Reneka Techno

naga

Active member
jag såg någon förklaring på detta minns inte riktigt var min tanke är att om bägge element på 1800 w skall gå på samtidigt så blir det svårt på en vanlig säkring 10amp = 2200w
 

kaleii

Well-known member
Asprilla sa:
håller med lars. isf ska man aldrig köpa något. det är nog inte fel att handskas med denna problematiken innan man skaffar barn. för jag kan se lite samma situation när man får den andra ungen. plötsligt är den första inte lika cool och intressant längre. på något sätt måste man se förbi det.

Vilken obehaglig slutsats du drog av mitt inlägg. Nu var det inte riktigt så jag menade, utan jag menade mest det som en komplimang till Technon. Den har funktioner som jag aldrig tänkt på. Klart att jag fortfarande gillar min Giotto.
 

Lars

Well-known member
Rent spontat så känns inte detta som någon riktigt klockren lösning att ha en såpass stor bryggkokare på en hemmamaskin. Om man inte har väldigt stor omsättning på kaffet, så riskerar att kaffet blir gjort på "gammalt" vatten. Om den är direktansluten, så kan man ju dock flusha ut mycket vatten utan att behöva fylla på vatten manuellt, men det känns ändå lite omständigt. Eller är det jag som tänker fel?
 

doppler

Member
1,4 liter är bryggkokaren på. Är inte det ganska jämförbart med hx-maskiner i samma prisklass? Ångkokaren är också på 1,4 och om det blir "gammalt" vatten i den känns väl det inte så farligt?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är en tanke som har slagit mig ochså...

För fördelen med en dubbelkokare måste ju vara att man inte behöver flusha för att kyla ner den. Men om man istället måste flusha för att byta ut vattnet så försvinner nästan den fördelen helt. ;)

Gammalt vatten vill man inte ha, då kanske det är bättre med en HX för hemmabruk i slutändan i alla fall?

Och i det här fallet så har man dessutom fördelen att kunna ånga och brygga samtidigt. Känns bra förlamande att inte kunna det om man en gång vant sig...

Angående automatiska espressomaskiner: Bah, nä, det ska fanimig vara en manuell (halvautomat då) med en fin spak man ska dra i. Inga knappar att flippra med för att brygga olika mängder med kaffe. Har för tillfället en Isomac Relax Automatica, och det känns inte bra att trycka på knappar... det SKA vara spak. I alla fall för mig. ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
doppler sa:
1,4 liter är bryggkokaren på. Är inte det ganska jämförbart med hx-maskiner i samma prisklass?

Jo, fast i en HX så tas ju vattnet inte från kokaren, den leds genom kokaren och tas således direkt från vattenbehållaren. Eller direkt från vattenledningen (om det är en direktkopplad maskin).

Håller med om att vattnet för ångan inte känns lika "kritiskt" som vattnet till espresson.
 

Marv

Well-known member
Har du ngn uppfattning om hur väl den inställd temperturen överensstämmer med bryggtemperaturen ? Kan man justera bort eventuell skillnad ?
 

naga

Active member
jag har inte mätt temperaturen för att se om det stämmer ...egentligen vill jag bara veta att "maskinens" 93 grader går att komma tillbaks till (med i bästa fall +- 1 grads nogrannhet.)
Jag tror att man får prova ett visst kaffe och hitta sin temp, memorera "maskinens" värde för att kunna återvända till det senare..
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp