Läckage på Gaggia Classic

mb

Active member
Jag har fått problem med min Gaggia Classic. Vid bryggning av kaffe så sprutar det ut vatten kring sidorna av portafiltret. Kaffet rinner ut ungefär som vanligt, men blir väldigt utspätt och äckligt pga allt extra vatten som rinner ut. Är lite fundersam ifall det är något galet med 3-vägsventilen (heter det så?). Har kalkat av två gånger, men verkar inte hjälpa. Har även testat att rengöra med blindfilter men det blir samma visa, dvs vattnet läcker ut vid sidorna om portafiltret. Vad kan vara fel? och framförallt vad kan jag göra åt eländet?
 

Marv

Well-known member
Det behövs inte mycket smuts för att det inte skall hålla tätt.
För att förenkla rengöringen av packningen kan man skruva bort filtret och pucken som filtret sitter i, på så sätt kommer man åt att göra rent ordentligt. Man kan också när man gör backflush med blindfiltret sätta i hantaget löst så att det läcker, om man då drar åt och släpper sköljer man bort ev smuts.
Jag har kört min classic i 2 år utan att byta pckning. Men jag har kanske tur ;)

Om inget av detta hjälper är det bara att byta packning.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Byte var sjätte månad känns overkill... Kanske på ett café där man matar ut espresson på löpande band hela dagarna, men för en "hemmamaskin" så kan det väl inte behövas så ofta? :?
 

LB

Active member
Mr Isomac sa:
Byte var sjätte månad känns overkill... Kanske på ett café där man matar ut espresson på löpande band hela dagarna, men för en "hemmamaskin" så kan det väl inte behövas så ofta? :?
Det här närmar sig en annan diskussion vi hade tidigare. Kolla på nån tråd som heter »Vad behöver bytas först«, eller nåt.

Annars är det nog bara att konstatera; packningen behöver bytas då och då. Det är inte svårt och det blir stor skillnad.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
LB sa:
Annars är det nog bara att konstatera; packningen behöver bytas då och då. Det är inte svårt och det blir stor skillnad.

OK, nu blir jag förvirrad. Skillnad på vad?

Skillnad på om det är tätt och om det läcker känns som en självklarhet, men menar du att det blir skillnad på smaken på kaffet för att man byter ut packningen till en ny? :?
 

LB

Active member
mb sa:
En försiktig fråga från en oteknisk man; hur gör man för att byta packning?
Inte svårt. Ta bort allt löst; koppar, lock, tank o sladd. Vänd maskinen upp och ner. Skruva bort silen; Philips. Skruva bort de två insexskruvarna (5mm) på aluminiumpucken. Peta bort denna med en skruvmejsel. Peta bort gummipackningen. Sätt dit en ny (eller vänd den gamla – snåljåp). Tillbaka med allt. (Dra inte skruven på filtret hårt.)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp