Göteborg Nya Kaffemaskinen

nuire

Member
Var inne för första gången nu i veckan och gick omkring en stund, toppenbutik där man verkligen trivs i miljön!

Hannah som stod på andra sidan disken var jättetrevlig, service-minded och fick en att känna ett.. inte helt obetydande behov av att återvända (okej då, jag blev helt såld.. Intresse för kaffe, choklad och väldigt söt..)

En typisk butik där man går in för att köpa något litet och kommer ut med massor av saker man inte visste att man ville ha :)

Kommer garanterat återvända fler gånger!
 

Agathorn

Well-known member
Jag besökte också Kaffemaskinen idag för att köpa espresso koppar och caffe latte koppar och lite maurokaffe och en påse Åre - Pop. Tjejen bakom disken fixade en jättegod latte till mig också med fin rosetta på åt mig! Härlig affär och man trivdes som handen i handsken. Bor i lilla Ronneby så det var jättekul att gå och klämma på alla maskinerna där! Rekommenderas start för alla som, likt jag, är i Göteborg på en snabbvisit av någon anledning!
 

molle

Member
hjälp mig välja espressomaskin

ska nu...äntligen... köpa min första espressomaskin!
behöver eran hjälp att välja, jag ska ha den för hemmabruk, ingen automatisk, ingen proffsmaskin men ändå en som gör riktigt gott caffè.

jag är redo att bli pepprad med tips, råd mm..

tack på förhand:):coffee:
 

Coriander

Well-known member
Ett ämne som har stötts och blötts en del...

Tänk på att många drabbas av uppgraderingsfeber, det kommer även du att drabbas av. Därför är det bra att köpa det man vill ha från början. Ta också en funderare på om du mest gillar mjölkbaserat eller om du är en ren espressodrickare. Vissa typer av maskiner passar bättre än andra till de olika ändamålen. Med en HX-maskin ska det vara lite krångligt att få till rätt bryggtemp, man får flusha en del men blir rikligt belönad när man behärskar maskinen.

En enkelkokare med PID är att rekomendera för espressodrickaren som inte är storkonsument av mjölkbaserat, och en dubbelkokar-maskin är... Ja det har varit mindre krig om vilken maskin som är bäst men med en dubbelkokarmaskin så torde det bli något lättare att få till bra espressos samtidigt som man har hög kapacitet för att skumma. Kan vara något dyrare i pris och om du är ensam i hushållet och mest gör kaffe till dig själv, kanske det blir lite overkill. Lycka till!
 

wesaft

Well-known member
Störde deras kärnverksamhet, även om det låter märkligt.
Det var för många som bara gled in och drack latte mm som aldrig köpte maskiner eller bönor.
Tappar verkligen charm, synd man fick alltid väldigt gott kaffe där gjort med lite omtanke med varierade bönor.
Det var bäst i stan förr i tiden tycker jag :)
 

ask2

Well-known member
Det var en stor anledning till att vi alltid köpte våra bönor där. Det och väldigt trevlig personal. Kul att kunna testa lite olika bönor innan köp också.
Hoppas den delen kan återinföras så att vi som faktiskt handlar både grejer och bönor kan få en bra kaffe också. Sen förstår jag att man kanske inte kan ha en butiksanställd som kränger latte-to-go och få ekonomi i det.
Nu finns ju chansen att istället rigga upp utställningsmaskinerna för demokaffe till kunder. Finns kanske en 2-gr promac över då? Om nån känner för att uppgradera :)
 

wesaft

Well-known member
De kommer säkert börja smygköra lite kaffe i någon av butiksmaskinerna till stammisar sen igen, det är min gissning iaf.
Promacen är på väg bort ja.
 

McSpace

Member
När Cheffalo försvann så dog 50% av lusten att gå dit,, stängning av baren står nog för resterande 50%, nu kan man köpa kaffe via nätet istället,, *SUCK* - En kund som dom tappar....
 

klabbarpan

Well-known member
Jaha, de var ju synd, skulle upp till Göteborg om ett par veckor och hade planerat att gå in där och ta en kaffe och köpa en del bönor och lite tillbehör, men de finns det ju ingen anledning till då... riktigt tråkigt att de gör något sådant... hade varit bättre att isåfall köra en prislista för de som bara vill ha en kaffe som är dyr och behålla de vanliga priserna för de som samtidigt köper minst 1 påse bönor eller något liknande..
 

godis_knugen

Well-known member
cheer up! dom har ju kvar maskinen och kan säkert tänka sig att dra ett skott eller två till sina stammisar! så lät det iaf när jag var där senast (dagen innan de stängde)
 

wesaft

Well-known member
Ska in och köpa bönor någon dag.
Håller med godis_knugen, det är bra för oss kaffenördar fortfarande, fler roliga bönor att välja på för en kaffe till och med iom att de inte längre alltid har en italiensk robustablandning i den ena kvarnen. (även om jag gillar robusta med :p)
 

Lapavoni

Active member
Jag var där i torsdags! Efter den inledande förvirringen lagt sig fick jag mitt packningskit och kunde gå hem och skruva på min maskin.
Ett bra och seriöst bemötande där jag upplevde att man gjorde allt för att lösa mitt problem och tillfredställa mina behov. Kan inte bli bättre betyg än så!
 

wesaft

Well-known member
Det går också alltid att köpa minst två sorter på lösvikt, en bra grej om man testar någon böna i en av kvarnarna och vill testa något hekto hemma :p
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp