Delonghi Magnifica 3500?

Perra

New member
Erfarenheter?

Verkar grymt nice med att ha mjölken i behållare som du kan ha i kylen och sedan bara trycka in i maskinen framifrån. Rengörs med en knapptryckning..

Någon som har koll på De Longhi generellt?

/ Perra
 

Dunne

Well-known member
Är det automatskummningsgrej så brukar det sluta i diskskumm och misär. De delongi jag sett har varit rätt plastiga men har aldrig provat någon.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tja, skillnaden mot att du har mjölken i ett mjölkpaket och sedan häller upp i en kanna för att skumma är? ;)

Skojar bara, det är ju en helautomatisk apparatus det där. Verkar väl vara en smart lösning om man ska ha en helautomat. Fast jag vet i och för sig inte hur andra helautomater hanterar sin mjölk...

Ser ut som diskmedelskum tycker jag i alla fall...
B000A33B08.01._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpg


Fast det är en liten bild, och förmodligen har de jobbat på att få fram mycket skum så att det ska "se bra ut" eller något...
 

Perra

New member
Det som gör mig intresserad är att med en knapptryckning få espresso, cappuchino, latte osv. Jämfört med att försvinna iväg i en timme för att ordna fram 6 latte.

Latheten är ett faktum med denna apparat..

Jag förstår er "connoisseur" att hela detta ekipage tar bort genuiteten med att bjuda på hemgjord espresso osv.. Men för mig är det mer antingen denna pjäs eller bryggkaffe :-(

/ P
 

kinesen

New member
Bilda dig en egen uppfattning (så gott det går)

Hej på er alla.
Jag har tagit del av det här forumet en längre tid utan att registrera mig. MEN, nu är det dags. Varför det då?
Jo för en gångs skull måste jag HÖJA rösten litegrann. Orsaken till detta är följande:
Med några få undantag rackar de flesta av er ner på dem som hellre väljer en helautomatisk maskin än att offra tid på mekket som det innebär att hålla på med en manuel eller halvautomatisk maskin. Men valet av maskin sker utifrån var och ens egna preferenser.
Visst, jag kan hålla med om at i de flesta fall smakar det mycket godare och är en bättre produkt som du får från en handjagare istf en automat. Men, emellanåt är det finns det orsaker till att vissa människor vill ha en helautomat.
Vem av er som förespråkar en manuell skulle vilja gå upp kl. 4.00 och börja mekka för att få en anständig kopp kaffe? Förmodligen inte många. Inte jag heller. Vid den tiden vill man bara ha en kopp med minsta möjliga problem för att få den. I det läget är det bara en helautomat som gäller. Alternativet är en förladdad bryggare dangen innan. Bara trycka på knappen när man vaknar så är det klart några minuter senare. (ja, jag vet timer men tänk om jag somnar om.)
Nu är jag trött på det här med bryggare och vill ha något mer :? I det läget är det bara en helautomat som gäller.
Ett av alternativen även för mig har varit en delonghi 3500. Vad jag förstår en hyfsad apparat till ett hyfsat pris. Men enligt de som svarat i den här tråden verkar det inte vara något att ha.
På de omdömen som jag har sett om den här apparaten verkar den vara helt ok. http://www.coffeegeek.com/reviews/consumer/delonghimagnifica
eller här
Om inte i toppklass. Men man får vad man betatalar för. Går man in på någan av de utländska butikerna och drar av momsen har man, som jag ser det, en hyfsat prisvärd maskin.
Kan någon på ett sakligt sätt förklara för mig varför jag skall lägga flera tusen mer på t ex en Jura eller Saeco?
Finns det något bevis för att deras produkter håller väldigt länge eller vad är det som gör att de höjs till skyarna titt som tätt?
Jag har inte riktigt förstått vad det är hos dessa apparater som är såå braa att det motiverar det högre priset. Men visst jag är öppen för argument som håller.
Det som gör att jag är lite svag för delonghi är att jag redan har ett par av deras produkter, luftkonditionering och element. Bägge håller en verkligt hög kvalite och fungerar jättebra. Utifrån det har jag svårt att se varför de plötsligt skulle tillverka en dålig produkt i form av en helautomatisk espressomaskin.
Om det förhåller sig så att denna produkt verkligen är dålig, baserad på sakliga argumet, vad skall jag då välja som har samma egenskaper och inte kostar skjortan.
Jag måste erkänna att jag blev lite imponerad av han som kom fram till att Jura:s F70 var ett vettigt alternativ. Hans argumentering var helt ok och i mina ögon ganska logisk. Är det den som är alternativet eller finns det :? , som ni ser det, något som är ännu bättre och mer prisvärt sett ur ett helhetsperspektiv???? Tala då om vad och varför. Förmodligen fler än jag som undrar.

Ojdå, det blev mycket mer seriöst än vad jag hade tänkt mig men om jag skickar med ett par såna här så lättas väl stämningen upp lite grann. :D :lol:
 

Trase

Well-known member
En tanke som slår oss är att om kvarnkvaliteten är en så viktig parameter på halvautomatiska, så kanske det gäller lite även för helautomater? Så där kanske man kan vinna mycket på en maskin som kostar 1500kr mer...
 

Thomas

Well-known member
Kinesen: Jag förstår att du känner dig frustrerad. Espresso här på forumet är för de flesta något man lägger ned mycket tid och har som en stor hobby. Har man då en manuell eller halvautomatisk maskin ligger det kanske inte så nära till hands att prata sig varm för en helautomatisk maskin.

Nu tycker jag i och för sig inte att kritiken är särskilt hård mot helautomatiska maskiner generellt; de synpunkter jag läst i olika trådar här på forumet tycker jag för det mesta har varit väldigt sansade och vettiga. Att maskinen du verkar vara intresserad av inte får några stående ovationer är kanske inte så konstigt; märket har inte direkt gjort sig känt för gedigna konstruktioner (vilket jag tror många här uppskattar), och många har nog inte heller testat just den maskinen du skriver om.

Generellt tror jag att det är lättare att hitta en bra och prisvärd manuell eller halvautomatisk maskin, än en bra och prisvärd Helautomatisk.

Jag vet i varje fall vad jag själv skulle satsa på, och det är inte en De Longhi (är det hos Elgiganten du sett den?).

Varför inte titta på exempelvis denna Saeco: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=99251

Siemens har ett par prisvärda modeller också, du hittar även dem via Pricerunner.

Jag har tittat rätt mycket på helautomatiska maskiner. Du får gärna PM:a mig om du vill diskutera plus och minus med helautomatiska maskiner, och kanske få ett o annat tips.

/T
 

Asprilla

Well-known member
har aldrig gört talas on denna maskin innan. men jag kollade själv på en som skummar automatiskt. fick en riktigt bra pris på en primea cappuccino touch. men jag tänkte att om man inte är nöjd med skum som produceras så sitter man lite tråkigt till. går man utanför "kaffekretsen" så är det inte så många som förstår det där med storleken på bubblorna. min erfarenhet är iaf att många tror att det enbart är en estetisk fråga.

vilken prisklass pratar vi om här? 6000-8000? isf gör jag nog som Thomas och pekar mot t.ex saeco, siemens.... men om du får den för ett par tusen så kanske det är en annan sak. såg att någon på pricerunner betalt 7900 iaf. och för en sådan peng skulle jag nog förespråka ett antal andra maskiner. har sett en del produkter från delonghi som prisdumpats kraftigt på elgiganten, det kanske är så här också?

två saker skrämmer mig här; automatisk skumning och att delonghi tillverkar mycket olika. går det att lista ut var maskinen är gjord? kanske någon välkänd producent av kaffemaskiner som tillverkar den för delonghi.
 

Trase

Well-known member
En arbetskamrat har denna Siemens S40 och han är riktigt nöjd med den!

Normalpris i sverige är ca 7000:-, nu 4990:- inkl frakt!
...så detta är nog ett bra pris! (man kan få tag i den för ca 540EUR från tyskland + ev frakt)

http://www.tretti.se/tk_64001

Skummar gör man genom att sätta en slang i ett mjölkglas/kartong varpå den suger upp så mkt mjölk den behöver. När cappucinon är klar så sätter han dit ett vattenglas och gör rent genom att suga lite vatten igenom slangen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp