Var köper ni ert råkaffe?

arto

Well-known member
Ja, helt enkelt, jag skulle vilja veta fler ställen att köpa råkaffe ifrån än gokaffe.se, inte för att dom är dåliga (tvärtom: snabba, svarar på e-post, rätt brett sortiment), men för att variation förnöjer.
 

pojken_pelle

Active member
Nästan hela Johan & Nyströms sortiment finns att köpa som råkaffe. Be din lokale kaffeaffär att ta hem till dig. Har även handlat en del från hasbean.co.uk och från risteriet.dk.

/pelle
 

arto

Well-known member
Tack, det visste jag inte :) Då blir det att snacka med kaffemaskinen, för någon närmare butik har jag tyvärr inte. Frågan är om dom vill göra det? Och vad kan det kosta sig?
 

kalous

Member
kaffebutik i sthlm

Gamla stans kaffe och tehandel har några sorters råkaffe. På Munirs Livs i Skärholmen kan man köpa ett kilo etiopiskt kaffe (av oidentifierad sort...) för 90 kr.
 

cango

Well-known member
http://www.freshcoffeeshop.com/

köpte lite Drugur (Uganda) samt nåt från Nicaragua, och gjorde nyligen en blandning på dessa samt lite harrar från hasbean.com. Första gången jag gick ifrån att ha nåt brasiliansk i. Jäkla gott det blev...:) . Lite förvånad faktiskt..hehe.
 

ficklampa

Well-known member
nja inte du men andra=)
har hört att det säger kaboom om man stänger in nyrostat kaffe.
har väl sin charm iofs... 8)
 

zix

Well-known member
Kaffe är inte dynamit, det utvecklas inte vätgas utan koldioxid (CO2), och de flesta burkar är inte absolut gastäta.
Säger inte kaboom. Pyser första gången man öppnar, om det är en väldigt tät burk. Mörkt blir det i skåpet.
I med det i burken bara.
 

cango

Well-known member
ficklampa sa:
nja inte du men andra=)
har hört att det säger kaboom om man stänger in nyrostat kaffe.
har väl sin charm iofs... 8)

förvarar mitt oxå i glasburk, och inte ens i skåp. omgången nyrostat räcker 5-6dagar, och på 5-6 dagar lär det som händer pga av ljuset inte märkas av mig, om det ens är mätbart.(hur man nu skulle kunna mäta det, annat än med subjektiva omdömen)
 

Herbiegirl

Member
Köper alltid mitt råkaffe hos Mauritz på Fredsgatan i Göteborg. Han var min första kaffe sensei och lärde mig mycket som nybörjare. Det var där jag fick min första wow-upplevelse och insåg att kaffe kan smaka olika och att det går att dricka kaffe utan att det ska behöva gå hål i magen på en. Kombinationen känslig mage och laktosintollerans är ingen höjdare om man ska dricka kaffe, men lösningen är enkel. Soyamjölk (som är underbar att skumma) och färskrost!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp