Dricker du din espresso med eller utan socker ?

Dricker du din espresso med eller utan socker ?


  • Totala väljare
    79

larjo11

Well-known member
Espresso utan socker. Det håller tandtrollen och farbror doktorn borta.
Dricker kaffe med socker på ställen med Livbergs Löla. Nej nu svor jag igen :huh:
 

Buffeln

Well-known member
Är det ngon som vågar ta socker i kaffet nu när "lattefetman" borjat breda ut sig över landet. Modigt! :lol:
 

jodah

Well-known member
Jag vågar:D
Jag vågar ha standardmjölk i cappon också.

Ska man hörsamma alla hälsolarm som aftonbladet så vänligt serverar oss så kan man ju lika gärna lägga sig ned och dö på en gång.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Hade massor av socker i allt sorts kaffe förr om åren. Kanske fyra sockerbitar i en vanlig kaffekopp. Sedan upptäckte jag att man inte behövde ha socker i cappisen eller latten. Och sen försvann sockret i espresson också. Nu har jag inte ens socker i bryggkaffet (jag kände mig dock nödgad i julas eftersom Euroshopper-"kaffet" inte gick att dricka; det gick inte med socker heller).

//Stefan (som bra länge läste "lattefet man" och som själv kör GI-metoden utan socker i espresson)
 

durand

Member
Aldrig provat med socker, eftersom bryggkaffe är så vidrigt med det förutsätter jag att espresso får samma effekt.
 

onyman

Well-known member
Sverige vs Världen

Intressant att så många i Sverige dricker utan socker, i espressons hemland Italien är det svårt att hitta nån som ej tar en eller två socker påsar i sitt kaffe?

Jag slutade med socker för ett par år sedan, mer en vanesak: när man väl har vant sig av med socker så slutar man uppskatta det.
 

Axel

Well-known member
Väldigt sällan man dricker ren Etiopisk Aricha eller Esmeralda Hacienda i Italien också.
 

Satyricon

Well-known member
Med socker förstås.

Noterar också att i Italien är strösockret mer ”finmalet” än hos oss.
 

bodwigg

Active member
Med socker förstås. Socker framhäver kaffets smak.

Äter även t ex bearbetade kakoabönor som blandats med socker i form av chokladkakor. Hur många äter fin choklad som inte sötats?
 

josef

Well-known member
Choklad är lite annorlunda. Amadei Chuao är exempel på sjukligt god och väldigt fin choklad, till och med den är sötad, ja, dock med lite mer utvalt socker än det man finner på ica.
 

onyman

Well-known member
Väldigt sällan man dricker ren Etiopisk Aricha eller Esmeralda Hacienda i Italien också.

Nej det är sannt, intresant koppling mellan typiska Italienska Robusta rostningar och behovet att söta kaffet i nedan blogg.

http://stenqvist.kreativiteket.se/blogg/?p=2404#comments

De som dricker 100% Arabica behöver ej socker.

De dricker nåt som innehåller spår av Robusta behöver socker.

Skummad mjölk borde minska behovet av socker ytterligare då mjölken innehåller så mycket sötma.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
En bra rostad böna ger en söt smak på espresson. Jag använder aldrig socker i espresson. Men tycker man socker är gott så ska man såklart använda det! Smaken är som baken, dessutom är smak något personligt och subjektivt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp