Grupp inköp av Reneka Techno

Budha

Well-known member
Hej,
Har fått reda på av en säker källa att maskinen håller på att utgå (dock svara reneka för reservdelar i minst 10 år framåt.).
Dom säljer ut sina sista maskiner och tror att dessa kommer att vara slut i januari.

Det finns en möjlighet för dom som är intresserade att tjäna några slantar (slantar man kan lägga på att köpa bönor eller dylikt) på ett gruppköp.
Maskinen om man köper själv kostar 1250 euro exklusive frakt (fakt ca 800kr).
Finns det intresse hos medlemarna här att köpa 5 maskiner så kan man säkert få ner priset en del. Hur mycket vet jag inte ännu då jag väntar på att se hur många som är genuint intresserade och har pengar att lägga på en enastående maskin.
Hur många är med på ett gruppköp?
 

wesaft

Well-known member
Jasså, men ingen har skrivit något här? Vilka har anmält sig?
Jag är intresserad, men jag är alltid nyfiken av mig.
Berätta gärna mer kring din källa, varför ska den utgå mm?
Vad tror du priset kan komma ner till?
 

doppler

Member
I Utkorgen...

...hamnade mitt personliga meddelande till dig Budha, där jag anmälde mitt intresse för gruppinköp. Borde det inte hamna i "skickat"? Eller är det kanske så att meddelandena skickas batchvis? Jaja nu vet du att jag är intresserad iallafall. :)
 

Budha

Well-known member
Wesaft>
Hittils anmälda är jag och en kille som inte figurerar på forumet. + doppler har visat intresse.
1295Euro är priset på nätet, vi hoppas få ner det så att minst frakten (ca 80-90 euro, minns inte exakt) vilket gör att man kan köpa en massa annat för pengarna. tex bönor, tamp? eller dylikt.
Man bör ha möjlighet att hämta upp den antingen i stockholm eller göteborg för att slippa fler fraktkostnader än nödvändigt.
Så fort jag vet exakt vad som gäller angående priser kommer jag meddela dom som har anmält intresse.
A

Edit, glömde frågan om nedläggningen.http://www.justespresso.com/news.htm
 

Trase

Well-known member
Ja det var gamla modellen V2 som avslutades då, för att påbörja nästa modell - V2M som diskuteras här.

Jag har surfat runt en del om Renekan och denna säljaren, och han verkar vara mycket seriös och gammal i gemet. Han verkar vara en i "gänget" av alla hemmaproffs på coffegeek, home-barista men framförallt på de gamla kaffe-news-grupperna som fanns långt innan dessa populära sidor skapades:)

Man är allt lite sugen att hoppa på i uppgraderingsracet, men kan nog inte hoppa på med så här kort varsel:)
 

Marv

Well-known member
Trase sa:
Ja det var gamla modellen V2 som avslutades då, för att påbörja nästa modell - V2M som diskuteras här.

Jag har surfat runt en del om Renekan och denna säljaren, och han verkar vara mycket seriös och gammal i gemet. Han verkar vara en i "gänget" av alla hemmaproffs på coffegeek, home-barista men framförallt på de gamla kaffe-news-grupperna som fanns långt innan dessa populära sidor skapades:)

Man är allt lite sugen att hoppa på i uppgraderingsracet, men kan nog inte hoppa på med så här kort varsel:)


Ahh, det förklarar saken! Jag fick också intrycket att han verkar ha varit med ett tag.
 

Budha

Well-known member
såg att det var besvarat och då slipper jag spekulera, tack för infon. trist om den verkligen försvinner ur sortimentet.
 

Kaffemannen

Well-known member
Stämmer bra att den utgår. Pratade med exportchefen (Olivier Masson) på Reneka igår. De har bara material till att tillverka ca 10-15 maskiner till. 99% av försäljningen av denna maskin (till privatperson) har gått via René på www.justespresso.com . De har valt att lägga ner produktionen för att andra tillverkare också har gjort sig en egen "little machine" - som han kallar den, med dubbla kokare eller annan teknik som gör dem fullt jämförbara. Detta i kombination med att en hel del resturanger och caféer har köpt Technon i tron att den ska klara av den belastningen vilket inte är fallet. B2B-kunderna har valt den för att den är så liten men ganska snabbt märkt att den inte håller måttet för den typen av verksamhet. Detta har i sin tur gjort att B2B-kunderna har tappat tron för Reneka, när det egentligen bara handlar om att de valt fel modell...
Enligt Olivier så hamnar modellen "mellan stolarna". För liten för café, rest, kontor... och för stor för hemmabruk (finns modeller som gör lika bra kaffe för halva priset enligt honom). Därför lägger de ner modellen och satsar till 100% på resturangmaskiner. Han avslöjade dock att de kommer komma med en "hemmamaskin" inom ett år eller så med två kokare. Lägre pris och möjlighet att skumma och brygga samtidigt... mer får han inte berätta idag...

I de flesta hem är ju denna typ av maskiner overkill, men det är ju inget fel att gilla overkill:)... Man ska dock ta i beaktning att så fort något händer (om ngt händer) med en sådan maskin så kostar det mycket mer, tar mycket längre tid och är svårare att sälja vidare i andra hand. Själv gillar jag maskinen, men man måste jämföra med andra också... t.ex La Spaziales S1... som nu kommit i vers. 2. Eller Grimac...eller.... ja, finns många i klassen att titta på.
Fördelen med Technon just nu är väl att de säljer ut den till ett bättre pris... men i slutändan så tittar jag mer på vad det är jag egentligen köper än vad den har kostat...
 

lupoo

Well-known member
Kaffemannen sa:
B2B-kunderna har valt den för att den är så liten men ganska snabbt märkt att den inte håller måttet för den typen av verksamhet.
Lite Off-Topic med kanske allmänbildande. Vad betyder B2B-kunder? Något med R2D2 att göra eller Bananer i pyjamas :roll: Nä nu gissade jag bara helt vilt ;)
 

Maharashi

Member
eller kanske något som Yoda säger... "think I b2b de vara må"...
B2B = Business to Business alltså företag till företag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp