Var köper ni ert råkaffe?

Loop

Member
Tänkte väcka liv i denna tråd igen och klaga lite kanske man kan säga.
Jag har för det mesta köpt kaffe på Kahls här i Skåne på olika orter och har då använt mig av deras stämpelkort som ger 500g gratis kaffe när man köpt 10st á 500g. På kortet står INGET om hur länge kortet gäller och ingen sa något till mig när jag fick det, jag började med kortet i slutet av 2008. Jag dricker inga mängder så 500g bönor räcker ett tag för mig. Hur som haver så hade jag äntligen fyllt kortet och skulle hämta mitt paket gratis bönor. Butiksbiträdet kollar förvånat på kortet och ser att min första stämpel är från 2008 och säger att EGENTLIGEN skulle ja inte fått nåt kaffe då kortet bara gäller i ETT ÅR. Visst jag fick mina bönor men att säga det när en massa andra butiker och även hon stämplat kortet innan och inte sagt något är lite sådär. Hade jag inte fått kaffet så hade ja klagat ganska mycket. Jag förklara även att jag inte använder 500g kaffe så snabbt och tycker dom borde ha för 250g istället men då sa hon bara "Hela bönor håller i regel ett par tre månader." Jaha?? Det hjälper ju inte om man har ett sånt kort liksom. Aja dålig information på deras sida och det låter inte så gott med samma bönor i tre månader.

Har hon rätt med det eller tappar bönorna arom och smak snabbare?
 

rotlas

Well-known member
Har hon rätt med det eller tappar bönorna arom och smak snabbare?

Hon har fel. Visst går det ofta att dricka så gamla bönor men det går att äta gamla bananer också. Sen skulle jag inte tycka att det är någon större förlust att byta till någon annan återförsäljare. Jag kan ha haft otur men jag har aldrig hittat färska bönor, åtminstone inte sådana jag velat ha när jag gått till en Kahl-butik.
 

martink78

Well-known member
Tråden handlar ju egentligen om råkaffe, dvs gröna orostade bönor, och de håller ju nått år brukar man säga, men jag antar att du pratar om rostat kaffe och då är tre månader alldeles för lång tid, i alla fall om man öppnat påsen. Jag känner igen problemet, jag dricker inte heller några jättemängder och föredrar också mindre påsar.
Mitt förslag är att du köper ditt kaffe hos någon annan som har 250g påsar. Det finns väl en hel del små rosterier nu i Skåneland som har mindre påsar? Om du inte bor så du har någon som säljer nyrostat kaffe nära dig så funkar det bra att beställa på nätet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp