Skumning skillnad fetmjölk och mellanmjölk

spice

Active member
Hej alla kaffeälskare!

Jag har tagit mig mod och tänkte göra mitt första inlägg på detta superba forum som jag nu läser dagligen.

Rakt på sak:

Med standardmjölk tycker jag att jag får till bra rosettor med fint mjukt skum men direkt när jag ska skumma med mellanmjölk blir det betydligt svårare! Det blir liksom mera små bubblor som förstör lattearten totalt, ibland får jag till det men vet inte vad jag gör för skillnad, jag tycker att jag håller ångpipen precis under ytan och förstår inte riktigt vart dom fula små bubblorna kommer ifrån!

Eller är det bara jag som försöker få i mig en lite nyttigare cappuchino ibland? :p

/Markus
 
C

cj53x11

Guest
Det är ingen slump att s.k. baristamjölk har högre fetthalt (3.3%) än standardmjölk (3.0%) 8)

Med andra ord..: Ju "nyttigare" mjölk du använder dessto svårare blir det att få till skumningen! :idea:
 

mårris

Well-known member
nu är de ju så att Arlas baristamjölk har LÄGRE fetthalt än standardmjölk (vet inte hur det är med skånemejeriers [om det är den ni pratar om], har den 3.3?]), 2.8% mot stdmjlk 3.0. dock är det tillsatt mjölkprotein, samt att den är högpastöriserad, vilket ger den en lite sötare, gräddigare smak - som många inte gillar.... Men helt klart ger högre fetthalt (till en viss gräns) mjukare, mindre bubbligt mikroskum.
 

arto

Well-known member
Tycker det finns skillnad. Standardmjölken ger en mer rund och tung smak. Gräddig & krämig.

Mellanmjölken saknar dom ovanstående egenskaperna i rätt stor grad.

Men idag gjorde jag med mellanm (standarden var slut), och det blev faktiskt gott. Skillnaden blev så minimal att... jag vet inte vad. Kan iaf inte säga fy åt mellanmjölk nu om nån frågar.

Sedan finns det nog kaffeblandningar som tom trivs ihop med lägrefettiga mjölker.
 

lupoo

Well-known member
spice sa:
så det bubbliga microskummet kommer alltså av den låga fetthalten?
Bubblorna består ju av luft och inte av fett ;) . Som arto säger så är det just i smaken som fettet har sin stora betydelse. Fett är ju bra på att överföra och förstärka smak.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,631
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp