Liten mjölkkanna

johey

Well-known member
Jag ska beställa lite rengöringsgrejer från Kaffemaskinen och kan då passa på att skaffa mig en till mjölkkanna. Jag köpte en Motta Profs för ett tag sen, och den är trevlig. Dock är den för stor för att göra en enkel cappuccino, så nu vill jag ha en som är precis lagom för en sådan.

Jag vill ha den i Kaffemaskinens sortiment som lämpar sig bäst för "latte art" och som är perfekt för att göra en enkel cappuccino. Den ska användas med min Silvia.

Alltså, jag vill slippa slå ut mjölk! Det är förmodligen oekonomiskt att lägga pengarna på en till kanna iställe, men jag är fostrad i läran att mat ska konsumeras. Alltså, jag klarar helt enkelt inte av att hälla ut mjölken.

Vilken kanna ska jag välja? "Anniversario 30cl" ser ut som en kandidat. Eller ska jag ha en ännu mindre? "Paderno 15cl" kanske? Finns det fler kannor i butikerna som inte finns i webbshopen, och i så fall, finns det någon kandidat som jag bör känna till?
 

Asprilla

Well-known member
jag köpte en mindre i veckan, av samma anledning. jag tror min är på 35, kanske 30.... jag vet inte. men jag tycker den på 30 låter bra för det du vill ha. okej att du inte kommer använda exakt varenda droppe, men jag tycker den storleken är bra för cappuccino.

när det gäller latteart kan jag inte säga något. fick till min första rosetta idag så jag är inget ess på den saken.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, jag lider inte av att en kanna är lite större (men jag verkar vara den enda). I alla fall inte med min Mondiale, nu när jag för tillfället har en Isomac Relax så blir det besvärligt att få ångpipen att räcka till, kanske är det det som delvis är problemet för folk? JAg ska fan testa en av mina mindre kannor nu, det fungerar nog bättre ihop med Relaxen!

Hur stor din Cappu ska bli kan du kanske tänka på ochså, ska du göra den på en enkel espresso eller en dubbel? Är din Cappu kopp 15cl eller 30cl?

En fördel med en större kanna är att du har mer mån att svinga runt mjölken för att få till ett jämnt skum, med en liten pyttekanna som du fyller nästan helt skvätter och spiller man bara med om man börjar svinga mjölken hejvilt...

Tycker i alla fall jag. 8)
 

Asprilla

Well-known member
Mr Isomac sa:
En fördel med en större kanna är att du har mer mån att svinga runt mjölken för att få till ett jämnt skum, med en liten pyttekanna som du fyller nästan helt skvätter och spiller man bara med om man börjar svinga mjölken hejvilt...

mycket bra poäng. det glömde jag. stor skillnad på svingandet mellan den stora (0,6) och den mindre jag har. ännu mindre kan jag inte ens se mig svinga med.
 

johey

Well-known member
Jadu... Hur stor cappuccinokopp har jag? Jag har den som heter Verona av Ancap på Kaffemaskinen. Skulle inte tro att det vore brukligt att göra cappuccino i en dubbelt så stor kopp, så det är nog 30 jag har. Det blir bra att göra cappuccino på en dubbel espresso iaf, men jag skulle gärna kunna göra en enkel likaväl. Utan att fylla koppen då, givetvis.

Om jag försöker skumma lagom lite mjölk för en cappuccino i min kanna så blir det bara gigantiska bubblor och inget skum. Röret kommer alltså inte ner under ytan. Kanske jag kan köra lite mindre tryck?

Mätte just upp koppstorleken till 20 cl när den är fylld upp till kanten. Det innebär rimligtvis att optimalt är att köra på 6-7 cl espresso och 13-14 cl skummad mjölk. En kanna på 30 cl är lite stor med andra ord, men 15 är för liten. 20-25 vore lagom tror jag. Finns inte det?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
johey sa:
Det innebär rimligtvis att optimalt är att köra på 6-7 cl espresso och 13-14 cl skummad mjölk. En kanna på 30 cl är lite stor med andra ord, men 15 är för liten. 20-25 vore lagom tror jag. Finns inte det?

Har du 15cl skummad mjölk i en 20cl kanna... Tror du inte det blir svårt att veva runt mjölken för art-skum? Jag skulle ha kört på 30cl kannan, men det är jag (som gillar stora kannor).

johey sa:
Röret kommer alltså inte ner under ytan. Kanske jag kan köra lite mindre tryck?

Kommer den inte ner under ytan för att röret inte når ner?
Tror inte att mindre tryck är till någon hjälp. Ett längre ångrör eller en mindre kanna är nog lösningen. Kanske är det just av det här skälet alla förespråkar mindre kannor?

Bortskämd med ett långt ångrör som jag är har det problemet aldrig fått fäste i skallen på mig (förrän nu när jag kört lite med ett kortare ångrör).
 

johey

Well-known member
Lol. Ja, det har jag inte tänkt på. Röret når inte ner i botten på kannan. :) Jag har bara insett att det blir stora bubblor, men inte tänkt på varför. Ja, men då är nog en 30 cl-kanna lösningen.

Så. Är det "Anniversario 30 cl" som gäller då? Någon som har använt just den kannan med Silvian? Når röret ner i botten? Blir det bra skum i den med Silvian? Är den bra att hälla "latte art" med?
 

kit_brenner

Well-known member
Jag kör med samma ancap-koppar och har en Lattiera Mattino-kanna på 30cl. Funkar gör-bra till en cappucino. Jag får dessutom bättre skum i den kannan än i den större (60cl).

:) Lättare att (försöka) hälla latte-art med dessutom enligt mitt tycke.
 

johey

Well-known member
kit_brenner: Tack för det! :D Vad har du för maskin? Just den kannan du har verkar inte finnas i Kaffemaskinens webbshop (bara större modeller), men det borde väl funka lika bra med Anniversario. Men du menar på att man inte behöver hälla ut någon mjölk, utan allt går åt när man gör en cappuccino?
 

Petri

Member
Valde sjäv en Ilsa Latteria Mattino 50cl för 189 kr efter att ha varit på Kaffemaskinsbesök och känt på alla kannorna. Funkar perfekt för en Cappu eller Latte.

Skillnaden i pris mot Anniversarion är att den senare har mycket tjockare gods och därmed väger mycket mer. Det är väl knappast någon fördel så välj den billigare (= snygga).

Håller fö med Mr Isomac att mindre knappast är någon poäng då man behöver höjden för att veva runt innerhållet och få till bra konsistens. Om du vinklar kannan så kan du få ned röret tillräckligt trots mjölk bara för en kopp.
 

kit_brenner

Well-known member
Jag köpte den från kaffemaskinens online-shop för några veckor sedan.

Om jag gör en cappucino på en enkel espresso så brukar nästa all mjölk gå åt och då är kannan på ungefär halvfull när jag börjar skumma. Det är f ö en Gaggia Baby D jag använder.
 

mårris

Well-known member
Problemet när man skummar små mängder mjölk är att den blir varm för fort. Mikroskum bildas bara i ett visst temperaturintervall, och sen är det kört! Därför är kall mjölk, en kall kanna med tjockt gods (som kyler mjölken bättre, ex Motta) och bra teknik extra viktigt. Mängder under 1.5 dl är svårt att skumma bra.
Vad gäller latte-art, är det välkänt att många tävlare häller över skummad mjölk från en större kanna till en mindre för att få bättre kontroll.
 

johey

Well-known member
Det blev en Anniversarion i alla fall. Det är den enda 30 cl-kannan som finns i webbshoppen och en 50 cl har jag redan. Hoppas de hinner skicka beställningen på måndag, trots julstress. Mjölkkannan kan jag vänta med förvisso, men resten i paketet är sådant jag egentligen behöver före jag tar nästa kopp (rengöringsgrejer). :)
 

Dunne

Well-known member
Tyck synd om mej. Min giada har 2cm ångrör. Det var stökigt att skumma till en kopp i 0,6l kannan. Nya 0,35l kannan passar däremot bättre men det krävs mer teknik för att få fint skum. Inte ens arto får till det ;)
 

Dunne

Well-known member
Jag tror maskinen skulle behöva piller för båda, så den får rör som dom feta maskinerna. Det skulle se roligt ut.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp