Rengöring av Silvian

johey

Well-known member
Jag vet inte riktigt vad det beror på, men jag tycker mig få en bitter bismak i allt kaffe jag gör med Silvian. Jag kan inte minnas att det var så när maskinen var ny, så jag misstänker att det har med smuts att göra. Såhär har jag hanterat henne under de knappa två månader hon har varit min:
  • Jag har i regel (med några undantag) stängt av henne varje kväll, torkat av hela maskinen, torkat av spridaren, diskat portafiltret och korgarna i ljummet vatten utan diskmedel med diskborste
  • Mellan varje kopp sitter kaffet kvar i filtret, även om det går timmar
  • Ungefär två gånger i veckan tömt och diskat vattentanken (men jag har alltid vatten i den)
  • Skruvat loss spridaren och diskat alla detaljer två gånger totalt
  • Sedan en dryg vecka tillbaka har jag använt en vattenrenare till B.F.C (heter den va?) köpt på Kaffemaskinen
  • Skruvat upp Rockyn och rengjort den totalt två gånger.
Det finns säkert fler detaljer jag har missat, men jag tror detta är det mest nämnvärda. Är det några av punkterna som förtjänar att diskuteras? Några punkter som ska till? Det kan väl inte redan vara dags att kalka av maskinen?

Tilläggas bör att jag har gått igenom samtliga av ovannämnda skötselpunkter idag, sånär som på kvarnen som jag rengjorde igår. Trots det finns bismaken i dagens första kopp.
 

johey

Well-known member
Jag tror den har någon sådan historia. Alltså den har två slangar i tanken - en som suger vatten och en som spottar tillbaka överblivet. Är det den du syftar på? Backflush är väl när man kör syra genom maskinen med blindfilter för att avkalka, eller har jag missförstått?
 

kit_brenner

Well-known member
Plockat ur en annan tråd. Hjälpte mig när jag hade samma funderingar som dig.

Spoon sa:
bruse sa:
Backflusha? Vad är det? Hur gör man? Varför gör man det? Vad är det bra för?

Lite länkar som svarar på dina frågor.

http://www.home.vxu.se/dmafr98/espresso/backflushing.htm

http://home.surewest.net/frcn/Coffee/HowToBackflush.html

http://www.home-barista.com/espresso-machine-cleaning

Jag tror att Molarin introducerade den första länken i någon annan tråd på forumet. Om jag inte minns helt fel...
 

Large

Well-known member
Diskmedel i all ära men det klarar inte av att lösa upp kaffeoljorna som ligger och härsknar i din maskin. Det är troligen dessa oljor som ger bismaken du känner.
Du behöver stället använda ett speciellt grupprengörningsmedel. Detta används dels när man backflushar men också när man gör rent filtren och spridarhuvudet.
 

johey

Well-known member
Tack så mycket! Det kan nog stämma att jag är uppe i 50 shotar hittills (minst), så det lär vara dags. Tack för tipset! Får bli en ny beställning från Kaffemaskinen misstänker jag.
 

Salvenius

Active member
Hade samma problem med min Gaggia Classic men efter att ha gjort en avkalkning och kört grupprengöringmedlet Clean Express (ja, det från Kaffemaskinen) genom maskinen så smakade kaffet som när maskinen var ny (för tre månader sedan). Imponerande! Hädanefter kommer jag nog göra avkalkning och rengöring oftare, åtminstone en gång i månaden.
 

Marv

Well-known member
Salvenius sa:
Hade samma problem med min Gaggia Classic men efter att ha gjort en avkalkning och kört grupprengöringmedlet Clean Express (ja, det från Kaffemaskinen) genom maskinen så smakade kaffet som när maskinen var ny (för tre månader sedan). Imponerande! Hädanefter kommer jag nog göra avkalkning och rengöring oftare, åtminstone en gång i månaden.

avkalkning behöver du inte göra en gång i månaden såvidare du inte har extremt hårt vatten.
Rengöring skulle jag säga behöver göras betydligt oftare än en gång i månaden. Jag rengör och backflushar ca 1 gång i veckan.
 

johey

Well-known member
Det där med hur ofta man ska avkalka verkar finnas olika bud på. http://www.home-barista.com/espresso-machine-cleaning skriver att man ska avkalka en gång om året. JB Coffe House har en tabell över hur ofta man bör avkalka i olika svenska städer http://www.jbcoffeehouse.se/products/coffee/knowledge.html#dekal (exempelvis var 3-4 månad i Västerås där jag bor).

Så dumt av mig att inte köpa rengöringsgrejer när jag beställde från Kaffemaskinen sist. Men men, det blir en ny beställning nu. Ska bara bestämma mig till 100 på vilken mjölkkanna jag ska komplettera min beställning med. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
johey sa:
[*]Mellan varje kopp sitter kaffet kvar i filtret, även om det går timmar


Ehhhh, ? Neeeej, det kan du väl ändå inte mena! :shock:
Du lämnar kvar pucken i filterhandtaget i timmar så att det verkligen kan torka och impregnera allt så mycket som möjligt? :shock:

Bort, bort, bort med pucken, damn it! Med en gång! ;)
 

johey

Well-known member
Mr Isomac sa:
Bort, bort, bort med pucken, damn it! Men en gång! ;)
Är det så? Jag har hört på andra ställen att det inte gör något att pucken sitter där. Jag tycker det är praktiskt att den får sitta och torka lite, så den inte blaskar ner allt när jag ska banka ur den. :)

Fler som har åsikter om detta? Ska man eller ska man inte banka ur pucken direkt efter bryggningen?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om du ska göra en till espresso "snart", omgående, eller något sådant... så har jag hört att det inte gör något om man lämnar pucken där. Men lämna den inte där länge, definitivt inte i timmar!

Det du lyckas med då är att du bränner fast kafferester, skit och oljor i grupphuvudet och i filtret. ;)

För fasttorkat kaffe i apparaten kan väl ändå aldrig vara en positiv grej? :?
 

Large

Well-known member
Pucken skall bort så snart som möjligt :!:
Det är en sak att man kan lämna kvar pucken lite längre i en maskin som rengörs ordentligt en gång om dagen men inte i en hemmamaskin som kanske görs rent högst en gång i veckan.
 

lupoo

Well-known member
johey sa:
Det där med hur ofta man ska avkalka verkar finnas olika bud på. http://www.home-barista.com/espresso-machine-cleaning skriver att man ska avkalka en gång om året. JB Coffe House har en tabell över hur ofta man bör avkalka i olika svenska städer http://www.jbcoffeehouse.se/products/coffee/knowledge.html#dekal (exempelvis var 3-4 månad i Västerås där jag bor).
Men johey köpte Du inte ett sånt där litet "B.F.C. filter" och satte på inslangen? I så fall är svaret på när du skall avkalka ALDRIG!!! Enl "tillförlitliga källor" ( som just har bytt lokaler ;) ) så slipper man "avkaklningslabbet" bara man ser till att "reaktivera" filtret cirkus var annan månad vid normalt hemma bruk. Reaktiverar genom att lägga filtert i sallt lösning över natten, och sedan skölja ur det ordentligt. Bra va. 8)
 

johey

Well-known member
lupoo sa:
Men johey köpte Du inte ett sånt där litet "B.F.C. filter" och satte på inslangen? I så fall är svaret på när du skall avkalka ALDRIG!!!
Jasså, är det så himla effektivt? Häftigt! :) Jag körde förvisso maskinen utan filter i nästan en månad, så jag ska nog avkalka den en gång åtminstone.

Men jag ska väl fortfarande köra backflush med sånt där starkt medel? Sådant har jag beställt nu i alla fall.
 

jb

Well-known member
Lupoo!

De små vattenfiltren är INTE en ersättning för normal avkalkning :!:

Däremot minskar de mängden kalk som kommer in i kokaren på samma tid som utan filter dvs. du kan förlänga tiden mellan avkalkning lite MEN inte låta bli!
 

lupoo

Well-known member
jb sa:
De små vattenfiltren är INTE en ersättning för normal avkalkning :!:

Däremot minskar de mängden kalk som kommer in i kokaren på samma tid som utan filter dvs. du kan förlänga tiden mellan avkalkning lite MEN inte låta bli!
Hmmm :? Skall "klaga" på min källa ;). Hur länge kan man skjuta på "avkalkningslabbandet" då, om man sköter detta med filtret? Blir det värt de?
 

Trase

Well-known member
Hm... om man filtrerar vattnet genom en Anna-/Britakanna först, skall man ändå köra avkalkning (om än mer sällan)!?!

Trodde/hoppades att sådan filtrering skulle göra så man inte behövde avkalka en HX-maskin som Giotton...
 

bertilkarlsson

Active member
lupoo sa:
bara man ser till att "reaktivera" filtret cirkus var annan månad vid normalt hemma bruk. Reaktiverar genom att lägga filtert i sallt lösning över natten, och sedan skölja ur det ordentligt. Bra va. 8)

Finns det en lite mer noggrann beskrivning av reaktiveringen. När jag köpte ett filter, strax efter att jag läste att johey köpte ett till sin Silvia och jag fattade att ett sånt filter kanske var något för mig med, sa de inget på kaffemaskinen att det går att "återanvända" det. Kanske någon (cheffalo tex) kan beskriva vad som gäller för dessa små filter Kaffemaskinen säljer. Ska tillägga att det fungerar utmärkt med filtret på min ECM Botticelli, bara lite bökigare att fylla på vatten.

/Bertil
 

johey

Well-known member
A-ha! Nu har jag ett paket från Kaffemaskinen att hämta ut. Härligt! Då ska jag väl få dricka rent och gott kaffe ikväll, hoppas jag. :D

En snabb fråga bara. Kan jag köra med färdigmalet bryggkaffe för 10.- för att dra igenom de första fulshottarna som ska hällas ut, eller måste det vara finmalet?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp