Vilka engruppsmaskiner finns det med dubbla kokare?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Som frågan lyder, vilka engruppsmaskiner finns det med dubbla kokare?
Inte enorma flergrupps caféapparater, utan "vanliga" hemmamaskiner?

Som jag vet hittils är det:

- Reneka Techno
- La Spaziale Vivaldi
- La Marzocco GS3
- La Marzocco Linea
- Expobar Brewtus
- Synesso Cyncra
- Dallacorte Mini
- Kitchen Aid Pro line


Vilka mer finns det?

Inte för att jag är ute efter att byta ut min maskin... Men det är kul att fylla skallen med lite information ibland. :)

EDIT: Jag updaterar listan allteftersom nya modeller ploppar upp via inlägg. :)
 

Marv

Well-known member
Kitchen Aid Pro line platsar inte i närheten av de maskiner du nämnt men det är ändå en dubbelkokare.
 

Lars

Well-known member
Synesso Cyncra (mycket rostfritt), men då är vi inte riktigt inne på hemma-maskiner, med tanke på den externa pumpen mm. Dock är det en engruppsmaskin med dubbla kokare. La Marzocco Linnea finns också som engruppare...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tror Gaggia Baby twin har någon värmeväxlarvariant, och om det är så förpassas den till avbytarbåset.

Fan vilken SPAK för ångan! Holy goddamn hell!

Accessories2.jpg


Den där Synessan är inte att leka med... Eller kanske är det precis vad det är? ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
ficklampa sa:
lite mesig vev för att pressa kaffe med tycker jag dock... :?

Är det det där handtaget ovanpå som är till för det?

Måste väl vara det... lite skum placering (i alla fall när man är van att den sitter på sidan...).
Handtagen skulle vara i rostfritt istället, skulle vara mycket snyggare. ;)

1-Grp-Frt-Top.jpg
 

Lars

Well-known member
Mr Isomac sa:
ficklampa sa:
lite mesig vev för att pressa kaffe med tycker jag dock... :?

Är det det där handtaget ovanpå som är till för det?

Måste väl vara det... lite skum placering (i alla fall när man är van att den sitter på sidan...).
Handtagen skulle vara i rostfritt istället, skulle vara mycket snyggare. ;)

Vad ni än går på, så verkar det vara starkare än koffein i alla fall... :shock:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Stenqvist sa:
vänner, handtaget är inte till för att pressa kaffe.

JAg trodde inte heller att handtaget ar till för det (först), men sedan när jag letar efter något att få till kaffet med så ser jag inga knappar eller handtag alls... Och blir då brydd och tänker att det kanske är den spaken/handtaget?

Var pular man till kaffet då? Ångan är rätt självklar, men kaffet? :?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
pojken_pelle sa:
Den svarta mojängen på grupphuvudet funkar som armen på e-61 maskiner.

/pelle

Det var ju det jag trodde... Och då får man höra att den inte är till för kaffet. OK för att "pressa kaffe" då, men det var väl ingen som trodde att det var en leva-maskin? :?

Grovt ångrör, undrar o det är en "no-burn" röris?
Någon här som jobbat med en dylik pryl?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
TomTroll sa:
Jag är ju lite nybörjare, men innebär dubbla kokare att det både går att extrahera och skumma mjölk samtidigt?

Ehrrmm, på alla utom på Technon skulle jag tro. Men det är inte det som är "grejen" med dubbla kokare. För att kunna skumma och brygga samtidigt räcker det med en HX (heat exchange, värmeväxlare).

Grejen med dubbla kokare är att vattnet för espresson alltid har rätt temperatur, och att man kan finpilla på temperaturinställningen.

En HX maskin som står och väntar och väntar på att få brygga blir för varm (allar snarare vattnet som kommer när man börjar brygga), eftersom det vattnet leds genom kokaren för ånga (på HX, och den enda kokaren på en HX). Man måste (eller ska) således spola en del vatten för att bli av med det hetaste vattnet innan man börjar brygga sin espresso (att flusha, spola, kyla, bara brygga ut vattnet från espressohuvudet ner i spillbrickan).

:)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Synd bara att de inte har satt en riktig rotary pump på Brewtusen... Den har en vibrator. Med en rotary pump och med direktanslutet vatten och avlopp så vore den riktigt riktigt asgrym.

Den är bra som det är nu, men med de små detaljerna till så vore den... ett par snäpp bättre. :)

Vore synd om den inte fanns i 220 volts utförande... Borde väl finnas kan man tycka.
 

svartvest

Well-known member
Mårris sa
Brewtusen verkar asgrym. Är det nån som har en sån i detta land? (Görs den i 220 volt-utförande?).

Företaget Coffequeen ?säljer? hyr ut? Crema Mini Original vilket är
en Expobar Office Lever espresso machine lillebror till den med dubbla kokare.

Varför detta namnbyteshysteri inom kaffe världen?

Som jag har sagt var, vill någon skänka mig en Synesso cyncra så tar jag emot... bara att se den är en religös upplevelse...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp