (för att släppa ut CO2) undrar jag vad nackdelen med att helt försluta nyrostade bönor är? Själv förvarar jag nämligen mina egenrostade i en glasburk med isolering, och undrar om jag bör köpa något liknande burken två poster ovan denna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp