Göteborg Nya Kaffemaskinen

majk

Well-known member
Någon som har hunnit kika förbi ännu? Haft fullt upp det senaste så jag har inte hunnit själv. Planerar att ramla för Daniel någon gång i nästa vecka i alla fall. Kul att dom hittat lokal på en bättre adress.

/Majk
 

marmander

Well-known member
förutom att den flyttat ett par kilometer bort från go'a majorna och att lokalen inte är lika barnvagnsvänlig för oss espressofarsor (mer passande epitet än lattefarsa i mitt fall i alla fall) får jag erkänna att det är riktigt schyssta lokaler med lite katakombkänsla framför allt i bakutrymmena. Butiken väcker minst lika mycket ha-begär som förr...
 

rhide

Well-known member
Farligt ställe, får ett enormt ha-begär samtidigt som man får känslan av "Du-är-inte-värd-något-om-du-inte-kan-göra-en-god-espresso" :p

Gillar det annars! Trevlg personal :D
 

zix

Well-known member
Jo, på Kaffemaskinen kan man spendera en stund. De har ju råkaffe numera! Man tar med sig ungefär ett par femhundringar och får ett riktigt halvdagsnöje väldigt enkelt. Så här går man och gör man om man är i Göteborg:
Först av spårvagnen vid Brunnsparken. In på Fredsgatan, Mauritz kaffe ligger till vänster en bit in. De har råkaffe, t.ex. både Old Brown Sulawesi och Old Java. En liten kopp extra starkt av deras moka-java-blandning, och en smarrig rabarberbulle ger dig sedan kraft att gå vidare söderut på fredsgatan och in på Kyrkogatan. Nummer 31 är Bar Centro, där du styrker dig med en enkel kopp räserkaffe (eller Passalacqua Mehari som man också kan säga) så att benen bär dig en bit till. Ut på Ö.a Hamngatan och söderut. När du kommer till kopparmärra får du svänga höger och in förbi saluhallen... men stopp! Innan saluhallen ser du Thehuset, där du kan gå in och fråga efter Moka Sana'ani som råkaffe - om fler än jag frågar så kanske de fattar galoppen och tar in det igen...
Nu stapplar du med tynande krafter in på s:a Larmgatan. Du ser så småningom en välsignad skylt: "Kanolds". Då är du vid nummer 14, och kan ta några sista darriga steg in i den lilla passage mellan larmgatan och vallgatan där da Matteo ligger, för en välförtjänt paus med nån italiensk varm sak, kanske färskpressad juice och givetvis, efteråt, en enkel espresso med husets blandning.
Efter att så ha samlat krafter och njutit av tillvaron i da Matteos gosiga atmosfär så är det så dags att våga sig över kanalbro, Kungspark och allé (nej, man ska inte ens tänka på att försöka gå över allén någon annanstans än på övergångsställena...), mot vasaplatsen eller - inte riktigt fram till vasaplatsen. Strax innan vasaplatsen svänger du bestämt vänster in på Storgatan, eller som det egentligen borde heta, Kaffemaskinsgatan. Nu har du, om beräkningarna stämmer, lagom mycket kvar av sedlarna för att kunna välja och vraka bland råkaffe-ymnighetshornet nere i Kaffe-Katakomben hos Cheffalo och kollegor. Spårvagn tillbaka till dit du vill, promenad fixad, gott kaffe inmundigat och glädjen står högt i tak!
 

lupoo

Well-known member
:lol: En ny aktivitet i Göteborgs turistkatalog.
En vandring i en kaffenörds fotspår, aka "Zacka med zix"
 

brengen

Well-known member
Farligt ställe, får ett enormt ha-begär

Kan bara instämma

samtidigt som man får känslan av "Du-är-inte-värd-något-om-du-inte-kan-göra-en-god-espresso" :p

Håller jag inte alls med om. Har aldrig klivit in i en butik där man som nybörjare blir så väl bemött som hos Cheff och Christian.

Första gången jag var där var jag ganska grön (och är fortfarande) inom espressons värld men min utvecklingskurva blev genast mycket brantare tack vare personalens passion för kaffe och glädje att lära upp en newbie.
 

wesaft

Well-known member
Kaffekomben :)
zix: Härlig beskrivning. Jag kommer söderifrån, hur ska jag göra då? Fast 4:an går till brunnsparken kom jag på nu ;)
 

zix

Well-known member
:lol: Ett nytt aktivitet i Göteborgs turistkatalog.
En vandring i en kaffenörds fotspår, aka "Zacka med zix"
Vi ordnar självfallet turer med guide. Säsong: februari-april, fredagar vid mulet väder men uppehåll (för rätt stämning). Ta med mössa, kompass och gott humör.
 

zix

Well-known member
Wesaft: precis, du får sitta kvar en liten stund. Alternativet är förstås att gå "zacken baklänges", men det är endast för de modiga.
 
S

Slane

Guest
Du ser så småningom en välsignad skylt: "Kanolds". Då är du vid nummer 14

Oj gå förbi!! Du väljer alltså inte att gå in och plocka på dig några mumsiga handgjorda tryfflar att suga på till en espresso. Vilken miss! Ett givet stopp för mig....
 

zix

Well-known member
Det beror förstås på var på skalan man är i kaffeabstinens... men idén är ypperlig, slane, och visst tittar jag in på systrarna Kanolds! Men jag kan inte med att suga på medhavd choklad på kaféet ändå, så oftast blir det efteråt.
 

Krille 73

Active member
Alltid när jag åker förbi Göteborg / Avenynne så åker jag förbi Kaffemaskinen för att först få en cupposino och sedan en dubbel esspresso .Det som är extra kul är att de alltid varierar sig med sinna olika bönnor så att man får smaka på så många olika som möjligt ,sist jag var inne klockan 13:00 och gjorde min sedvanliga repertoar så kunde jag klockan 16:00 ta fram den underbar smaken av en perfekt esspresso ..TACK Kaffemaskinen för att ni finns ( in är mitt andra hem)
 
Topp