Lyckas med crema

GLC

Well-known member
Hej!

Har läst många många av trådarna här samt gått igenom home-barista.com ganska grundligt. Mitt problem är att jag inte får någon bra crema.

Saker jag gör som jag tror ska förbättra creman är:

1. 7-8 gram kaffe.
2. Värmt upp maskinen ordentligt.
3. Tampat hårt. (här behövs säkert mer träning)
4. Förvärmt koppen.

Min crema blir lite ljusfläckig men framför allt lite bubblig. Har ingen bild på det så jag fick googla 8)

Tänk er denna men med ljusa fläckar och lite större bubblor:

espresso_cup.jpg



Dessutom antar jag även att med en bättre crema blir det lättare att hälla latte art, då min mjölkskumning börjar bli ganska bra, får iaf till mikroskum.

Tacksam för alla funderingar ni kan tänkas ha ang detta.
 

lupoo

Well-known member
Finns mer parametrar att jobba med
- Vilka bönor?
- Färska bönor?
- Blanding robusta/arabica
- mm mm mm bara att fylla på listan...


Ljus crema med bubblor kan tyda på för låg bryggtemperatur (tror jag att de var :? )
 

GLC

Well-known member
Ja där har jag verkligen nåt att jobba på. Har testat med lite olika men har för dålig koll för att säga vad det är. Köper det mesta på ICA :oops: så det blir typ Lavazza tror jag det hette eller Gevalias Mastro Lorenzo :? :oops: :?

Hur länge bör en maskin vara igång tills den nått bra bryggtemperatur? Är väl olika från maskin till maskin men på ett ungefär...


- Det är en Spidem Essence http://www.spidem.it/eng/essence.html
 

arto

Well-known member
Vad änvämder du för kaffe & maskiner?

Att det blir ljusa fläckar kan i vissa fall (för mig) bero på ojämn tampning med följd att vattnet rinner mer genom vissa delar utav pucken (eller för löst tampat/felmalet då samma sak sker för hela mängden utav kaffet).

Men jättenyrostat kaffe får jag riktig fluffcrema, men det är annorlunda än dom små bubblorna du beskriver. Så jag vet inte riktigt vad bubbligheten kan bero på.
 

arto

Well-known member
GLC sa:
Ja där har jag verkligen nåt att jobba på. Har testat med lite olika men har för dålig koll för att säga vad det är. Köper det mesta på ICA :oops: så det blir typ Lavazza tror jag det hette eller Gevalias Mastro Lorenzo :? :oops: :?

Hur länge bör en maskin vara igång tills den nått bra bryggtemperatur? Är väl olika från maskin till maskin men på ett ungefär...


- Det är en Spidem Essence http://www.spidem.it/eng/essence.html

Man får bra crema med dom kafferna med när dom är rätt malda. Maler du själv?

En liten maskin brukar ta 15 - 30 min på sig att bli genomvarm.


Såg på lnken du posta med info om din maskin att det är en pod-maskin. Är din det också? Då sk amannog använda pods och inte löst kaffe :)
 

GLC

Well-known member
Nej, köper färdigmalet :oops:
Har inte gett mig in i mal-världen än, osäker på vilken maskin jag bör ha till det etc. Är än så länge rätt så ny inom detta. Ska testa att ha maskinen igång åtminstone 30 min nästa gång samt se till att tampa mer jämnt utan "hål".

Tack för alla tips!

- Det finns en grej så man kan köra med pods också, men normalt är det ett vanligt handtag.
 

arto

Well-known member
Då är det det färdigmalna som är boven :)

Även om det står "espresso" eller dylikt på burkarna så är det i själva verket malet för mokabryggare. Alltså för grovmalet.

Du kan försöka hitta espressomalet någonstans, elelr någon som maler åt dig, eller köpa en kvarn. Det kommer att smaka mycket bättre då :)

Får man fråga hur lång tid det tar för dig att göra en vanlig espresso (3-4 cl) just nu?

Tills du skaffat dig en kvarn så kan det vara värt att prova pod´sen :)
 

GLC

Well-known member
arto sa:
Du kan försöka hitta espressomalet någonstans, elelr någon som maler åt dig, eller köpa en kvarn. Det kommer att smaka mycket bättre då :)

Får man fråga hur lång tid det tar för dig att göra en vanlig espresso (3-4 cl) just nu?

Ja inte är det några 25 sek jag läst om iaf, 10-15 kanske? Låter det rimligt med tanke på malningen av kaffet jag använder?

Om jag köper kaffe som mals i affär, bör jag efterfråga någon viss malningsgrad då eller bara låta dem köra sitt race?
 

marmander

Well-known member
kör du färdigmalet så antar jag att hur hårt du än tampar så rinner kaffet för snabbt igenom (det bör ta åtminstone 20 sek att få en 3 cl espresso) = tunn och bubblig crema. Det är min erfarenhet av färdigmalda sorter, som oftast (alltid?) verkar vara anpassade efter mokabryggning.
 

marmander

Well-known member
...jisses, man hittar ju knappt tänka en tanke här innan en hel bunt hinner före...gôtt med ett forum med aktivitet!!
 

GLC

Well-known member
marmander sa:
kör du färdigmalet så antar jag att hur hårt du än tampar så rinner kaffet för snabbt igenom (det bör ta åtminstone 20 sek att få en 3 cl espresso) = tunn och bubblig crema. Det är min erfarenhet av färdigmalda sorter, som oftast (alltid?) verkar vara anpassade efter mokabryggning.

Exakt så upplever jag det. Skulle jag vänta 25 sek så får jag börja sätta dit fler och fler koppar :) Grymt!
 

arto

Well-known member
GLC sa:
arto sa:
Du kan försöka hitta espressomalet någonstans, elelr någon som maler åt dig, eller köpa en kvarn. Det kommer att smaka mycket bättre då :)

Får man fråga hur lång tid det tar för dig att göra en vanlig espresso (3-4 cl) just nu?

Ja inte är det några 25 sek jag läst om iaf, 10-15 kanske? Låter det rimligt med tanke på malningen av kaffet jag använder?

Om jag köper kaffe som mals i affär, bör jag efterfråga någon viss malningsgrad då eller bara låta dem köra sitt race?

Det låter rimligt :)

Det är nog svårt att få det till även om man låter någon annan att mala, för alla maskiner är olika, och alla bönor beter sig olika. Så det är jättesvårt. Men du kan alltid provköpa lite och be om att dom maler till en espressomaskin (och hoppas på att dom verkligen förstår vad du menar :p).

Men vill man ha det bra och enkelt så "måste" man köpa en egen :/
 

Bjarne

Well-known member
Prova att fråga på Kaffemaskinens butik på Ringvägen. De jag tycker att de är väldigt trevliga och förstår nog säkert ditt dilemma.

Min gamla kvarn och bryggare hade samma syndrom, alldeles för fort och bubbligt. Nu kör jag en bra kvarn till en bra bryggare och hux-flux - där sitter creman!

Men som sagt, är du i Stockholm eller Götet, fråga någon på Kaffemaskinen så kan de säkert hjälpa dig, kanske med att specialmala några hekto som du kan prova :)

Lycka till!
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp